آب سد زاب از طریق تونل به دریاچه ارومیه منتقل می شود

تهران – ایرنا – نماینده مردم تبریز گفت: ستاد احیای ملی دریاچه ارومیه برای احیای آن تشکیل شد و پس از تعریف مأموریت‎ها و تلاش‌های مختلف، مقرر شد آب سد زاب از طریق تونل به دریاچه ارومیه منتقل شود که این کار، اقدام بسیار ارزشمندی به شمار می‌‎آید که مراحل آن در حال انجام است. […]

تهران – ایرنا – نماینده مردم تبریز گفت: ستاد احیای ملی دریاچه ارومیه برای احیای آن تشکیل شد و پس از تعریف مأموریت‎ها و تلاش‌های مختلف، مقرر شد آب سد زاب از طریق تونل به دریاچه ارومیه منتقل شود که این کار، اقدام بسیار ارزشمندی به شمار می‌‎آید که مراحل آن در حال انجام است.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، زهرا ساعی روز چهارشنبه افزود: دریاچه ارومیه باید از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد و باید کشاورزان و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه کاملا توجیه شوند چراکه در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، شاهد مهاجرات ۱۵ میلیونی مردم شمال غرب کشور خواهیم بود و این آسیب نه فقط برای مردم شمال غرب کشور بلکه به محیط زیست کل کشور آسیب خواهد زد.
نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر ادامه اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه و برپایی طوفان نمک در این منطقه، مهاجرت ۱۵ میلیون نفر را به دنبال خواهد داشت.
ساعی با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه و تأثیرات زیست محیطی آن، نامگذاری ۱۵ اسفندماه به نام روز دریاچه ارومیه را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: اهمیت این دریاچه به حدی است که در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر این دریاچه به عنوان یکی از تالاب‌های بین المللی معرفی شد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وسعت و اهمیت زیست محیطی این دریاچه اهمیت بسزایی دارد، گفت: به دلایل متعددی سطح آب این دریاچه پایین آمده و غلظت نمک آن بالا رفته و تأثیرات منفی فراوانی بر شرایط زیست محیطی داشته است.
وی تصریح کرد: منبع تغذیه دریاچه ارومیه نخست باران است که به صورت مستقیم می‌بارد و دوم رودخانه‌های حوزه‌های آبی که به دریاچه منتهی می‎شوند که به خاطر اضافه برداشت آب زیرزمینی به دلیل استفاده زیاد کشاورزان، روستاهای حواشی دریاچه و همچنین کشت محصولات پر آب باعث پایین آمدن تراز دریاچه شد.
وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز تنفس برای برخی روستا نشینان همجوار دریاچه ارومیه بسیار مشکل است و بسیاری از امراض تنفسی و سوزش چشم را به دنبال دارد. در هر صورت برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات بین المللی نیز در دست انجام است و این همکاری‌‎های چندجانبه باید گسترش یابد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته اخیرا سطح تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این مسئله هم به دلیل بارش‌‌های طبیعی است که صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا؛ دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و در همین راستا کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد، آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود
با اجرای طرح های مختلف در دولت روحانی اکنون وضعیت دریاچه تثبیت شده و هدف گذاری آتی رسیدن سطح آب دریاچه به تراز اکولوژیک در سال ۱۴۰۲ است. مجموع اعتبارات مصوب طرح احیای این دریاچه تا پایان پارسال سه هزار و ۷۸۷ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان اعلام شده است.
گزارش روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه حاکی از آن است؛ در سال ۱۳۹۳ از مجموع ۷۲۵ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان اعتبار مصوب طرح احیای دریاچه ارومیه، ۱۸۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان معادل ۵۸.۹ درصد آن پرداخت شد.
بر پایه این گزارش، میزان اعتبار مصوب طرح احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۴ شمسی، یکهزار و ۱۲۰میلیارد تومان بود که از این رقم ۲۸۹ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان، معادل ۳۸ درصد پرداخت شد. در سال ۱۳۹۵ نیز در مجموع یک هزار و ۱۲۰میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای احیای این پهنه آبی، مصوب و از این رقم ۳۰۰ میلیارد تومان، معادل ۳۹.۶ درصد آن پرداخت شد. اعتبارات مصوب طرح احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته نیز ۸۲۰ میلیارد و ۷۱۵ میلیون تومان بود که از آن ۳۶۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به نهادهای مسوول پرداخت شد.
وسعت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت؛ دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
سیام*۱۷۴۴*۱۵۳۵
انتهای پیام/