بیش از ۹۷ درصد مدیران، امین بیت المال هستند

بیرجند- ایرنا- رئیس دیوان محاسبات گفت: طبق بررسی ها، بیش از ۹۷ درصد مدیران کشور با شرف، پاکدست، متدین و امین بیت المال هستند حتی آنهایی که پرونده در دیوان محاسبات دارند. به گزارش ایرنا عادل آذر روز پنجشنبه در نشست شورای اداری خراسان جنوبی اظهار داشت: بررسی پرونده مدیران در ۱۵ سال گذشته حتی […]

بیرجند- ایرنا- رئیس دیوان محاسبات گفت: طبق بررسی ها، بیش از ۹۷ درصد مدیران کشور با شرف، پاکدست، متدین و امین بیت المال هستند حتی آنهایی که پرونده در دیوان محاسبات دارند.

به گزارش ایرنا عادل آذر روز پنجشنبه در نشست شورای اداری خراسان جنوبی اظهار داشت: بررسی پرونده مدیران در ۱۵ سال گذشته حتی شامل قصه حقوق های نجومی، نشان می دهد اغلب این پرونده هایی که به عنوان انحراف تشکیل شده مربوط به برداشت متفاوت از قانون است.
وی با بیان اینکه ابهام و پیچیدگی در قوانین کشور زیاد است افزود: این قبیل تخلفات غیر از جرم است و تنها ۲ یا سه درصد از پرونده های مدیران در دیوان محاسبات تصرف در بیت المال و سوء استفاده عمدی بوده که جرم تلقی می شود.
رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه این مسائل باید برای مردم بازگو شود ادامه داد: اینکه مدیری بودجه آب را برای راه هزینه کرده گرچه از نظر قانون تخلف محسوب می شود ولی تصرف در بیت المال به نفع شخصی نبوده است.
وی یکی از مصداق های این تخلفات در دستگاه های اجرایی را نداشتن تمرکز حساب در بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: وقتی ما در صحن علنی مجلس عنوان می کنیم ۱۶ هزار میلیارد تومان شرکت ملی نفت به حساب متمرکز بانک مرکزی نرفته معنی آن نیست که این پول خورده شده بلکه این پول در پالایشگاه یا دستگاه دولتی است.
آذر یادآور شد: حتی در همین خراسان جنوبی هم برخی دستگاه ها حساب در بانک های غیر دولتی دارند که تخلف است و باید قبل از رسیدگی و تشکیل پرونده این حساب ها منتقل شود.
وی با تاکید بر اینکه تفاوت بین جرم و تخلف باید برای مردم تفکیک شود افزود: این رسالت همه است و البته دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد نظارتی باید آن را تشریح کند.
رئیس دیوان محاسبات با اشاره به گزارش یک ساعت و ۲۰ دقیقه ای و بی سابقه خود در صحن علنی مجلس بابت تفریغ بودجه گفت: گرچه برخی از قسمت های این گزارش تند و تیز بود اما نباید دلالت بر مشی دیوان محاسبات محسوب شود.
وی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات در فلسفه وجود خود پاسدار بیت المال بوده و باید نظارت و صیانت کند افزود: منظور از این پاسداری پیشگیری از آسیب رساندن به بیت المال است.
آذر با بیان اینکه همین پاسداری ها موجب شده که جمهوری اسلامی ایران امن ترین کشورهای منطقه باشد ادامه داد: باور داریم که بیت المال فقط پول، بودجه، میز و صندلی، ساختمان، هواپیما، راه ، ارز و دلار نیست بلکه بخش اعظم بیت المال سرمایه های انسانی کشور است که باید از آن محافظت کرد.
وی مدیران دستگاه های اجرایی را همان سرمایه های انسانی دانست که بودجه در دست شان است و گفت: باید از این سرمایه ها پاسداری شود تا از مسیر قانون انحراف نکنند.
رئیس دیوان محاسبات یادآور شد: برای این موضوع برنامه اصلی و جهان بینی حاکم بر دیوان محاسبات نظارت مستمر، پیشگیرانه، هدایت گرانه و مقتدرانه است که ۲ عنصر اول آن به نفع مدیران خواهد بود.
وی افزود: در همین راستا طرح « بینا» برای مدیران، تصمیم گیران امور مالی و ذیحسبان در نظر گرفته شده تا حقوق مالیه آموزش داده شود.
آذر گفت: این طرح ۲ هفته دیگر در خراسان جنوبی نیز اجرا خواهد شد که انتظار می رود مدیران استانی به صورت جدی در آن شرکت کنند.
وی اظهار داشت: وقتی آموزش را سرلوحه کار قرار دادیم برای این است که سروکار دستگاه های اجرایی به دیوان محاسبات نیفتد و بهتر بتوانند وقت خود را صرف خدمت به مردم و توسعه کنند.
رئیس دیوان محاسبات از قانون مدیریت کشوری به عنوان یکی از قوانین پر چالش کشور یاد کرد و گفت: عمدتا این قانون ضد و نقیض، مدیران را گرفتار می کند که دیوان محاسبات کشور در دوره های آموزشی خود فهم این قوانین را توضیح می دهد.
آذر با تاکید بر اینکه در رویه جدید دیوان محاسبات صورت جلسه های معمول گذشته که دخالت های بی مورد در روند اجرای برنامه های دستگاه های اجرایی بوده حذف شده است ادامه داد: گاهی علیرغم آموزش و مشاوره ، مدیری تصمیم می گیرد به خاطر یک مصلحت منطقه ای یا مملکتی بودجه ای را بین ۲ پروژه جابه جا کند.
وی افزود: این موارد حسابرسی عملکرد است و حتی ما قدردانی هم می کنیم اما باید با دیوان محاسبات هماهنگ کنند و تعهد داده شود.
رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه باید نظارت در خدمت توسعه و اجرا قرار گیرد بیان کرد: بر همین اساس دیوان محاسبات هر سال روی یک حوزه متمرکز می شود که امسال نوبت بخش خصوصی سازی بود و گزارش آن در مجلس ارایه شد.
آذر تصریح کرد: اینها مواردی بود که همیشه جراید به آن پرداختند و مردم، حاکمیت و مجلس دائم این مباحث را نقل قولی می شنیدند و شائبه هایی ایجاد شد که در نهایت به دیوان محاسبات ماموریت دادند گزارش ارایه دهد.
وی ادامه داد: دیوان محاسبات قبل از هر کاری به دستگاه های مربوطه فراخوان می دهد به طور مثال در قصه خصوصی سازی توضیح داده شد که چه مواردی باید اصلاح شده یا واگذار نشود که متاسفانه اقدامی نکردند.
رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه فهرست واخواهی هم به صورت محرمانه و سری دو سه هفته قبل از قرائت در مجلس برای دستگاه ارسال می شود تا اگر جوابی دارند ارایه دهند گفت: موقعی که موضوع قطعی بوده و مطالبه حکومت، مردم و مجلس است باید اطلاع رسانی کنیم که قانون هم این را می پذیرد.
وی یادآور شد: رئیس دیوان محاسبات باید تفریغ بودجه کشور را بعد از اینکه هیات عمومی رای داد اطلاع رسانی عمومی کند لذا هفته آینده گزارش ۵۰۰ صفحه ای آن روی سایت این نهاد بارگذاری می شود.
آذر با تاکید بر اینکه در استان ها مشکل جدی وجود ندارد بیان کرد: خراسان جنوبی پاک ترین استان ها به نسبت بودجه خود است که البته رقم محدود پرونده ها هم باید به صفر برسد.
وی با اشاره به وضع نظارتی و پیشگیری از تخلفات در دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی گفت: برخی دستگاه های استان در بانک های غیر دولتی حساب دارند یا در بانک دولتی به عنوان خزانه بانک مرکزی حسابی ندارند که باید این حساب ها تبدیل شود.
**شناسایی اموال دولتی بی نام و نشان
رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: البته عمده گرفتاری ها در این حوزه مربوط به دستگاه های ملی است اما امیدواریم این تعداد محدود در استان خراسان جنوبی نیز زودتر طبق قانون اقدام کنند.
وی گفت: دستگاه های اجرایی باید در معاملات و خریدهای خود از سامانه ستاد استفاده کنند گرچه برخی گرفتگی ها در این سامانه وجود دارد اما راه حل برای هماهنگی با دیوان محاسبات نیز ارایه می شود.
آذر با تاکید بر اینکه هدف نهایی هزینه کرد بهینه بودجه های استانی است افزود: خرید های متوسط به بالا اگر در این سامانه گران تر تمام می شود قابل رایزنی با دیوان محاسبات در قالب موافقت نامه است.
وی یادآور شد: همچنین سامانه اموال دولتی نیز فعال شده که باید دستگاه های اجرایی ورود به این سامانه را جدی بگیرند.
رئیس دیوان محاسبات بیان کرد: البته در خراسان جنوبی بالای ۹۰ درصد اموال شناسایی شده در این سامانه به ثبت رسیده که جزو استان های پیشگام در این زمینه هست اما باید ۱۰ درصد باقی مانده نیز کامل شود.
وی با بیان اینکه آماری از خراسان جنوبی در خصوص اموال بدون سند نداریم گفت: درخواست می شود استانداری تیمی را برای شناسایی اموال دولتی که سند ندارد فعال کند.
آذر اضافه کرد: در یکی از استان هایی که البته از خراسان جنوبی خیلی دور است ملک دولتی بدون سند بیش از هفت بار توسط یک کارمند فروخته شده بود که جرم بوده و به طور جدی با این موارد برخورد می شود.
وی افزود: به طور قطع اموال دولتی بی نام و نشان در هر استانی وجود دارد که باید شناسایی و ثبت شود.
**لزوم کنترل داخلی بر قیمت گذاری مزایده ها
رئیس دیوان محاسبات نظارت بر ارزیابی ها و مزایده ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: گزارش هایی از ارزیابی های کارشناسی در خراسان جنوبی داریم که شبکه هایی قیمت های بالا تعیین می کنند لذا باید با کنترل داخلی تجدید ارزیابی برای این موارد در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه کنترل های داخلی یکی از چالش های موجود است یادآور شد: گاهی نیاز است که دستگاه های اجرایی بیش از اندازه اعتماد نکنند و اگر مدیران به قیمت کارشناسی مشکوک هستند باید تجدید ارزیابی بگذارند.
آذر با اشاره به اوراق مالی اسلامی نیز گفت: برخی دستگاه ها از باب دلسوزی، تدبیر مدیریتی می کنند اما باید طبق قانون عمل شود چون قانونگذار روی این اوراق کار زیادی انجام داده و البته گیرهایی هم دارد که ساز و کارهایی در بودجه ۹۸ برای آن دیده شده است.
وی افزود: گزارشی برای تعیین رتبه دستگاه ها و استان ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تنظیم می شود که تا حدودی به مرحله نهایی رسیده و در سال ۹۸ به سران سه قوه و دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال می شود.
**سهم خراسان جنوبی از درآمد بازارچه مرزی پیگیری می شود
رئیس دیوان محاسبات اظهار داشت: رتبه خراسان جنوبی تا این مرحله گزارش، متوسط است لذا انتظار می رود در فرصت باقیمانده چنانچه اقدام یا برنامه جدی صورت گرفته حتما ارایه شود.
وی با اشاره به درآمد خراسان جنوبی از بازارچه مرزی گفت: این درآمد ۱۸ میلیارد بوده اما پنج میلیارد به استان برگشت داده شده که به طور قطع از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری خواهد شد.
آذر افزود: اگر دولت در مباحث اقتصادی دچار مشکل است نباید از استان هایی همچون خراسان جنوبی بزند.
وی با تاکید بر اینکه به عنوان یار کمکی مسایل و مشکلات خراسان جنوبی را پیگیری خواهیم کرد بیان کرد: در جایگاه نظارتی تا جایی که امکان داشته باشد از طریق مذاکره، چانه زنی، گفت و گو یا دعوت از مسئولان اقدام لازم برای استان انجام می شود.
رئیس دیوان محاسبات یادآور شد: همچون مواردی چون پرونده بورسیه ها، حقوق های نجومی و تفریغ بودجه و …، گزارشی از سفر به خراسان جنوبی تهیه و مشکلات و مسایل آن به دفتر رهبری ارایه می شود.
وی افزود: نیاز است کارگروهی در استان تشکیل و مواردی همچون راه آهن، آب، خشکسالی و بازارچه و … گزارش آن به صورت مستند ارسال شود و ما نیز به عنوان یار دوازدهم موارد مد نظر را در چارچوب دیوان محاسبات پیگیری خواهیم کرد.
آذر، از خراسان جنوبی به عنوان یک استان زیبا یاد کرد و گفت: نمایندگان این استان در مجلس حضور اثرگذاری دارند.
رئیس دیوان محاسبات با اشاره به اشراف خوب استاندار خراسان جنوبی از وضعیت استان ادامه داد: امید است ایده های اقتصادی وی به خوبی پیاده شود و با حضور مردمی نجیب، اصیل، سختکوش و وفادار به نظام و انقلاب، فصل جدیدی در این استان رقم خورد.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴
انتهای پیام/