آمریکا نمی خواهد روابط ما با کشورهای دنیا عادی باشد

تهران-ایرنا- عضو دومای دولتی روسیه گفت:«ما در روسیه این اعتقاد را نداریم که بخواهیم با کسی دعوا کنیم. تلاش کرده ایم که روابط ما با کشورهای دنیا عادی باشد ولی آمریکا نمی‌خواهد با این قضیه کنار بیاید». به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا « کنستانتین زاتولین »روز یکشنبه در همایش «چندجانبه گرایی و سیاست خارجی ایران […]

تهران-ایرنا- عضو دومای دولتی روسیه گفت:«ما در روسیه این اعتقاد را نداریم که بخواهیم با کسی دعوا کنیم. تلاش کرده ایم که روابط ما با کشورهای دنیا عادی باشد ولی آمریکا نمی‌خواهد با این قضیه کنار بیاید».

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا « کنستانتین زاتولین »روز یکشنبه در همایش «چندجانبه گرایی و سیاست خارجی ایران طرفیت ها و راهبردها» گفت: فروپاشی شوروی قطعاً باعث خوشحالی رقیب دیرینه آن یعنی ایالات متحده آمریکا شد.چرا که این تصور برای آنها وجود داشت که با فروپاشی شوروی دیگر ایده یک جهان – یک رهبر محقق می شود.
وی ادامه داد: همه می دانیم که همیشه یک دیدگاه ضد آمریکایی در ایران وجود داشته و روی بر قضیه همواره پافشاری کرده است. موضوع اصلی این است که انقلاب اسلامی بدون اجازه آمریکا رخ داد و برای واشنگتن دشوار است که با این مسئله کنار بیاید.
عضو دومای دولتی روسیه با بیان اینکه همین اتفاق در سیاست خارجی روسیه اتفاق می افتد، افزود: شروع این مساله از سال ۲۰۰۰ میلادی بود وبرای آنها دشوار بود بعد از فروپاشی شوروی با این موضوع کنار بیایند.
زاتولین به پیشرفت های اقتصادی جمهوری خلق چین اشاره کرد و افزود: ایران، روسیه و ترکیه در سوریه با هم همکاری می کنند و درباره اقدامات خود اجازه ای از آمریکا نمی گیرند و امروز به نقطه ای نزدیک می شویم که دیگر چند جانبه گرایی در کره زمین از حالت تئوری خارج وعملیاتی می‌شود.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ما در روسیه این اعتقاد را نداریم که بخواهیم با کسی دعوا کنیم. تلاش کرده ایم که روابط ما با کشورهای دنیا عادی باشد ولی آمریکا نمی‌خواهد با این قضیه کنار بیاید.
وی یادآورشد: چندی پیش آقای پوتین در شورای فدراسیون روسیه موضوعی را درباره آمریکا مطرح کردند و گفتند که او به غذا خوردن خود ادامه می دهد و به حرف کسی گوش نمی کند و یا تلاش می کند که اینگونه باشد.
عضو دومای دولتی روسیه اضافه کرد: در سال ۲۰۰۰ آقای پوتین و تیم کاری ایشان تلاش کردند درک متقابلی با کشورهای غربی پیدا کنند و این صحبت وجود داشت که ما حتی می توانیم عضو پیمان ناتو شویم. این اتفاق موجی را در غرب به وجود آورد چون آمادگی این را نداشتند که چگونه با این تصمیم کنار بیایند.
زاتولین افزود: در سال ۲۰۰۷ برای دومین بار ایشان نظراتشان در کنفرانس سالانه مونیخ صحبت کردند و گفتند:ما قرار نیست طبق قوانینی که غربی‌ها برای ما وضع می‌کنند رفتار کنیم و این را بعنوان یک نظریه کلی از طرف روسیه بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۸ اقداماتی در منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا شروع شد. در آن سال ما از طرف دومای روسیه به مولداوی و گرجستان برای این موضوع هشدار دادیم و گفتیم که حاضر هستیم مسائل مرزی را مورد بررسی قرار دهیم.
این مقام روس اضافه کرد: ما به آنها این هشدار داده بودیم که اگر گرجستان به جای مذاکره بخواهد به این استان ها حمله کند ما استقلال آنها را به رسمیت خواهیم شناخت. همین اتفاق در کوزوو هم افتاد و در آنجا هم کمیته نظامی تشکیل شد و اتفاقاتی را رقم زدند که همه از آن اطلاع دارند و این اولین موجی بود که با غربی ها درگیر شدیم.
عضو دومای دولتی روسیه خاطرنشان کرد: می خواهم تاکید کنم که این به خاطر رفتار غلط ما روس ها نیست بلکه به خاطر استراتژی سیاسی آمریکا است که می خواهد برای تقابل با هر قدرتی می خواهد با آنها رقابت کند دست به این اقدامات می زند.
وی یادآورشد: آمریکایی ها رقابت اقتصادی خود را در چین از دست می‌دهند و زمانی که متوجه شدند که نمی توانند از نظر اقتصادی حضورشان را در چین ادامه دهند تصمیم گرفتند از روش‌های دیگر برای کنترل چینی ها استفاده کنند و الان دنبال این هستند که کشورهای دوست چین را پیدا کنند و با هر کدام از آنها روابط ویژه ای را شروع کنند.
زاتولین اتفاقاتی که در جزیره های جنوبی دریای چین و یا کره شمالی رخ می دهد را در راستای این سیاست آمریکا عنوان کرد و افزود: همه این اتفاقات به خاطر این است که آنها نیازمند این هستند که حضور خود را در آنجا تقویت کنند.
وی ادامه داد: در این بین تنها مرزهای چین با روسیه آرام است و ما مسائلی و اختلافات مرزی که قبل از وجود داشت را حل کردیم و در بخش هم اقتصادی روابطمان را ارتقا می دهیم.
عضو دومای دولتی روسیه با بیان اینکه بخشی از شاهراه های انتقال گاز را به سمت چین منتقل کردیم،اظهارداشت: در بخش نظامی و تسلیحات هسته‌ای با آمریکا مساوی هستیم و به پیشرفته ترین نوع تسلیحات موجود در جهان دسترسی داریم.
زاتولین با بیان اینکه روابطی که با چین داریم باعث نگرانی آمریکایی ها می شود، یادآورشد: آن ها دوست داشتند روسیه دوباره به دهه ۹۰ و زمانی که آقای کوزیرف وزیر خارجه بود باز گردد. آن زمان ما از وزارت خارجه آمریکا می پرسیدیم درباره هر موضوع خاصی ما چه دیدگاهی را باید بیان کنیم.
وی با اشاره به فروپاشی اتحاد شوروی و پیامدهای آن اظهارداشت: در زمینه فروپاشی مشکلی که وجود داشت این بود که مرزهایی که ما در سیستم دولتی خودمان داشته‌ایم بعد از فروپاشی به مرز بین کشورها تبدیل شد و مردم شروع به کوچ کردن از محل های زندگی خود کردند.دلیل این اتفاق این بود که کشورهای جدید به سمت ساخت کشورهای خود مطابق با مدلی که در قرن ۱۹ تعریف می‌شد، حرکت کردند.
عضو دومای دولتی روسیه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در این کشورها به وجود آمده این است که در این کشورها افراد روس زبانی هستند که امروز به اینها بعنوان افراد غریبه و شهروند درجه دو نگاه می کنند.
زاتولین با اشاره به حوادثی که بین روسیه و اوکراین در سال های اخیر رخ داده گفت: ما به لحاظ قومیتی نسبت به دیگران نزدیکی بیشتری به اوکراین داریم و بین خودمان فکر می کنیم که یک ملت با لهجه های مختلف هستیم. حتی تفاوت زبانی باواریا و مناطق شمالی آلمان خیلی بیشتر از تفاوت زبانی روس ها و اوکراینی هاست.
وی اضافه کرد: البته در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ تلاش هایی وجود داشت اوکراین را از روسیه دور کنند و شاید خود ما هم در این زمینه مقصر بودیم که بلشویک ها و شوروی ها تلاش کردند اوکراینی‌ها را خیلی بالا ببرند و آن بخش را خیلی توسعه دهند.
عضو دومای دولتی روسیه خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ اوکراینی ها هیچ جنگی برای آزادی منطقه خود نکردند همین باعث شد اصلاحاتی که گورباچف می خواست انجام دهد راه خود را گم کرد. سیاستمداران همیشه اشتباه را می کنند و وقتی نمی دانند چه کار باید کنند از هدف خود دور می شوند. در این مقطع بروکرات ها ،احزاب و بقیه از این لحظه استفاده کرده و تصمیم گرفتند استقلال اوکراین را اعلام کنند.
وی اضافه کرد: مسائلی که در حاشیه دریای بالتیک وجود داشت آنقدر شدید نبود که باعث فروپاشی شوروی شود بلکه مسائلی که بین اوکراین و روسیه به وجود آمد، باعث فروپاشی شوروی شد.
زاتولین اضافه کرد: ما در دهه ۹۰ استقلال اوکراین را به رسمیت شناختیم و آنها در این مقطع مرزها و خاک هایی را به دست آوردند که قبل از آن هیچ وقت نمی توانستند صاحب این حجم از خاک و زمین شوند و شهرها و استان هایی را بعنوان اوکراین نام بردند که قبل از آن هیچ وقت جزو اوکراین نبود.
عضو دومای دولتی روسیه با بیان اینکه قبل از دهه۹۰ هیچ وقت اوکراین کشور مستقلی نبوده است، افزود: اوکراین در قرن ۱۷ از لهستان جدا و به خاک روسیه اضافه شد. آنها زمینی که در دهه ۹۰ به دست آوردند پنج برابر زمین های قبل از اشغال این کشور بوده است.
وی ادامه داد: اوکراینی ها در سال ۱۹۵۴ هدیه بزرگ دیگری گرفتند- در حالی که درهیچ بندی از قوانین شوروی نبود- و آن شبه جزیره کریمه بود.
زاتولین یادآورشد: کودتایی که چهار سال قبل در اوکراین رخ داد دقیقا نقطه تقابلی است که بین غرب و ما رخ داده است. الان می‌گویند هر اتفاقی در هر جای دنیا بیفتد مقصر روس ها هستند. همانطور که بعد از انقلاب سال ۵۷ هر اتفاقی در هر جای دنیا می افتد می گویند ایرانی ها در آن مقصر هستند.
عضو دومای دولتی روسیه خاطرنشان کرد: ما نمی خواهیم اسلحه به دست بگیریم و با آمریکا بجنگیم ولی در عرصه سیاسی و اقتصادی در حال جنگ هستیم.
وی ادامه داد: هفته پیش آقای پوتین در جمع نمایندگان دومای روسیه گفت ما یا نمی‌توانیم وجود داشته باشیم یا می توانیم یک امپراطوری بزرگ باشیم و در جهانی که به سمت چندجانبه گرایی می رود درک و فهم ما را نسبت به جهان نشان می دهد.
وی در بخش پایانی اظهارات خود به روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: روابط بین ایران و روسیه در حال حاضر رو به رشد است و در همه زمینه ها و کانال های موجود مذاکرات را انجام می دهیم.
زاتولین با بیان اینکه رئیس دومای روسیه چندین بار به ایران سفر کرده است که آخرین آن در ماه دسامبر بوده است، افزود: چند روز قبل هم روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی برای بار چندم با هم دیدار کردند.
عضو دومای دولتی روسیه گفت: علاوه بر این مجلس شورای اسلامی اجازه دریافت وام دولتی ۵ میلیاردی را دادند و این اتفاق خوبی است که به ما اجازه می‌دهد روابط اقتصادی خود را ارتقا بخشیم.
سیام**۲۰۲۱**
انتهای پیام/