امید به زندگی دوباره زلزله زدگان در پرتو خدمات نظام

قصرشیرین- ایرنا- بیش از یک سال از زلزله ۷.۳ ریشتری پارسال کرمانشاه می گذرد، زلزله زدگان با امید دوباره به زندگی، در پرتو خدمات نظام و خیز بلند دولتمردان، کمرهمت برای بازسازی ویرانی ها بسته اند و بسیاری از خرابی های ناشی از این حادثه مرگبار از چهره این مناطق پاک شده است. به گزارش […]

قصرشیرین- ایرنا- بیش از یک سال از زلزله ۷.۳ ریشتری پارسال کرمانشاه می گذرد، زلزله زدگان با امید دوباره به زندگی، در پرتو خدمات نظام و خیز بلند دولتمردان، کمرهمت برای بازسازی ویرانی ها بسته اند و بسیاری از خرابی های ناشی از این حادثه مرگبار از چهره این مناطق پاک شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.
براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۲۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق آسیب کلی و جزئی دیده و این زلزله مخرب علاوه بر خسارت مادی فراوان، ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
مرزنشینان زلزله زده کرمانشاه همان سینه ستبران روزهای دفاع مقدس که برای دفاع از کیان نظام اسلامی با لبیک به فرامین امام راحل سلاح به دست گرفتند و جانفشانی های بسیاری خلق کردند و بعد از آن نیز پس از سال ها تحمل آوارگی برای بازسازی مناطق جنگ زده اقدام کردند، این بار تسلیم قهر زمین نشدند و بازهم با امید، برای شروعی دوباره ایستادگی کردند.
در جریان زلزله همه ملت ایران به یاری زلزله زدگان آمدند و وحدت همه مردم و مسئولان که همان دستاورد مهم انقلاب اسلامی است ، حماسه ای بزرگ را در جهان به نام ایران و ایرانیان به نمایش گذاشت.
همه آمدند از رهبر معظم انقلاب تا رییس جمهوری و هیات وزیران ، نهادهای نظامی و انتظامی ، گروه های جهادی و خلاصه همه بسیج شدند و تحولی بزرگ ایجاد شد و اینگونه دستان زلزله زدگان را گرفتند تا مبادا کسی احساس تنهایی کند.
رهبر معظم انقلاب با نفس مسیحایی خود فرمودند: «انسان‌های بزرگ و دلاور در مقابل حوادث می‌ایستند و آن حوادث را مغلوب اراده خود می‌کنند، بنابراین اگر چه زلزله، بلا و مصیبت بزرگی است که با ویرانی، همه را داغدار و مصیبت‌زده می‌کند اما همین زلزله در اثر ایستادگی مردم و تلاش آنان برای تجدید حیات و آبادانی و عمران می‌تواند به یک نعمت تبدیل شود.»
اینگونه بود که از همان روزهای ابتدای زلزله تاکنون دولتمردان در کنار مردم برای بازسازی مناطق زلزله زده در تلاشند تا این حادثه به فرصتی برای توسعه تبدیل شود، اگر چه هنوز هم مشکلاتی وجود دارد اما حجم بسیار بزرگ بازسازی و تلاش برای پاک کردن ویرانی ها در نوع خود بی نظیر و قابل تحسین است.
زلزله پارسال طبق اعلام استاندار کرمانشاه در مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به مناطق مختلف استان در بخش های مختلف خسارت وارد کرد که از ابتدای وقوع زلزله آبان پارسال تاکنون دولت در مجموع بیش از پنج هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان کمک در قالب تسهیلات بلاعوض، ارزان قیمت، عمرانی و سایر به مناطق زلزله زده پرداخت کرده است.
** ۱۵۵۲ میلیارد تومان به زلزله زدگان کمک بلاعوض شده است
استاندار کرمانشاه اعلام کرد: در مجموع یک هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان به زلزله‌ زدگان استان کمک بلاعوض شده است.
هوشنگ بازوند اظهار داشت: در زمین ‌لرزه کرمانشاه ۱۰۴ هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارت دید که از این تعداد، ۶۸ هزار واحد تعمیراتی بود، همچنین در این زلزله ۱۳ هزار جایگاه دامی و ۱۸ هزار دام از بین رفت که دولت به ازای هر دام تلف شده ۶۰۰ هزار تومان و به ازای هر دام سنگین سه میلیون تومان پرداخت کرد.
بازوند ادامه داد: بار مالی این زلزله تا امروز ۱۰ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان بوده که ممکن است بیشترهم شود ، دولت فقط باید ۸۵۵ میلیارد تومان بابت امهال وام‌های زیر ۵۰ میلیون به زلزله‌ زدگان به بانک ها پرداخت کند.
** تا پایان امسال بازسازی واحدهای روستایی به اتمام می رسد
رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: از مجموع ۳۷ هزار واحد تخریبی کار ساخت ۲۳ هزار واحد مسکونی پایان یافته و عملیات احداث ۱۴ هزار واحد مسکونی نیز در دست اقدام است.
رضا خواجه ای افزود: عملیات بازسازی و احداث واحدهای مسکونی مناطق روستایی برابر برنامه زمانبندی در حال اجراست و تا پایان امسال به اتمام می رسد.
وی اظهار داشت: عملیات پایان بازسازی واحدهای تخریبی و نیازمند مقاوم سازی شهری، طبق برنامه زمانبندی بنیاد مسکن برای پایان نیمه اول سال ۹۸ است که تلاش می شود تا زمان مشخص شده پایان یابد و زلزله زدگان بتوانند در واحدهای خود زندگی عادی را از سر گیرند.
خواجه ای، همچنین از اتمام عملیات تعمیرات ۶۰ هزار واحد مسکونی تعمیری در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد و گفت: مالکان این واحدهای مسکونی تسهیلات بازسازی را دریافت کرده و نسبت به تعمیرات واحدهای مسکونی خود اقدام کرده اند.
وی ادامه داد: همکاری و تلاش مردم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روند بازسازی را تسریع می کند که امید است مردم با همین رویه در انجام امور بازسازی پرتلاش بوده و یار و همراه بنیاد مسکن باشند.
خواجه ای اضافه کرد: خدمات ارائه شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بازسازی واحدهای تخریبی در اثر زلزله ۶.۴ ریشتری آذر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و تا پایان بازسازی درکنار مردم خواهیم بود و دراین راستا مردم نگرانی و دغدغه ای نداشته باشند.
** پیشرفت فیزیکی ساخت و ساز در روستاها ۹۰ و در شهر ۶۲ درصد است
بعد از زلزله ۷.۳ ریشتری آبان پارسال غرب کرمانشاه شاهد وقوع ۲ زلزله بزرگ دیگر شامل یک زمین لرزه با قدرت ۶.۴ ریشتر در چهارم آذر امسال در قصرشیرین و ۵.۹ ریشتری ۱۶ دی ماه در گیلانغرب بودیم که این زلزله ها نیز خسارت هایی را برجای گذاشت .
برخی از واحدهایی که در زلزله پارسال سالم مانده بودند، در جریان زمین لرزه های امسال آسیب دیدند و از این رو در مناطق قصرشیرین و گیلانغرب برخی از واحدها نیازمند تعمیرات و برخی نیازمند احداث هستند.
طبق آمارهای موجود ستاد بازسازی تمامی واحدهای تعمیری در زلزله پارسال تعمیر شده و واحدهای تعمیراتی که اکنون مرمت آن ها در دست اقدام است مربوط به ۲ زلزله امسال هستند.
استاندار کرمانشاه گفت: از مجموع ۶۷ هزار واحد تعمیراتی خسارت دیده در جریان سه زلزله مخرب در مناطق زلزله زده ،کار تعمیر ۶۱ هزار واحد مسکونی آسیب دیده زلزله ۷.۳ ریشتری پارسال غرب کرمانشاه به پایان رسیده و ۳۵ هزار واحد احداثی نیز ساخت و ساز ۲۴ هزار و ۲۸۰ واحد پایان یافته که پیشرفت فیزیکی بازسازی در روستاها ۹۰ درصد و در شهر ۶۲ درصد است.
بازوند افزود: پیش بینی ما این است که سه ماه اول سال ۹۸ پایان بازسازی روستاهای مناطق زلزله زده خواهد بود که البته بنیاد مسکن معتقد است که عملیات بازسازی روستاها تا پایان امسال به اتمام می رسد.
نماینده عالی دولت در کرمانشاه گفت: عملیات بازسازی در شهر تا پایان سال ۹۸ به اتمام می رسد که البته در شهر قبل از وقوع زلزله هفت هزار پروانه ساخت صادر شده بود که اکنون نزدیک به ۱۱ هزار و ۸۰۰ پروانه ساخت صادر شده که حدود چهار هزار و ۸۰۰ پروانه جدید را شامل می شود و این حجم ساخت و ساز نیازمند زمان است اما کار شبانه روزی باعث شده پیشرفت خوبی را در بازسازی شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از واحد ها نیمه کاره است، گفت: کار ضربتی در حال انجام است و مشکلاتی هم بود که هم اکنون مشکل آهن حل شده و در مجموع ۱۵ هزار تن آهن آلات دپو داریم و تاکنون ۷۰ هزار تن آهن آلات و ۲۰ هزار تن آهن پیش ساخته در مناطق زلزله زده توزیع شده که با قیمت قبلی بوده و مشمول گرانی نشده است.
وی همچنین از افتتاح ۲۸ مدرسه در ایام دهه فجر در مناطق زلزله زده خبرداد و گفت: از مجموع ۷۸ واحد آموزشگاهی تخریبی امسال ۵۶ مدرسه نیز در مهرماه افتتاح شد.
** روند بازسازی مناسب است
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: زلزله پارسال و امسال یک حادثه بسیار سنگینی برای غرب کرمانشاه و شهرستان های درگیر بود که البته روند بازسازی در این مناطق در مقایسه با سایر مناطق زلزله زده کشور مناسب است.
فرهاد تجری افزود: در این زلزله همه دستگاه ها و مجموعه نظام با عنایت رهبری و همت دولت پای کار آمدند و اقدام های خوبی صورت گرفته است.
این نماینده مجلس گفت: مشکلاتی هست که با کمک استاندار و مسئولان و دیگر نمایندگان آن را در مرکز پیگیری می کنیم.
وی مهم ترین مشکلات مردم را افزایش تورم و نداشتن تمکن مالی مردم برای ادامه ساخت و سازها بیان کرد و گفت: امید است با همت دولت شاهد گره گشایی با تزریق کمک بلاعوض و افزایش تسهیلات برای حمایت از زلزله زدگان و پیشرفت روند بازسازی باشیم.
مرزنشینان قدرشناس غرب کرمانشاه بار دیگر ثابت خواهند کرد که با تسهیلات و خدماتی که نظام برایشان در نظر گرفته، بار دیگر خرابی های مناطق مرزی را خواهند زدود و پایداری و همت خود را یک بار دیگر به منصه ظهور خواهند رساند و برای همیشه مرزدارانی راسخ و بلند همت برای مرزهای ایران اسلامی خواهند بود.
۳۰۱۲/۸۰۶۶
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام/