استفاده از انرژی های پاک در ایران اجرایی نشده است

شیراز- ایرنا – دبیر ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک گفت: برخی کشورهای همسایه ایران مانند امارات، کویت و عمان نیروگاه های خورشیدی را به کار گرفته اند اما این موضوع هنوز در کشور ما با وجود تحقیقات علمی به مرحله اجرا نرسیده است. به گزارش ایرنا، پروفسور محمد یعقوبی سه شنبه ۳۰ بهمن ماه در […]

شیراز- ایرنا – دبیر ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک گفت: برخی کشورهای همسایه ایران مانند امارات، کویت و عمان نیروگاه های خورشیدی را به کار گرفته اند اما این موضوع هنوز در کشور ما با وجود تحقیقات علمی به مرحله اجرا نرسیده است.

به گزارش ایرنا، پروفسور محمد یعقوبی سه شنبه ۳۰ بهمن ماه در نشست خبری کنفرانس سالانه انرژی پاک عنوان کرد: اگر یک هزارم مساحت کشور به نیروگاه های خورشیدی اختصاص پیدا کند، می توان ۱۴۰۰ گیگا وات ظرفیت تولید برق خورشیدی داشت.
وی ادامه داد: ایران کشوری مطلوب برای بهره مندی از انرژی های پاک است.
دبیر ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک بیان داشت: رشد این صنعت در دنیا رو به پیشرفت است و قیمت برق تولیدی این نیروگاه ها کمتر از دیگر حوزه هاست.
یعقوبی گفت:پس از برجام کشورهای صاحب صنعت تولید انرژی های تجدیدپذیر برای ساخت نیروگاه های خورشیدی ابراز آمادگی کردند اما با تحریم های اخیر این روند ادامه نیافت و روند استقبال از ساخت نیروگاه های خورشیدی متوقف شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰۰ مگاوات انرژی پاک در ایران تولید می شود که رقم شایان توجهی در این زمینه نیست.
چهره ماندگار دانش مکانیک با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس انرژی در سال ۱۳۵۴ در دانشگاه شیراز ابراز داشت: اولین مرکز انرژی خورشیدی برای تولید بخار در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه شیراز تاسیس شد از همین رو باید دانشگاه شیراز را پیشگام این حوزه دانست.
یعقوبی با بیان اینکه مصرف بی رویه انرژی با توجه به نبود بهره وری مناسب در بخش های مختلف نسل آینده را دچار مشکل خواهد کرد، عنوان کرد: برای تولید یک تن آلومینیوم در ایران ۷۵.۶ واحد انرژی مصرف می شود، تقریبا در این زمینه اروپایی ها دو سوم ایران انرژی صرف تولید این محصول می کنند.
این چهره ماندگار دانش مکانیک و انرژی های پاک با بیان اینکه ایران هشتمین کشور تولید کننده منواکسید کربن و گازهایی آلاینده است، افزود: رشد مصرف گاز در کشور به صورت سالانه ۳.۵ درصد افزایش می یابد که با ادامه این وضعیت در دهه های آینده به واردکننده گاز بدل خواهیم شد.
دبیر ششمین کنفرانس سالیانه انرژی پاک درخصوص وضعیت نیروگاه خورشیدی شیراز نیز گفت: فاز اول این نیروگاه در سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد و از سال ۱۳۸۹ نیز فاز تولید بخار شروع شد اما خرید و نصب تجهیزات برای فاز دوم انجام نشد؛ درحالی که در این نیروگاه، کلکتور خورشیدی با دهانه ۵.۷ متر با استاندارد صنعتی استفاده می شود.
در این نشست، دبیر اجرایی ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک اعلام کرد: بیش از ۲۰۰ مقاله پس از طی مرحله داوری برای ارائه در این کنفرانس برگزیده شد و بیش از ۳۰۰ موسسه و شرکت در زمینه انرژی های پاک به این کنفرانس دعوت شده اند.
مهدی بانشی با بیان اینکه شیراز به عنوان کلانشهر پاک به حق میزبان شایسته این رویداد است،افزود: انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی زمین گرمایی، انرژی برق آبی، پیل های سوختی زیستی، نیروگاه های انرژی پاک، فناوری های نوین، تبدیل بازیافت و ذخیره سازی انرژی، مدل سازی سیستم های انرژی، سیاست گذاری و اقتصاد و مدیریت انرژی پاک از محورهای کنفرانس یادشده است.
وی افزود: ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک به میزبانی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز برگزار می شود و طی دو روز برپایی کنفرانس، ۲ نشست تخصصی درخصوص انرژی های پاک برگزار خواهد شد و بیش از ۵ کارگاه تخصصی در حوزه های مختلف با موضوع انرژی در نظر گرفته شده و از ۵ سخنران کلیدی نیز دعوت شده است.
به گفته دبیر اجرایی ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک، پروفسور 'مز' از کشور آلمان درباره تجربیات این کشور در حوزه استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر به ایراد سخنرانی می پردازد.
وی بیان داشت: نمایشگاهی نیز برای ارائه دستاوردهای شرکت‌ها و سازمان ها در حاشیه این کنفرانس برگزار می شود و حاضران در این رویداد، پنجشنبه ۹ اسفندماه از نیروگاه خورشیدی شیراز بازدید می کنند.
دبیر علمی ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک نیز انرژی یکی از مسائل بزرگ جهان را موضوع انرژی دانست و افزود: همه تلاش بشر بر این بوده که مصرف را کم و بهره وری را زیاد کنند.
علی اکبر گل نشان افزود: در سال های اخیر مصرف انرژی با پیشرفته و صنعتی شدن بیشتر می شود، لذا نیاز به انرژی درآینده یک ضرورت است.
وی ادامه داد: توجه به آخرین فناوری های تولید انرژی های پاک از اهداف مهم این گردهمایی است؛ همچنین ذخیره سازی انرژی از مباحث کلیدی است که در این کنفرانس مورد بررسی توسط صاحب نظران و استادان مهندسی مکانیک قرار می گیرد.
ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک، ۸و ۹ اسفندماه در دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز برگزار می شود.
۷۳۷۵ /۱۸۷۶
انتهای پیام/