رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛

ارزش قاچاق در سال ۹۶ به ۱۲ میلیارد دلار رسید

صافی - مؤیدی گفت:در سال گذشته، 12 میلیارد دلار قاچاق وارد کشور و یا از آن خارج شده است.

یکصد و بیست و دومین جلسه اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز 29 آبان 97 با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و علی مؤیدی خرم‌آبادی رئیس این ستاد در محل وزارت کشور برگزار شد.

مؤیدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه این جلسه با بیان اینکه این نشست باید طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار می‌شد، گفت: از دستورات جلسه ارائه آمار قاچاق در سال 96 بود که معمولا پس از گذشت هشت ماه از آغاز سال جدید بررسی می‌شود که در گزارشی که امروز ارائه شد در سال گذشته، 12 میلیارد دلار قاچاق وارد و یا بخشی از آن از کشور خارج شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: دستور دوم بحث سامانه‌ها بود که دستگاه‌های عضو ستاد باید بر اساس صراحت قانونی و سامانه‌هایی که برای آنها به منظور بسترسازی و زیرساخت مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم شدند طراحی شده و به یکدیگر متصل شوند تا ما در سطح کشور یک سیستم بروز و لحظه‌ای داشته باشیم تا به این طریق از ورود قاچاق جلوگیری شود که گزارش پیشرفت دستگاه‌ها در این جلسه ارائه شد.

وی در ادامه گفت: برخی دستگاه‌ها 75 درصد پیشرفت داشته برخی 7 الی 8 درصد و مابقی کمتر از این میزان بوده است. بنابراین در این جلسه زمانی مقرر شد تا این دستگاه‌ها این پروژه را اجرایی و برنامه‌هایی را که در سال جاری برای آنها طراحی شده در پایان سال به صورت کامل عملیاتی کنند.

مؤیدی در خصوص 23 هزار میلیاردی که به عنوان ارزش کالاهای تملیکی مدنظر قرار داده شده است، اظهار کرد: به دلایلی که در گذشته وجود داشته در طول سه چهار سال گذشته اموال مکشوفه روی هم متراکم و رسوب شده‌اند راهکارهای قانونی در این باره با حمایت‌های دولت ایجاد شده است و در حال حاضر وزارت اقتصاد که متولی این امر است فهرست را ابلاغ کرده که بر اساس آن مقرر شده تا پایان سال کلیه اموال تملیکی که در سازمان مربوط به آن نگهداری می‌شوند یا باید به فروش برسند یا به کشورهای دیگر صادر شده و یا منهدم شوند؛ قرار است به زودی سازمان اموال تملیکی گزارش مشروحی را از پیشرفت کار ارائه کرد.