افتخار می کنم بین تهران و ایروان وفاق خوبی هست

اصفهان- ایرنا- نخست وزیر ارمنستان گفت: افتخار می کنم که بین ما و جمهوری اسلامی ایران وفاق خیلی خوبی هست و این دو کشور در همه زمینه ها دوست خوبی برای یکدیگر هستند. به گزارش ایرنا، نیکول پاشینیان عصر روز پنجشنبه در جمع ارامنه اصفهان در ورزشگاه آرارات این شهر افزود: هیچ کشوری نمی تواند […]

اصفهان- ایرنا- نخست وزیر ارمنستان گفت: افتخار می کنم که بین ما و جمهوری اسلامی ایران وفاق خیلی خوبی هست و این دو کشور در همه زمینه ها دوست خوبی برای یکدیگر هستند.

به گزارش ایرنا، نیکول پاشینیان عصر روز پنجشنبه در جمع ارامنه اصفهان در ورزشگاه آرارات این شهر افزود: هیچ کشوری نمی تواند دوستی دو ملت ایران و ارمنستان را از بین ببرد.
وی با اشاره به کوچ ارامنه به اصفهان در زمان های دور اظهارداشت: برای من افتخار است که ارامنه با ایرانیان عزیز ارتباط نزدیکی دارند و از اینکه مردم مسلمان ایران پذیرای ارامنه بوده اند تشکر می کنم.
نخست وزیر ارمنستان با ابراز خرسندی از حضور در جمع ارامنه اصفهان تصریح کرد: بسیار خوشحالم که ارامنه در ایران آزادانه مراسم های خود را برگزار می کنند و اولین کلیسایی که در جلفای اصفهان به نام مریم مقدس پس از کوچ ارامنه بنا شد و همچنین کلیسای وانک بعنوان مرکزیت کلیساهای اصفهان همچنان پابرجا و بی همتا هستند.
وی در سخنان خود جمله ' زنده باد دوستی ایران و ارمنستان ' را چندبار فریاد زد و تکرار کرد که با تشویق ارامنه حاضر در سالن مواجه شد.
پاشینیان در ادامه سخنان خود به تحولات ارمنستان و انقلاب بوجود آمده در این کشور اشاره کرد و افزود: انقلابی که در ارمنستان انجام دادیم برای وحدت ارامنه و بازگشت ارامنه به دوران پرافتخار خود بوده است.
وی اظهارداشت: پیش از این در ارمنستان پولشویی و فساد اقتصادی وجود داشت اما اکنون به هیچ کس اجازه نخواهیم داد با پولشویی و فساد، لغزشی در جامعه ارمنستان بوجود آورد و موجب سرافکندگی ارامنه شود.
نخست وزیر ارمنستان اضافه کرد: انقلابی در این کشور بوجود آمده که مردمی است و اجازه نخواهد داد ارامنه در کل جهان احساس حقارت کنند و از نخست وزیر گرفته تا یک کارگر ساده از حقوق مساوی برخوردارند و باید در برابر قانون پاسخگو باشند.
وی بیان کرد: انقلاب بوجود آمده در ارمنستان با زحمات همه مردم این کشور بوجود آمده است و هیچ کس و هیچ کشوری در شکل گیری آن نقشی نداشته است.
پاشینیان ادامه داد: ارامنه از قرن های گذشته تاکنون سختی ها و پستی و بلندی های زیادی را طی کردند و اکنون که در قرن بیستم قرار داریم کارهای زیادی داریم که برای تحقق آنها باید به وحدت همه جانبه برسیم.
پیش از سخنان نخست وزیر ارمنستان، سفیر این کشور در تهران در سخنان کوتاهی با اشاره به قدمت سکونت ارامنه در محله جلفای اصفهان گفت: ارامنه پس از کوچ به اصفهان در کنار ایرانیان مسلمان منشا تحولات بزرگی در این منطقه شدند و ما به عنوان یک ارمنی از زندگی مسالمت آمیز ارامنه با مسلمانان در این شهر تاریخی افتخار می کنیم.
آرداشس تومانیان ادامه داد : از نخست وزیر ارمنستان و هیات همراه در اصفهان استقبال خوبی انجام شد که نشان می دهد ارامنه اصفهان چقدر خونگرم هستند.
همچنین رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران با اشاره به سبقه تاریخی زندگی مسالمت آمیز ارامنه این شهر با سایر هموطنان مسلمان گفت: ارامنه اصفهان توانستند طی قرون گذشته زبان و آداب و رسوم خود را حفظ کنند و با آزادی کامل به مراسم های مذهبی و قومی خود بپردازند.
طاطاووس اوهانیان اضافه کرد : ارامنه جلفا اصفهان از انقلاب بوجود آمده در ارمنستان حمایت و صمیمانه ترین درودها را به مردم ارمنستان نثار می کند.
به گزارش ایرنا، نخست وزیر ارمنستان امروز در سفر یکروزه در بدو ورود در فرودگاه اصفهان از سوی عباس رضایی استاندار و 'سیپان کاشجیان' اسقف اعظم و پیشوای دینی ارامنه اصفهان و جنوب ایران مورد استقبال قرار گرفت.
وی امروز از با استاندار اصفهان دیدار و از آثار تاریخی و گردشگری کلانشهر اصفهان شامل پل های تاریخی ، میدان امام و کلیسای وانک و از نیایشخانه این کلیسا و موزه آن و با جامعه ارامنه و جنوب ایران دیدن و دیدار کرد.
ارمنستان با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز با کشورهای ترکیه ، گرجستان ، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.
این کشور حوزه قفقاز جنوبی به دلیل هم مرز بودن با کشورمان از اهمیت ویژه ای در مراودات اقتصادی برخوردار بوده و پلی میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا محسوب می شود.
جمعیت ارامنه ساکن در اصفهان حدود هفت هزار نفر است که بیشتر آنها ساکن شهرستان اصفهان هستند.
/۶۰۲۶/۲۰۹۳
انتهای پیام/