رئیس‌ پلیس پایتخت اعلام کرد:

اجرای مرحله جدید طرح کاهش از ۳ آذر/ جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی

صافی - رئیس‌ پلیس پایتخت از اجرای مرحله جدید طرح کاهش از ۳ آذر خبر داد.

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: طبق برآوردها و بررسی‌هایی که انجام داده‌ بودیم صف‌های طولانی و فشار سنگینی که به مردم وارد شده بود مانع از اجرای طرح کاهش در تاریخ‌های اعلام شده گردید؛ بنابراین فرصت دادیم تا مردم در فرصت مناسب معاینه فنی خودروی خود را اخذ کنند.

وی گفت: این هفته را نیز به مردم فرصت می‌دهیم تا کسانی که نتوانستند مجوز لازم را دریافت کنند کارهای لازم را انجام دهند.

این مقام ارشد پلیس پایتخت اعلام کرد: از سوم آذر خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند اعمال قانون و جریمه خواهند شد.

سردار رحیمی در خصوص خودروهایی که از شهرستان به تهران آمده و تردد می‌کنند، اعلام کرد: این خودروها باید دارای معاینه فنی قانونی و رسمی باشند که در سیستم سیم‌فا ثبت شده باشد، در غیر این صورت توسط دوربین‌ها اعمال قانون و جریمه می‌شوند.

وی گفت: برخی افراد سودجو معاینه فنی قلابی به شهروندان ارائه می‌کنند که باید بگویم این معاینه فنی قلابی هیچ فایده‌ای ندارد چرا که معاینه فنی باید در سیستم مرکزی ثبت شده باشد؛ دوربین‌ها بر اساس اطلاعات خودرو، خودروهای فاقد معاینه فنی را جریمه می‌کند و اگر اطلاعات در سیستم موجود نباید به صورت روتین جریمه خواهند شد.

فرمانده انتظامی پایتخت در خصوص تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد گفت: رانندگانی که فاقد مجوز لازم باشند جریمه خواهند شد.

وی در پاسخ به پرسش فارس در خصوص این مطلب که گفته می‌شود که دوربین‌های محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک ورود غیرمجاز را ثبت و اعمال قانون نمی‌کنند، تصریح کرد: دوربین‌های پلیس خودروهایی که در محدوده زوج و فرد و ترافیک به صورت غیرقانونی تردد کنند اعمال قانون و جریمه می‌کنند؛ البته یک مدت زیرساخت‌ها ایراد داشت که خوشبختانه برطرف شد.

عالی‌ترین مقام انتظامی پایتخت معاینه فنی را شامل تمام خودروهای سبک، سنگین، دولتی، سازمانی‌ و همه نهادها دانست و خاطرنشان کرد: اگر خودرویی مجوز لازم را اخذ نکرده باشد قطعا جریمه خواهد شد، البته جریمه موتورسیکلت‌ها در برنامه حال حاضر نیست که برای آنها نیز پیش‌بینی‌های لازم را در آینده خواهیم کرد.

سردار رحیمی با تاکید بر این مطلب که مراکز معاینه فنی آمادگی کامل برای پذیرش خودروها را دارند به بحث نظارت بر این مراکز پرداخت و گفت: بحث نظارت بر مراکز معاینه فنی در دستور کار پلیس است تا تمام ضوابط رعایت شود البته باید گفت که دوستان ما در معاونت حمل و نقل شهرداری و پلیس راهور بر این مسئله نظارت کامل را دارند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دستگیری سودجویان طرح معاینه فنی اعلام کرد: اخیرا دستگیری نداشته‌ایم اما طبیعتا بعد از اعلام اجرای طرح کاهش حرکات سودجویانه شروع می‌شود و مردم باید دقت داشته باشند که معاینه فنی را فقط از مراکز رسمی و مجاز دریافت کنند.

فرمانده انتظامی پایتخت در خصوص خودروهای نوشماره گفت: همان قانون 4 ساله برای خودروها صدق می‌کند و از روزی که خودرو تولید شده تا 4 سال، نیاز به معاینه فنی ندارد.

عالی‌ترین مقام انتظامی پایتخت به مسئله ترافیک پایتخت پرداخت و گفت: جریان ترافیک یک موضوع به هم پیوسته است که هدایت آن به صورت مانیتورینگ انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به کوتاه شدن روز و تعطیلی مدارس و اداره جات در ساعات 4-5 بعد از ظهر هم اکنون در بعداز ظهرها مشکل ترافیک را شاهدیم، در صددیم به گونه‌ای عمل کنیم که دچار قفل‌شدگی در معابر نشویم،؛ عصرها ترافیک سنگین است و اگر بارندگی داشته باشیم کاهش سرعت و افزایش تصادف را شاهدیم.

سردار رحیمی به دوربین‌های ثبت تخلف پرداخت و گفت:‌اعمال قانون این دوربین‌ها به صورت برخط برای پلیس ارسال می‌شود و پلیس تنها نهادی است که اعمال قانون می‌کند.

وی در خصوص افرادی که پلاک خود را می‌پوشانند گفت:در موادی طرح پلیس مستقر شده و نسبت به برخورد با این خودروها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی در خصوص جریمه‌هایی که تا قبل از این در قبال خودروهای فاقد معاینه فنی انجام شده است، گفت:‌پلیس کسی را جریمه نکرده است.

سردار رحیمی گفت: قبلا جریمه نداشتن معاینه فنی به صورت دستی بود اما از 3 آذر تمام دوربین‌ها خودروهای فاقد معاینه فنی را جریمه خواهند کرد.

وی علل ترافیک در تهران را نبود سیستم حمل و نقل عمومی به میزان لازم، بالا بودن حجم خودروها نسبت به عرض معابر، تردد خودروهای تک سرنشین و برچیده شدن سرویس کارکنان اعلام کرد.

فرمانده انتظامی پایتخت خاطرنشان کرد: در صددیم تا آنچه در توان داریم برای مدیریت و تسهیل در ترافیک انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسش دوباره خبرنگاران در خصوص خودروهایی که تا قبل از این به خاطر عدم داشتن معاینه فنی جریمه شده بودند اعلام کرد جریمه‌های قبلی اعمال نمی‌شود.