اراده مقامات ایران و بوسنی بالفعل کردن ظرفیت تعاملات اقتصادی است

سفیر ایران در بوسنی با بیان اینکه ظرفتی های بالای همکاری های اقتصادی بین ایران و بوسنی وجود دارد، گفت: اراده مقامات دو کشور بالفعل کردن ظرفیت های موجود بین دو کشور است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در […]

سفیر ایران در بوسنی با بیان اینکه ظرفتی های بالای همکاری های اقتصادی بین ایران و بوسنی وجود دارد، گفت: اراده مقامات دو کشور بالفعل کردن ظرفیت های موجود بین دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی بوسنی و هرزگوین (فنا) به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته و تبیین مواضع کشورمان در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی پرداخت.

وی گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطف مهمی در تاریخ کشور ایران است و سالروز انقلاب اسلامی ایران تداعی‌گر سالروز پیروزی یکی از مردمی ترین انقلاب های قرن بیستم می باشد که با هدف نفی استبداد و دیکتاتوری، استعمار و وابستگی و با آرمان احیاء ارزش های انسانی و اسلامی شکل گرفت و استقلال و آزادی را در چارچوب جمهوری اسلامی برای مردم ایران ارمغان آورد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران، افزود: ملت ایران در سال ۱۹۷۹ در شرایطی که نظام دو قطبی برجهان حاکم بود، علیه دست‌نشاندگان یکی از دو ابرقدرت حاکم بر جهان انقلاب کردند و بدون هیچگونه پشتیبانی خارجی و صرفاً با تکیه بر قدرت ایثار و وحدت توانستند رژیم تا دندان مسلح متکی به آمریکا را ساقط کنند و پیروز شوند، انقلابی که با آن کشور از استبداد و وابستگی رهایی یافت و طرحی نو در نظام های سیاسی جهان ایجاد و جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری شد.

سفیر کشورمان با تاکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: استقلال سیاسی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب است و این افتخار بزرگی برای مردم ایران است که با وجود همه فشارها و تحریم‌ها، راه خود را ادامه داده و از امنیت، علم و پیشرفتی درون‌زا برخوردار است و توانسته در بسیاری از شاخص‌های انسانی، علمی، بهداشتی، دانشگاهی، ‌تحقیقاتی و فناوری‌های نوین به موفقیت‌های قابل توجه دست یابد که قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست.

حیدری در پاسخ به سوالی در خصوص نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه حساس و بحرانی خاورمیانه قرار دارد اما همواره با کشورهای خارمیانه روابط فرهنگی و متکی بر پیشینه مشترک تاریخی داشته و نقش ایران در منطقه، ناشی از فرهنگ بزرگ اسلامی – ایرانی است که در طول صدها و هزاران سال با فرهنگ مردم عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، قفقاز، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، کشورهای جنوبی، و شمال آفریقا و شبه قاره هند پیوند خورده و ایران همواره عمق راهبردی فرهنگ این منطقه بوده و خواهد بود.

وی با تاکید بر اقدامات سازنده ایران در برخورد با پدیده تروریسم در منطقه گفت: امروز همه اذعان دارند که اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه در مقابله با ترورسیم و داعش نبود، شاید شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق و برخی سرزمین های دیگر بودیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کم اثر بودن پروژه های ایران هراسی در چهل سال گذشته افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از پایگاه مردمی در تمامی چهار دهه گذشته توانسته بر مشکلات غلبه کند و به عنوان یک کشور قدرتمند، باثبات و دارای نقش سازنده منطقه ای از جمله در تقابل با تروریسم ظاهر شود.

حیدری در پاسخ به روابط دو کشور ایران و بوسنی گفت: از ابتدای ماموریتم در بوسنی شاهد سفرهای متعدد مقامات بوسنیایی به ایران بودیم از جمله سفر رئیس وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی با همراهی وزرای خارجه و تجارت خارجی، سفر رئیس وقت مجلس اقوام بوسنی به تهران و همچنین سفرهای مقامات ایرانی به بوسنی نیز صورت گرفته از جمله سفر چندین هیات مهم پارلمانی و سفر جناب آقای ظریف وزیر خارجه ایران در مارس سال گذشته به سارایوو همگی نشانگر حسن روابط میان دو کشور در سطوح سیاسی و پارلمانی است.

وی اضافه کرد: ایران و بوسنی و هرزگوین از ظرفیت های بالایی برای توسعه روابط اقتصادی نیز برخوردارند و با وجود برخی مشکلات و محدودیتها، اراده مقامات ایرانی و بوسنیایی برای بالفعل کردن این ظرفیت ها وجود دارد و امیدوارم که شاهد حضور هرچه بیشتر و فعالیت موثرتر فعالان اقتصادی و شرکت های بوسنیایی و ایرانی در بازار یکدیگر باشیم.

انتهای پیام/