بحران آب جدی است

صافی -مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد از خشکیدگی ۲۰۰ منبع آبی در روستاهای استان یزد خبر داد.

محمد فاتحی عصر امروز در نشست مشترک کارشناسان آب و فاضلاب کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد اظهار داشت: زنگ خطر بحران آب از مدت‌ها پیش در روستاهای استان یزد نواخته شده و از سال‌ها پیش، بالغ بر نیمی از روستاهای استان آبرسانی سیار می‌شوند.

وی با بیان اینکه معدود منابع آبی موجود در روستاها نیز هر سال با افت شدید آبدهی مواجه می‌ شود، افزود: امسال ۲۰۰ منبع آبی در روستاهای استان یا خشک شده یا در حال خشکیدگی است.

فاتحی با بیان اینکه خشکسالی‌های پی در پی سبب از بین رفتن بسیاری از منابع آبی در روستاهای استان یزد شده است، عنوان کرد: امسال نیز تابستان پر مشکلی را پشت سر گذاشتیم و پاییز نیز بارندگی‌ها با اندازه‌ای نبود که بتوان انتظار احیای منابع آبی روستاها را داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد خاطرنشان کرد: بی‌آبی در روستاهای استان سبب شده تا بسیاری از مردم به شهرها مهاجرت کنند که این روند مشکلاتی را نیز برای شهرها ایجاد می‌کند بنابراین امیدواریم با بررسی راهکارهای ارائه شده برای رفع مشکلات آب در روستاهای استان، بتوانیم این مشکلات را با همکاری سایر دستگاه‌ها حل کنیم.

فاتحی یکی دیگر از مشکلات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد را اختصاص اعتبارات به شکل اسناد خزانه دانست و خاطرنشان کرد: این امر سبب تاخیر در پرداخت حقوق آبداران شده و کاهش کمیت و کیفیت کار آنها را در دنبال داشته است.

وی در مورد کمیود نیروی انسانی در آبفار یزد نیز یادآور شد: در حال حاضر ۶۵ درصد از پستهای این شرکت بلاتصدی هستند اما از آنجا که آب و فاضلاب دولتی یک شرکت دولتی است، امکان استخدام نیروی جدید در دو سه سال اخیر وجود نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد اظهار امیدواری کرد: با رفع مشکلات مالی این شرکت در استان، بتوان بخشی از مشکلات حوزه آبرسانی به روستاهای استان یزد را برطرف کرد.