بانک مسکن از طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی حمایت می کند

صافی - مدیر طرح و برنامه بانک مسکن گفت: برای حمایت از سازندگان، انبوه‌سازان و نظام ساخت و ساز بویژه متقاضیان بازار مسکن، طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی در مرحله تحقیق و بررسی قرار دارد و از آن حمایت می شود.

به گزارش تارنمای بانک مسکن، «محمدحسن مرادی» افزود: در شرایط فعلی تاکید ویژه‌ای برای تدوین دستورالعملی جامع، بدون نقص و شفاف در مورد مدل‌های ترجیحی اجرای این طرح و جزییات ساز و کار پیاده‌سازی آن در میان مجموعه مسوولان مربوط از جمله مدیران و مقامات وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانک مسکن وجود دارد.

به گفته وی، طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی تحت عنوان برنامه «زنجیره تامین» یا « بازارگاه الکترونیکی مسکن» در سال های گذشته نیز مورد توجه و در فهرست برنامه‌های بانک مسکن قرار داشت اما اخیرا همزمان با ایجاد نوعی هم‌افزایی و تفاهم مشترک بین مسوولان بخش مسکن، مقام ارشد و مدیران مربوطه در بانک مسکن به طور ویژه در دستور کار بررسی و تصمیم گیری به منظور استخراج مدل بهینه برای اجرا قرار گرفته است.

مرادی بیان کرد این طرح به دنبال درخواست مکرر انبوه سازان برای اجرا به منظور تامین مصالح با شرایط غیرنقد یا با شرایط خرید تعهدی و همچنین تاکید وزیر راه و شهرسازی، در بانک مسکن مطرح شده است و به دنمبال طراحی مدل جامع، بهینه و بدون ابهام و پس از طی مراحل اداری مورد نیاز، اجرا می شود.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح از یک زاویه نیازمند انجام کارشناسی دقیق در مورد شناسایی افراد، شناسایی روابط و همچنین شناسایی نیازهای مربوط به این حوزه است و در وهله بعد باید سامانه‌ای برای شکلدهی سیستمی به این روابط (میان تولید‌کنندگان مصالح،سازنده ونهاد مالی واسط-بانک مسکن) طراحی شود.

پیش‌بینی اجرای طرح در سال آینده

مرادی گفت: گشایش‌هایی در مورد تسهیل شرایط حقوقی و فنی برای اجرای این طرح وجود دارد و در این زمینه توافقاتی شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری است و پیش‌بینی می‌شود این طرح در سال آینده به مرحله اجرا برسد.

وی اضافه کرد: سازوکار این طرح در نسخه اولیه و پیش‌نویس طرح به این صورت است که سازندگان با اجرای طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی یا با استفاده از اعتبار خود در جریان اعتبارسنجی که از سوی بانک مسکن انجام شده و رتبه اعتباری سازندگان مشخص می‌شود یا با واسطه بانک مسکن و تضمین تعهدات سازندگان در قبال تولید‌کنندگان مصالح ساختمانی به میزان مشخص، بدون آنکه در ابتدا به پرداخت هزینه خرید مصالح نیاز داشته باشند به مصالح وتجهیزات دسترسی پیدا می‌کنند و در زمان مشخص شده نسبت به پرداخت اقساط مربوط به هزینه مصالح خریداری شده اقدام کنند.

قرار است سال آینده پروژه های مسکن مهر پایان یابد و در بخش باز آفرینی شهری ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در قالب طرح بازآفرینی سازمان زمین و مسکن در کشور ایجاد شود.