استفاده از مدل ارزیابی ریسک و خسارت تهران در شهرها

صافی - هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با تاکید بر اینکه توجه کافی در حوزه اجتماعی تأثیر زیادی در کاهش ریسک و حتی کاهش خطر در سطح ملی خواهد داشت، گفت: می‌توان از مدل ارزیابی ریسک و خسارت شهر تهران در سایر شهرها و استان‌ها نیز استفاده کرد.

اوگوچی دنیلز پس از بازدید از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی این سازمان گفت: مهمترین بخش همکاری سازمان ملل و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همکاری در «اینساراک» است که بتوانیم آن را پیش ببریم.

«اینساراک» نشان دهنده جایگاه و پتانسیل همکاری با سازمان‌های بین المللی است که در زمینه مدیریت ریسک فعال هستند و می‌توانیم آن را ادامه دهیم و این را فراموش نکنیم که موارد بسیاری از تجربیات برای به اشتراک گذاشتن وجود دارد.

وی با بیان اینکه در آینده طرح های بین المللی برای عملکرد بهتر با همکاری متقابل وزارت امور خارجه، آژانس‌های سازمان ملل متحد و ادارات دولتی و سازمان های فعال در حوزه مدیریت بحران انجام خواهد شد، گفت: تهران و دیگر شهرها در معرض بلایای طبیعی و ریسک بالایی قرار دارند و در همین راستا نیز مدیریت ریسک جدای از مدیریت بحران دارای اهمیت بالایی است و باید در آن برنامه ریزی شود.

دنیلز، با تاکید بر اینکه سازمان ملل در کنار تمامی اقدامات خود به کاهش ریسک و تأثیر بلایای طبیعی توجه زیادی دارد، گفت: مهمترین مسئله در حوزه کاهش ریسک مسئله پیشگیری است و در این زمینه سازمان ملل در سازمان‌هایی همچون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای کاهش خطرات و پیشگیری از آسیب‌ها برنامه ریزی و اقدامات گسترده‌ای داشته است حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح کادری «ابتکار ظرفیت سازی کاهش سوانح طبیعی موسوم به CADRI» گفت: امیدواریم به زودی مأموریت کادری را به اجرا برسانیم و براساس آن در مناطقی که شناسایی می‌شود بتوانیم فعالیت‌های مؤثری انجام بدهیم.

نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه در ایران شرایط متفاوت است و دولت بیشتر در حوزه واکنش و پاسخ گویی فعالیت می‌کند، گفت: در چنین شرایطی نقش سازمان ملل متحد بیشتر بر حمایت از سازمان‌های مرتبط با این حوزه از جمله سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است که بیشتر در زمینه پیشگیری و کاهش ریسک بلایای طبیعی فعالیت می‌کنند و ما در آینده همکاری‌های متقابل بسیاری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۶ در جهان تمرکز بر تاب آوری افزوده شده و در تاب آوری بر اهمیت زیر ساختها و مسائل فیزیکی تاکید شده است ، همچنین هزینه‌های زیادی در بحث‌های اجتماعی، محیط زیست و اقتصادی انجام می‌شود که با توجه به بحث تاب آوری، آنچه حائز اهمیت است توجه به بخش زیرساخت‌ها و همچنین سرمایه گذاری در بحث آموزش‌های عمومی، آموزش زنان، انجمن‌ها و… است.

نماینده برنامه عمران ملل متحد ایران با بیان اینکه باید به زنان در ایجاد شهری تاب آور توجهی ویژه شود، اظهارکرد: از زنان می‌توانیم در عمومی کردن آموزش استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید به آموزش عمومی و جامعه مدنی، آموزش زنان ، NGO ها در تاب آوری شهر تهران توجه شود و به طور مشخص سازمان ملل از آن حمایت خواهد کرد چرا که ثابت شده است که زنان مرکز ثقل تاب آوری شهری هستند و زنان تاب آور کودکان تاب آور را در پی خواهند داشت.

دنیلز ادامه داد: از آنجا که سرمایه گذاری در زیر ساختها بسیار هزینه بر است، سرمایه گذاری در بخش‌هایی مانند آموزش زنان و حوزه‌های اجتماعی به عنوان مرکز افزایش تاب آوری و کاهش ریسک منطقی‌تر خواهد بود.

به گفته وی، برنامه ریزی برای مشارکت گروه‌های اجتماعی و به خصوص گروه‌های زنان به عنوان دارایی‌های اجتماعی در مواقع وقوع بحران بیشترین تأثیر را خواهند داشت.

وی اضافه کرد: بهترین مدل برگزاری مانور، برگزاری مانورهای مشارکتی بین المللی با مشارکت نیروهای اجتماعی از جمله زنان است چون بیشترین تأثیر را در سطح جامعه محلی خواهند داشت و موجب کامل شدن آموزش عمومی در سطح شهر تهران خواهد شد. سازمان ملل و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران راهکارهای مناسبی برای برگزاری مانورهای مشترک بین المللی خواهند داشت که در این میان می‌توان از تجربیات کشورهای دیگر از جمله ترکیه و اندونزی در این زمنیه استفاده کرد.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با تاکید بر اینکه توجه کافی در حوزه اجتماعی تأثیر زیادی در کاهش ریسک و حتی کاهش خطر در سطح ملی خواهد داشت، گفت: می‌توان از مدل ارزیابی ریسک و خسارت شهر تهران در سایر شهرها و استان‌ها نیز استفاده کرد.

وی ادامه داد: تأسیس مناطق امن برای زنان در زمان وقوع بحران و در زمان تخلیه امن اضطراری نیز بسیار مهم است، چرا که زنان نقش مهمی در شناخت محلات دارند و می‌توانند به عنوان نیروهای واکنش سریع اقدام کنند. بنابراین نقش زنان در این حوزه بسیار مهم است و سازمان ملل به طور ویژه از این موضوع حمایت خواهد کرد.

دنیلز افزود: سازمان ملل در تدوین سند کاهش خطرپذیری و تدوین برنامه جامعه مدیریت بحران شهر تهران و ایران همکاری خواهد کرد.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این دیدار گفت: سازمان مدیریت بحران شهر تهران تأکید بسیاری به مسائل پیشگیری از وقوع سوانح و حادثه دارد و اقدامات چندین ساله سازمان عمدتا براساس بحث پیشگیری برنامه ریزی شده است. ما اقدامات تاب آوری شهر تهران را از سال ۱۹۹۹ شروع کردیم و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شهر تهران جزو ۱۶ کلانشهر دنیا دارای پتانسیل بالایی برای آسیب پذیری است و به یکی از شهرهای پرریسک دنیا تبدیل شده است، گفت: گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) در تمام محلات شهر تهران ساماندهی شده است که ۹ هزار نفر عضو دارد و ۹۹ درصد از آنان بانوان هستند که با بهره گیری از تجربیات مجموعه « SDC» و حمایت‌های سازمان ملل برای تقویت این گروه‌ها استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/