اتحاد دوباره؛ هدفی محقق نشده در آلمان 28 سال بعد از سقوط دیوار جدایی

صافی - شهروندان آلمانی امروز (سوم اکتبر) در حالی ۲۸امین سالگرد وحدت دوباره آلمان را جشن می‌گیرند که این کشور همچنان فاصله زیادی با اتحاد و یکپارچگی دارد.

امروز سوم اکتبر (11 مهرماه) بیست و هشتمین سالگرد وحدت آلمان است. 28 سال پیش در چنین روزی (سوم اکتبر 1990) جمهوری دموکراتیک آلمان یا همان آلمان شرقی خود را منحل کرده و به آلمان فدرال پیوست و بعد از چهل سال جدایی دوباره کشور آلمان یکی شد.

اما 28 سال بعد از اتحاد دوباره آلمان این پرسش مطرح است که این رویا تا چه اندازه در آلمان محقق شده و آیا وحدت واقعی در سراسر این کشور حکمفرما است.

نتایج نظرسنجی ها و آمارها نشان می دهد که اختلاف و جدایی بین شرق و غرب آلمان همچنان بیداد می کند و مردم آلمان همچنان از نظر فرهنگی، اقتصادی و در بسیاری زمینه های دیگر از هم فاصله دارند. با وجود اینکه وحدت دوباره آلمان روند پیچیده ای داشت، اما با انجام آن، مشکلات و شکاف های اقتصادی و فرهنگی میان شرق و غرب یکسره از میان نرفت.

139507121349143348832194

به اذعان بسیاری کارشناسان آلمانی بسیاری از آلمانی های شرقی همچنان خود را آلمانی درجه دو می بینند و معتقدند که غربی ها آن ها را تسخیر و تصرف کرده اند. همین دلسردی ها سبب تمایل بسیاری از ساکنان آلمان شرقی به حزب افراطی جایگزینی برای آلمان شده به گونه ای که در انتخابات پارلمانی گذشته بسیاری از شهروندان این منطقه به این حزب رای دادند تا شاید بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

اشتفان هایم (Stephan Heym) نویسنده نامدار آلمانی پیوستن آلمان شرقی به غرب و پیروزی سرمایه بر سوسیالیسم را به ماری تشبیه می‌کند که یک جوجه‌تیغی را خورده باشد. او می‌گوید: “آری، آن مار جوجه‌تیغی را خورد، ولی مشکل هضم آن هنوز باقی است و باقی خواهد ماند”.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم سال گذشته بعد از پیروزی حزب افراطی “جایگزینی برای آلمان” در انتخابات پارلمانی به این مسئله اذعان کرد که 27 سال بعد از سقوط دیوار برلین و اتحاد دوباره کشورش هنوز هدف برابری شرایط زندگی در ایالت های شرقی و غربی آلمان محقق نشده است.

نتایج نظرسنجی هم که اخیرا انجام شده است نشان می دهد که ساکنان شرق آلمان وضعیت وحدت داخلی را بسیار انتقادی تر از ساکنان غرب این منطقه می بینند.

این نظرسنجی که توسط موسسه “امنید” و به سفارش نشریه “بیلد” آلمان انجام شده است نشان می دهد که 38 درصد شهروندان شرق آلمان بر این باورند که مناسبات بین انسان ها در این دو بخش آلمان از زمان اتحاد دوباره بهتر نشده است.22 درصد هم بر این باورند که این مناسبات بدتر شده است. تنها 33 درصد ساکنان شرق آلمان بر این باورند که بعد از اتحاد دوباره ساکنان غرب و شرق آلمان به هم نزدیکتر شده اند.

139507121347555068832044

البته در غرب آلمان جو مثبت تری در این باره حاکم است و حدود 60 درصد ساکنان این منطقه بر این باورند که بعد از اتحاد دوباره ساکنان این دو منطقه به هم نزدیک تر شده اند. تنها 10 درصد بر این باورند که این دو گروه از هم بیگانه تر شده اند. 22 درصد هم هیچ تغییری را در این راستا احساس نمی کنند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که اکثر آلمان شرقی ها ( 56 درصد) آلمان غربی ها را متهم به غرو و تکبر بالا می کنند.

“پترا کوپینگ”، از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره گفته است: اینکه همچنان 70 درصد جایگاه های رهبری در شرق آلمان توسط آلمان غربی ها اشغال شده است مردم این منطقه را عصبانی می کند.

رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم خواستار حمایت قدرتمندانه تری از ساکنان شرق آلمان شده است.

رئیس جدید فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان هم در سخنانی به مناسبت 28امین سالگرد وحدت دوباره آلمان اعتراف کرد که هنوز با ساکنان شرق آلمان رفتار منصفانه ای نمی شود.

وی وحدت دوباره آلمان را عاملی برای بهبود زخم های عاطفی دانسته و در عین حال گفت که بسیاری از ساکنان آلمان شرقی بعد از سال 1990 همچنان به صورت عادلانه برخورد نمی شود و این مسئله مدت طولانی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی همچنین اعتراف کرد که در اتحاد دوباره آلمان خطاهایی وجود داشته است و به همین دلیل باید امروزه حمایت از توسعه و پیشرفت در شرق یک وظیفه ملی و سراسری باشد.