فریدون جیرانی: «آشفته گی» ریسک بود / در تدارک بازسازی «دلهره» خاچیکیان

فریدون جیرانی با بیان اینکه قصد بازسازی فیلم «دلهره» ساموئل خاچیکیان را دارد، گفت: ساخت «آشفته‌گی» در کارنامه کاری‌ام یک ریسک بوده که باز هم دوست دارم چنین ریسکی را در فیلمسازی‌ام داشته باشم. به گزارش ایسنا، اولین نشست آخرین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس «ملت» به فیلم «آشفته‌گی» فریدون جیرانی […]

فریدون جیرانی با بیان اینکه قصد بازسازی فیلم «دلهره» ساموئل خاچیکیان را دارد، گفت: ساخت «آشفته‌گی» در کارنامه کاری‌ام یک ریسک بوده که باز هم دوست دارم چنین ریسکی را در فیلمسازی‌ام داشته باشم.

به گزارش ایسنا، اولین نشست آخرین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس «ملت» به فیلم «آشفته‌گی» فریدون جیرانی اختصاص داشت که جیرانی در این فیلم باز هم داستان دیگری را با روایتی از شخصیت مشرقی به تصویر کشیده است.

در این فیلم، مهناز افشار کاراکتر مشرقی را ایفا کرده و این سومین تجربه همکاری او با جیرانی بوده است.

دیگر بازیگر این فیلم بهرام رادان است که در دو نقش بازی کرده و مهران احمدی هم کاراکتری را بازی کرده که به گفته جیرانی شبیه عادل شرقی در «سالاد فصل» این فیلمساز است و او چون عشق مریض عادل مشرقی را دوست داشت آن را در این فیلم حفظ کرده است.

فریدون جیرانی که به گفته خودش این فیلم را در ادامه «خفه‌گی‌» ساخته است، سعی کرده اثر جدیدش جان دارتر از قبلی‌ها باشد.

او همچنین بیان کرد: این جنس فیلم‌ها ساختش در ایران بسیار سخت و پر ریسک است و برای تماشاگر بیگانه است و کارکردن در این ژانر نیازمند تلاش بسیاری است؛ مخصوصاً در شرایط کنونی که موضوعات سیاسی و اجتماعی فضای سینما را در برگرفته است.

او در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی‌اش از واکنش مسعود فراستی به فیلم «آشفته‌گی» خاطره‌ای از زمان اجرای برنامه «هفت» که همزمان با اکران فیلم «قصه پریا» بود، مطرح کرد و گفت: آن زمانی که من «هفت» را اجرا می‌کردم «قصه پریا» روی پرده رفت و فراستی در همان سالن و در زمان اکران فیلم، با من تماس گرفت و گفت که فیلمت اصلاً خوب نبود و در برنامه هم مثل دیگر فیلم ها به صورت جدی روبروی هم نشستیم و آن را نقد کردیم.

جیرانی اضافه کرد: فراستی سر فیلم «من مادر هستم» و ماجراهایی که هنگام اکرانش پیش آمد به دادگاه آمد و در سفارت آمریکا هم حاضر شد و از فیلم دفاع کرد، آنهم در زمانی که دادستانی وارد ماجرا شده بود و من هیچ گاه این کار او را فراموش نمی‌کنم. چون به من کمک کرد و هرچه فراستی امشب بگویند، قبول می‌کنم.

او در پاسخ به سوال ایسنا که این نوع ماجراجویی‌ها و ریسک را در فیلم‌های بعدی‌اش ادامه خواهد داد، بیان کرد: من باز هم این ریسک را انجام می‌دهم اما این امکان با کمک نسل جوانی که با من کار می‌کنند، ایجاد شده است و فکر می‌کنم این اثر، مخاطب خوبی را به خود جذب کند.

جیرانی در پاسخ به دیگر سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به سابقه برنامه سازی‌اش در تلویزیون چه نظری درباره برنامه‌های سینمایی تلویزیون که به ویژه در ایام جشنواره پخش شده‌اند، دارد؟ گفت: این سوال خطرناکی است و به آن جواب نمی‌دهم چون ممکن است به زودی خودم برنامه‌ای داشته باشم.

وی در این نشست با بیان اینکه سرمایه این فیلم کثیف نیست درباره اینکه آیا «آشفته‌گی» ادای دینی به ساموئل خاچیکیان بوده توضیح داد: به احتمال زیاد «دلهره» ساموئل خاچیکیان را بازسازی خواهم کرد و قصد دارم بخشی از درآمد آن را به خانواده او اهدا کنم. او در فیلمسازی ریسک می‌کرد و فحش می‌خورد مثل الان.

این کارگردان درباره املاء نام فیلمهای اخیرش توضیح داد که این یک املا تازه است و اشتباه نیست.

او درباره تکرار کاراکتر مشرقی در فیلم‌هایش بیان کرد: من مدیری در مدرسه‌ام در تربت حیدریه داشتم که به من کتاب خواندن و مجله خواندن را توصیه می‌کرد تا انشاءهایم بهتر شود و در واقع من با نام مشرقی در فیلم‌هایم، ادای دینی به او داشته‌ام.

این کارگردان درباره طرح ابتدایی این اثر هم یادآور شد: حسن‌حسینی طرح این فیلم را به من داد که ۱۵ سال قبل فیلمی به اسم "دوقلوها" را دیده بود که پلات اصلی آن شبیه این فیلم است. اما قبلاً من فیلمنامه این طرح را بر اساس دو قلوهای زن با بازی خانم افشار نوشتم اما گفتم شاید نشود پروانه ساخت یا نمایش برای آن بگیرم، در نهایت در زمان بازنویسی قهرمان آن را به مرد تبدیل کردم.

مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری این اثر درباره کادربندی این اثر که تمام سکانس‌ها کج فیلم‌داری شده است توضیح داد: این یک تجربه جدید و یک کار تجربی است و سعی کردیم فیلمنامه را عکاسی کنیم و در زمان‌هایی که شخصیت برتری داشت، قاب به سمت او کج‌تر می‌شد.

بهرام رادان نیز با تاکید بر اینکه "فریدون جیرانی یک برند است و نیازی به بازیگران چهره ندارد" گفت: ۲۰ سال بود که می‌خواستم با او همکاری کنم‌. او ایده نو، بدیع شجاعتی برای بیان این قصه داشت و ریسک آن جای ستایش دارد.

او ادامه داد: در بطن فیلم جنونی وجود دارد و من سعی کردم، بدون زمان و مکان بودن این اثر را هم به آن اضافه کنم. در کنار اینها بازی در نقش دو کاراکتر کار دشواری بود و با توجه به اکران که در سینما «آزادی» دیدم، بعد از پایان فیلم سکوت عجیبی سالن را فرا گرفته بود.

مهناز افشار دیگر بازیگر این فیلم درباره بازی‌اش در این اثر بیان کرد: نگاه، حرف اول را در فیلم‌های جیرانی می‌زند و حتی تَر بودن نگاه هم مهم بود.

مهران احمدی نیز که در این نشست حضور نداشت در یک تماس تصویری در سخنانی اظهار کرد: وقتی با فریدون جیرانی بازی می‌کنیم، تجربه جدیدی در کارنامه کاری یک بازیگر اتفاق می‌افتد.

در این نشست نسیم ادبی دیگر بازیگر این فیلم که نقش کوتاهی را در این اثر برعهده داشت از بازی در "آشفته‌گی" ابراز خرسندی کرد.

انتهای پیام

انتهای پیام/