از پیام روحانی تا توصیف به قله های صاحب نظری

صافی - مراسم بزرگداشت آیت الله جوادی آملی فیلسوف، فقیه، حکیم و‌ مفسر قرآن با حضور جمعی از مفاخر و اندیشمندان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت آیت الله عبدالله جوادی آملی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) فرمودند : «هر که تکریم کند عالم بزرگواری را مرا تکریم کرده است و هر که مرا تکریم کند خدا را تکریم کرده است، گفت: در این مراسم مفاخری بزرگی حضور دارند که مایه افتخار ما هستند.

حسن بلخاری با اشاره به انتشار و ارسال پیام حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برای همایش بزرگداشت آیت الله جوادی آملی ، این پیام را در این مراسم قرائت کرد.

پیام رییس جمهور

در این همایش گرانسنگ، سخن از فقیه برجسته، حکیم متأله و مفسر ژرف‌اندیش قرآن کریم آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی است که با نبوغ، خلاقیت علمی و بهره‌گیری از استادان بزرگ عرصه معرفت، معنویت و دانایی یعنی امام راحل و علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره)، به جامعیت در علوم عقلی و نقلی اسلامی رسیده و با تدریس بیش از شش دهه در حوزه علمیه قم و پرورش شاگردان متعدد توانسته نقش مؤثری در تثبیت بنیادهای نظری نظام اسلامی و دین ایفا کند.

از سوی دیگر، با تألیف آثار ارزشمندی چون تفسیر قرآن به ترتیب سور و موضوعی، مجموعه ارزنده‌ای برای اندیشه‌ورزان سپهر معرفت و حکمت فراهم آورد.

بی‌تردید، ژرفایی اندیشه، جامع‌نگری و خضوع کم‌نظیر، مکارم اخلاقی، صلابت و اتقان رفتاری آن عالم ربانی،‌اسوه سالکان علم و عمل و زمینه‌ساز بستر رشد و اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی است.

ضمن سپاس از برگزارکنندگان این مراسم، امید آن دارم که با پاسداشت مقام والای علمی و دینی این بزرگ مرد، نسل جوان و دانشگاهی ما با خوشه‌چینی از خرمن دانش و بهره‌گیری از آموزه‌های علمی و اخلاقی آن استاد فرهیخته و هم‌اندیشی اصحاب اندیشه، بتواند در ارتقای علمی کشور بیش از پیش کوشا و پویا باشد تا بتوانیم با شتابی بیشتر به سمت افق‌های روشن فردا پیش برویم.

شصت سال نگارش و تدریس

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: جامعیت پایه‌های علوم اصلی حوزه که فقه، فلسفه، عرفان و تفسیر است و باید برای رسیدن به قله یکی از این شاخه‌ها بسیار تلاش کرد و راه ، راه دشواری است و حداقل بیش از شصت سال عمر می‌خواهد تا یک‌نفر بتواند با استفاده مفید از اندیشه و زمان به یکی از قله‌های پایه علوم اصلی حوزه برسد و اینجا است که استاد جوادی آملی با عملکرد خویش ما را متحیر می‌کنند.

آیت الله علیرضا اعرافی اظهار داشت: جوادی آملی به قله نه یک شاخه بلکه همه این شاخه‌ها رسیده‌ و باید تاکید کنم که این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد چون دست یافتن به قله صاحب نظری در این شاخه‌ها بسیار راه سخت و‌دشوار است.

او ادامه داد: بیش ار نیم قرن است که استاد جوادی آملی در این شاخه های علوم اصلی هم صاحب نظر هستند و هم شاگرد تربیت می کنند و در کنار اینها در حوزه عرفان نیز صاحب نظر هستند.

اعرافی با اشاره به سنت های علمی جوادی آملی گفت: امروز در عالم عرفان و‌فلسفه یافتن فردی شبیه آیت الله جوادی آملی کار دشواری است، خیلی از بزرگان وقتی زمان تحلیل می رسید کم می‌آوردند اما جوادی آملی در این حیطه عالی عمل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تدریس و نگارش کار ساده‌ای نیست ،گفت: استاد جوادی آملی بیش از شصت سال است که لحظه‌ای دست از تدریس و نگارش نکشیده و همیشه در حال تعلیم و تربیت و نوشتن است، استاد قلم بسیار شیوایی دارد.

اعرافی با اشاره به این‌که به خاطر کمبود زمان سه چهارم گفته‌های خود را که درباره جوادی آملی آماده کرده بود را حذف کرده، گفت: ما نیازمند افرادی چون آیت‌الله جوادی آملی هستیم، او فیلسوفی ‌بود که در انقلاب اسلامی صاحب اندیشه بوده و همیشه فکرهای بکری ارائه داد.

جوادی آملی فیلسوف متواضعی است

رئیس سابق انجمن مفاخر هم در این همایش گفت: آیت‌الله از شهر آمل برخاسته همان شهری که استاد محمد طبری در آن‌جا متولد شدند.

مهدی محقق‌ اظهار داشت: استاد جوادی آملی هم در فلسفه هم در کلام و‌هم تفسیر، منحصر به فرد هستند، گذشته از معلومات اخلاقی که این استاد دارند نیز منحصر به فرد، جمعه‌‌ها استاد در منطقه دماوند جلسه‌ای دارند و من افتخار دارم در این مراسم حضور داشته باشم و از محضر وی استفاده کنم. در این جلسه‌ها بود که بارها دیدم

آیت الله جوادی آملی در برخورد با یک تازه طلبه نیز متواضع هستند و به همه احترام می‌گذارند و این رفتار را هر استادی ندارند.

رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار داشت: استاد آملی با قدم‌هایی که در زندگی خود برداشتند و آثاری که به جا گذاشتند همیشه در میان مفاخر می‌درخشند.

او‌ با اشاره به اینکه خیلی خرسند است که در این مراسم حضور یافته و به عنوان سخنران در باب آیت‌الله جوادی آملی صحبت کرده است گفت: امیدوارم خداوند عمر طولانی به آیت‌الله عطا فرمایند تا همه از وجود چنین فیلسوفی‌ استفاده کنیم.

این فیلسوف یک‌منجی و سرمایه ملی است

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌با اشاره به اینکه می توان از استاد جوادی آملی به عنوان یک منجی و سرمایه نمادین یاد کرد گفت: آیت الله جوادی آملی یک سرمایه ماندگار است، نسل امروز و نسل های آینده می توانند سالیان سال از این سرمایه نمادین استفاده کنند.

سید رضا صالحی امیری اظهار داشت: قطعا آیت الله جوادی آملی نه فقط برای ایران زمین‌بلکه برای همه مردم جهان سرمایه ماندگار هستند.

آیت‎الله جوادی آملی

آیت‎الله جوادی آملی از شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی(ره) است و حدود شصت سال در حوزه‌های علمیه قم و تهران، فلسفه، عرفان، فقه و تفسیر را تدریس کرده است. او کتاب‌های بسیاری نوشته که تفسیر تسنیم و رحیق مختوم (شرح اسفار اربعه) از جمله آنها است. این فقیه و فیلسوف، پس از انقلاب اسلامی ایران مسئولیت‌هایی چون عضویت در شورای عالی قضایی، مجلس خبرگان قانون اساسی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری، را برعهده داشته است.

او همچنین در دهه‌های هفتاد و هشتاد شمسی، امام جمعه قم بوده است. آیت‌الله جوادی آملی در سال ۱۳۶۷ش، در سفر به شوروی سابق، به همراه تعدادی از مسئولین وقت جمهوری اسلامی ایران پیام تاریخی امام خمینی (ره) را به گورباچف، رهبر وقت آن کشور رساند. وی در فلسفه پیرو حکمت مُتعالیه است، همچنین وجود علم دینی در حوزه علوم انسانی و تجربی را می‌پذیرد. برخی از فتواهای جدید این فقیه عبارتند است از: جایز بودن تقلید زنان از مرجع تقلید زن، جایز بودن تغییر جنسیت و طهارت اهل کتاب.

همایش بزرگداشت آیت الله جوادی آملی چهارشنبه شب با حضور حسن بلخاری رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی، مهدی محقق رئیس سابق انجمن آثار مفاخر، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمی کشور، سید رضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ، استاد مجتهد شبستری، حجت، حجت الله روح الهی و آیت الله جوادی آملی فرزند آیت الله عبدالله جوادی آملی ، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ‌جمعی از اندیشمندان و مفاخر فرهنگی در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و‌مفاخر فرهنگی برگزار شد.

انتهای پیام/