امیدواریم باران ببارد

صافی - معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اظهار امیدواری کرد که برای حل بحران آب سال ۱۳۹۸، ذخیره سدها افزایش یابد و بارش‌ها نیز هم‌چون پاییز ادامه داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که مخازن آب کشور پر شود و مشکلی برای تامین آب نداشته باشیم.

هدایت فهمی در گفت‌وگویی، با تاکید بر این‌که وزارت نیرو به‌دنبال برنامه‌ریزی و مدیریت مخازن سدهای ایران است، تاکید کرد: هدف این است که در زمان‌بندی‌های محاسبه شده رهاسازی آب، به‌ویژه برای شرب و سایر مسائل صورت بگیرد.

به گفته وی، در حال حاضر هنوز در شرق ایران، دچار خشکسالی هستیم که امیدواریم بارش‌ها بتواند این خشکسالی را جبران کند، در غیر این صورت، تنش‌هایی را به دنبال خواهیم داشت، اما وزارت نیرو تلاش دارد با تدوین برنامه‌هایی، میزان تنش‌های آبی را تا حد ممکن کاهش دهد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، هم‌چنین به صرفه‌جویی در مصارف آب در تمام مراحل زنجیره تأمین، از تولید تا مصرف اشاره اظهار کرد: لازم است به‌منظور حصول اطمینان از بهره‌وری آب، به این مساله توجه ویژه‌ای شود.

این شرایطی در حالی است که طبق اعلام مدیر عامل شرکت آبفای کشور، میزان مصرف آب در ایران، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فراتر از میانگین جهانی است. هم‌چنین بر اساس اعلام بانک جهانی، سرانه مصرف آب خانگی برای کشورهای بیابانی هم‌چون ایران، باید ۷۰ لیتر در شبانه‌روز باشد، اما اکنون بیش از این مقدار در شبانه‌روز مصرف می‌شود.

هم‌چنین در سال ۱۳۹۳، حدود ۵۵۰ شهر تنش آبی داشتند که این عدد اکنون به ۳۳۴ شهر رسیده است البته هنوز تنش آبی در ایران به‌طور جدی باقی است که باید برای حل آن، راه‌کارهای اساسی اندیشیده شود؛ در این بین، حمیدرضا جانباز – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور – درباره برنامه‌های وزارت نیرو در این بخش گفته است که وزارت نیرو برنامه‌ای را برای مدیریت تنش آبی شهرهای کشور تا سال ۱۴۰۰ تدوین کرده است که بر اساس آن باید مجموعاً ۶۳ مترمکعب بر ثانیه، تولید آب افزایش یابد و در کنار آن نیز میزان مصرف مدیریت شود.

به‌گفته وی، علاوه‌بر این، اجرای طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا، حفره چاه‌های جدید، ارتقای کیفیت آب و افزایش توان ذخیره‌سازی از جمله برنامه‌هایی است که ازسوی این مجموعه در دستور کار گرفته است.

انتهای پیام/