ایرانیان مقیم ژاپن شبی را با خاطرات گذراندند

صافی - مراسم 'شبی با خاطرات ایران' به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط سفارت جمهوری اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، شنبه شب در توکیو برگزار شد.

در این مراسم که با حضور ایرانیان مقیم ژاپن، دیپلمات ها، همکاران سفارت و خانواده های آنان، دانشجویان و علاقه مندان ژاپنی برگزار شد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و ژاپن، دستاوردهای چهل سال گذشته انقلاب اسلامی را در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و علمی تشریح کرد.

‘مرتضی رحمانی موحد’ اظهار داشت امشب مایل است بیشتر مدعوین ژاپنی به ذکر خاطرات خود در مدت اقامت در ایران بپردازند تا از تجارب زندگی آنان در دوران پس از انقلاب اسلامی در ایران بهره مند شود.

کومانو سفیر پیشین ژاپن در ایران در این مراسم به اعزام نماینده دولت میجی در سال ۱۸۸۰ به دربار ناصرالدین شاه و برقراری ارتباط دو ملت اشاره کرد و افزود: در سال ۱۹۷۰ در دانشگاه شیراز به فراگیری زبان فارسی پرداخته و در زمان انقلاب اسلامی در سفارت ژاپن فعالیت می کرده است.

وی گفت: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سفیر ژاپن در تهران بوده است و دو ویژگی مهم، یکی دوراندیشی دولت میجی برای ارتباط با ایران و دوم مهمان نوازی مردم ایران را همیشه در خاطر خود دارد.

خانم ‘نائوکو اوکوما’ رئیس شرکت فرش از طرف پدر خود آقای ‘اوکوما’ نویسنده کتاب فرش گفت: ۳۵ سال است با ایران در ارتباط است و در رفت و آمدهای خود به ایران، تحت تاثیر مهمان نوازی ایرانیان قرار گرفته ایم.

آقای ‘هیتوشی سوزوکی’ محقق ارشد انستیتوی اقتصادهای در حال رشد وابسته به موسسه ‘جترو’ نیز در این مراسم گفت: زمانی که خود را برای ورود به دانشگاه توکیو آماده می کردم برنامه ای را در تلویزیون ‘تی بی اس’ دیدم که شاهراه آسیایی از شرق تا استانبول را نشان می داد در سال ۱۹۷۸ در یکی از این برنامه ها که به ایران رسیده بود، گزارشگر در مورد انقلاب اسلامی از یک نانوا سوال می کرد و او می گفت که ما بدنبال استقلال و آزادی هستیم و نمی خواهیم زیر بار ظلم آمریکا باشیم لذا در فوریه ۱۹۷۹ که انقلاب ایران پیروز شد من هم در دانشگاه قبول شدم و مطالعاتم را در زمینه ایران شناسی و خاورمیانه شروع کردم و دریافتم که درست است همه چیز در زندگی به صورت اتفاق رخ می دهد اما در این اتفاقات حکمتی نهفته است.

آقای ‘سوگیتا’ رئیس دفتر خبرگزاری کیودو که حدود ۳۰ سال در تهران زندگی کرده است نیز در این مراسم اظهار داشت زمانی که به ایران رفتم تصور می کردم ایران یک کشور کویری است اما وقتی که به شمال ایران رفتم و شالیزارها را دیدم ذهنیت من عوض شد و پس از آن اشتراکات زیادی بین دو کشور را مشاهده کردم. وی با اشاره به اینکه بتازگی کتابش در مورد علم ‘ژئوپولتیک پس از جهانی شدن’ در مورد منقه اوراسیا چاپ شده است افزود: یک امریکایی از من سوال کرد که چرا شما کتابی در مورد روابط دو جانبه مثلا ژاپن با چین یا آمریکا یا ننوشته اید در پاسخ گفتم ۳۰ سال پیش که به ایران رفتم و ایران را در منطقه ای با موقعیت ژئوپولتیک و منابع زیاد و نقش مهم در منطقه دیدم، نگاهم نسبت به تحولات جهانی تغییر یافت و خوشحالم که برای آشنا شدن با تحولات بین المللی از ایران شروع کردم.

آقای ‘هیراکاوا’ از شرکت تحلیل داده ها نیز در این آیین با اشاره به اینکه به خاطر کار پدرش در ایران زندگی کرده است گفت: از ایرانیان قدرت زندگی کردن را یاد گرفتم با تعامل با دوستان ایرانی رویکرد من نسبت به زندگی عوض شد.

او ادامه داد: یک راننده تاکسی که هم در یک شرکت کار می کرد و هم به رانندگی می پرداخت نگاه من به زندگی را عوض کرد این راننده ایرانی، علاوه بر کار در شرکت، رانندگی را جهت خدمت و کمک به مردم انجام می داد.

خانم واتانابه معروف به ‘هزارخانی’ نیز در این آیین گفت که ۱۸ سال در ایران زندگی راحتی داشته است و از مردم ایران یاد گرفته است که آینده نگر باشد.

وی گفت که مردم ایران در زندگی هدفی برای خود دارند و برای رسیدن به آن هدف تلاش می کنند از طرفی به دیگران هم کمک می کنند ۵۰ سال پیش زمانی که می خواستم به ایران بروم و در آنجا زندگی کنم خیلی ها با من مخالف بودند اما خدا را شاکرم که خاطرات خوبی از ایران دارم.

در این مراسم از کتاب ‘فرش’ به قلم ‘اوکوما’ تحت عنوان ‘فرش در امتداد جاده ابریشم’ و همچنین از ۶ نقاشی مرحومه خانم ‘ایکوکو کوگوره’ هنرمند ژاپنی که در سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به هنگام سفر خود به ایران خاطرات و برداشت های خود را از مسائل فرهنگی مانند حجاب، نماز و جریان زندگی به تصویر کشیده بود رونمایی شد.
آقای ‘شیکه تارو کوکوره’ برادر این نقاش فقید، این تابلوها را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن اهدا کرد.

همچنین در این مراسم چندین کلیپ از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «اولین ها» پخش گردید که در طی آن شرکت کنندگان با گوشه هایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا شدند.

در پایان این مراسم از مدعوین پذیرایی شد که با نوایی از سرودهای انقلابی همراه بود که یادآور فضا و شور دوران انقلاب بود.

پخش سرود ملی دو کشور، پخش کلیپ ویدئویی در مورد انقلاب و دستاوردهای آن و اجرای سرود انقلابی از سوی دانش آموزان مدرسه ایرانی در توکیو از دیگ بخش های این برنامه بود.