اروپا با راه اندازی اینستکس فاصله خود با آمریکا را نشان داد

تهران – ایرنا – سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اروپا با راه اندازی اینستکس استقلال خود و فاصله اش با آمریکا را به دنیا نشان داد. علی نجفی خوشرودی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا راه اندازی اینستکس از سوی اتحادیه اروپا را گامی مثبت دانست […]

تهران – ایرنا – سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اروپا با راه اندازی اینستکس استقلال خود و فاصله اش با آمریکا را به دنیا نشان داد.

علی نجفی خوشرودی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا راه اندازی اینستکس از سوی اتحادیه اروپا را گامی مثبت دانست و گفت: این حداقل کاری بود که اتحادیه اروپا می توانست برای نشان دادن استقلال خود از آمریکا در حوزه سیاست خارجی و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام انجام بدهد.
وی افزود: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ظرفیت های ایران در بخش های مختلف در حمل و نقل، انرژی و ترانزیت و جایگاه ایران در حفظ صلح و امنیت در منطقه، برای اروپا این ضرورت و جذابیت را ایجاد کرده که تلاش کنند روابط پولی و بانکی خود را مستقل از نظام اقتصادی آمریکا تعریف کنند.
نماینده مردم بابل در مجلس اظهار داشت: این اقدام پیام روشنی به آمریکایی هاست مبنی بر این که برای اروپا نمی تواند تصمیم بگیرد و اروپا با این کار فاصله اش را با آمریکا حفظ کرده و تصمیم مستقلی گرفته است.
نجفی خوشرودی افزود: افکار عمومی دنیا به خوبی متوجه شد، تصمیمات یک جانبه آمریکا خلاف مقررات بین المللی و تصمیماتی غلط است و آمریکا با سوء استفاده از موقعیتی که دارد می خواهد از اهرم فشار و تحریم برای پیشبرد اهدافش استفاده کند.
وی تصریح کرد: به لحاظ شرایط سیاست خارجی جمهوری اسلامی این نکته حائز اهمیت است که ما بعد از خروج آمریکا از برجام با هیجان تصمیم نگرفتیم، بلکه با تدبیر و عقلانیت و بدون هیجان تصمیم گیری کردیم و مردم به خوبی آن را درک می کنند و در مجموع با این رفتار معقولانه در سیاست خارجی و اثبات حقانیت ایران موفقیتی برای دیپلماسی کشور رقم زدیم.
وزیران خارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس روز پنج شنبه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان 'ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری' INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.
بر اساس گزارش رسانه های آلمان ، مقر این گروه در پاریس فرانسه مسقر خواهد بود و مدیر این سازوکار یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است. انگلیس هم ریاست کمیته نظارت را بر عهده خواهد داشت.
همچنین این گروه در آلمان نیز شعبه خواهد داشت. از این سه کشور یک دیپلمات از وزارت امور خارجه در این کانال مالی حضو خواهد داشت.
این ساز و کار در گام نخست تجارت کالاهای انسانی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما پس از آن دامنه اش گسترش خواهد یافت.
سیام**۹۱۲۱**۱۵۵۳
انتهای پیام/