نماینده مردم نیشابور در مجلس:

استانی شدن انتخابات احزاب را پاسخگو می کند

صافی - نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: با استانی شدن انتخابات احزاب باید در مقابل عملکرد خود، به خصوص در مقابل عملکرد گذشته و رای‌هایی که داده شده و بر سرنوشت کشور تأثیر عمیقی داشته، پاسخگو باشند.

حمید گرمابی در گفت‌وگویی، در خصوص مزایا و معایب استانی شدن انتخابات و تأثیر احزاب بر انتخاب نمایندگان، اظهار کرد: چهره‌های ناشناسی که به اندازه کافی در امور کشور تجربه ندارند، در حالت فعلی به مجلس راه پیدا می‌کنند، اما با استانی شدن انتخابات، اشخاصی که شناخته شده و چهره‌هایی استانی و ملی هستند به مجلس راه می‌یابند.

وی افزود: با این طرح تأثیر احزاب بیشتر خواهد شد زیرا ما همچون تمام کشورهای مردم‌سالار دیگر در حال پیش رفتن به سمت تشکیل و قدرت بیشتر احزاب هستیم که قطعاً با این انتخابات استانی اثر احزاب بیشتر خواهد شد نه اینکه تعیین‌کننده باشند اما قطعاً اثرشان بیشتر خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این قانون بعداً احزاب باید در مقابل عملکرد خود، به خصوص در مواردی که مجلس رای‌های حساسی می‌دهد، پاسخگو باشند، عنوان کرد: یک نماینده ممکن است در یک دوره باشد و در دوره دیگری نباشد، اما احزاب بسته به تعداد نماینده‌ای که از طرف آن‌ها به مجلس راه پیدا می‌کنند، همیشه حضور داشته و باید پاسخگوی عملکرد گذشته و رای‌هایی که داده شده و بر سرنوشت کشور تأثیر عمیقی داشته، باشند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در خصوص معایب طرح استانی شدن انتخابات، گفت: ممکن است در وهله اول با افزایش تأثیر بیشتر احزاب تصور شود که نقش مردم کاهش می یابد اما به هر حال مردم نیز در قالب آن احزاب می‌توانند نظارت خود را در انتخاب کاندیداهایی که توسط احزاب مشخص می‌شوند، انجام دهند.

وی اضافه کرد: با استانی شدن انتخابات انتظار می‌رود که نمایندگانی با پتانسیل بالاتر به مجلس راه پیدا کنند که می‌توانند با توان بیشتر در تدوین و نظارت بر اجرای قوانین به قوه مقننه کمک کنند و این قوه که از قوای اصلی در اداره کشور است بتواند با توان بالاتر و کیفیت بیشتر عمل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلی که همکاران نگران آن هستند این است که با استانی شدن ارتباط مردم با نماینده کمتر شود، تصریح کرد: این امر تأثیر چندانی ندارد، به هر حال نماینده باید درصدی از آرای شهرستان را کسب کند و بعد از آن آرای استانی او لحاظ می‌شود، بنابراین ارتباط بین نماینده و مردم برقرار است.

گرمابی بیان کرد: هر شهری تعداد نماینده‌ای را که در حال حاضر دارد، بعداً نیز خواهد داشت زیرا برخی مردم نگران هستند که شهری نماینده نداشته باشد که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و هر شهری تعداد نماینده خود را دارد، منتها مکانیزم و روش تعیین نماینده فرق می‌کند و بر مبنای تعداد کل آرای استان به اضافه حداقل آرای شهرستان خود است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون تأثیری در اختیار نمایندگان و قانونگذاری آن‌ها ندارد، عنوان کرد: نماینده طبق قانون مشخص می‌شود و قانون نیز تغییری نکرده و همان است. تعیین منطقه و حوزه انتخابیه در اختیار مجلس بوده که در حال حاضر مجلس حوزه انتخابیه را استانی اعلام کرده است.

انتهای پیام/