بی نیازی از پزشکان خارجی دستاورد بزرگ انقلاب

صافی - ساکنان قدیمی این مرز و بوم معاینه بیماران توسط طبیبان خارجی از هند و پاکستان را به خوبی به یاد دارند و اینک در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیر پزشکان ایرانی و بی نیازی از خارجی ها در این عرصه به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب هستیم.

به مدد پیشرفت های حاصله و آموزش موفق نیروی انسانی در عرصه پزشکی، اینک پزشکان ایرانی در دوردست ترین نقاط کشور فعالیت دارند و مهارت و توانمندی های آنان در منطقه و جهان زبانزد شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۶ هزار پزشک از کشور‌های مختلف مانند هند، پاکستان و بنگلادش در ایران فعالیت می‌ کردند که اکنون کشور بی نیاز از این پزشکان شده است.

روند توسعه شاخص های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در ایران طی ۴۰ سال حیات پربرکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال اقدامات انجام شده و تربیت نیروی انسانی متبحر در عرصه سلامت اعم از پزشک و پیراپزشک رشد چشمگیر داشته است.

آمارهای رسمی نقل شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت حاکی از آن است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از هر هزار کودکی که به دنیا می آمد حدود ۱۳۰ کودک به یک ماهگی نمی رسید و جان خود را از دست می داد، همچنین در آن زمان از هر یک هزار کودک ۱۴۷ نفر قبل از پنج سالگی به دلیل ابتلا به بیماریهای مختلف فوت می کرد.

از سوی دیگر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر یک هزار زن باردار ۲۴۵ نفر به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می داد و پوشش واکسیناسیون فقط ۳۰ درصد بود که هم اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی اعلام کرد با همت پزشکان، کارشناسان، بهورزان و پرستاران اکنون مرگ و میر در تمام شاخص های مربوطه در کشور به کمتر از یک دهم کاهش یافته و ایران در بین ۲۳ کشور مدیترانه ای رتبه اول را در این زمینه کسب کرده است.

دکتر سعید نمکی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد پزشکان فعال در کشور که مجموعه ای از پزشکان ایرانی و خارجی بودند، ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود.

وی خاطر نشان کرد: باعث افتخار است که اینک پزشکان ایرانی در دورترین مناطق کشور حضور فعال دارند و ۱۴۰ هزار پزشک اعم از عمومی و متخصص در این کشور به طبابت مشغولند.

نمکی گفت: قبل از انقلاب تعداد دانشجویان پزشکی در کشور حدود ۶۰۰ نفر بود که اکنون پذیرش سالانه دانشجویان پزشکی به بیش از ۶ هزار نفر رسیده است.

پهنه وسیع خراسان نیز که تا پیش از تقسیم به سه استان در اوایل دهه ۱۳۸۰ وسیعترین پاره تقسیمات کشوری ایران بود در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم نمونه ای شاخص از دستاوردهای چهل سال تلاش انقلابی در سایه نظام جمهوری اسلامی است.

هم اکنون حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۶،۵ میلیون نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد و مابقی این جمعیت توسط دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی گناباد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام خدمات رسانی می شود.

اکنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن ۹ هزار دانشجو یکی از پنج دانشگاه علوم پزشکی برتر در سطح کشور شناخته شده که سهم بسزایی در آموزش نیروی انسانی متبحر به ویژه تربیت پزشکان در کشور دارد.

کلانشهر مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت و حدود ۳۰ میلیون زائر و مسافری که سالانه از داخل و خارج کشور مراجعه می کنند اینک دارای پزشکان ماهر و توانمند بوده و رتبه های برتر کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

حوزه سلامت بی نیاز از پزشکان خارجی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر و با اخلاق بر اساس نیاز جامعه از وظایف مهم دانشگاههاست گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات چشمگیر در حوزه تربیت نیروی انسانی کشور رخ داد و اکنون حوزه سلامت بی نیاز از پزشکان و نیروی های خارجی شده است.

دکتر محمد رضا دارابی افزود: این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پزشکانی از کشورهای پاکستان، هند، بنگلادش و فیلیپین در مناطق مختلف استان خراسان رضوی و کشور فعالیت می کردند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در تمام شهرستان های استان متخصصان پزشکی در گروه های مختلف از جمله زنان، کودکان، جراحی، داخلی، بیهوشی و ارتوپدی حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی گفت: با وجود رشد سه برابری جمعیت کشور نسبت به بدو پیروزی انقلاب اسلامی، در حال حاضر در تمام گروه های تخصصی و فوق تخصصی و تمام حرف پزشکی و پیراپزشکی نیروی انسانی تربیت شده و کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده است.

دارابی افزود: در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز علاوه بر حضور پزشکان عمومی و خانواده، پزشکان متخصص نیز به ارائه خدمت به مردم می پردازند.

وی بیان کرد: هم اکنون ۹ هزار و ۵۲۱ دانشجو در ۱۶۳ رشته آموزشی در مقاطع کاردانی تا تخصصی و فوق تخصص در هفت دانشکده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول تحصیل هستند.

رشد چشمگیر پزشکان فعال در مشهد پس از پیروزی انقلاب

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز پیشینه فعالیت این نهاد را از سال ۱۳۳۹ عنوان کرد و گفت: اعضای سازمان نظام پزشکی شامل پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروسازان، دندانپزشکان و گروههای پیراپزشکی نظیر فیزیوتراپی، ماماها و بینایی سنج ها هستند.

دکتر علی بیرجندی نژاد افزود: تربیت پزشکان ماهر و متبحر در شهر مشهد طی چهار دهه گذشته از رشد چشمگیر برخوردار بوده و قابل مقایسه با شاخص های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۵۷ تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد حدود ۹۸۰ نفر بود که از این تعداد ۸۹۸ نفر پزشک شامل۳۵۰ پزشک عمومی و ۵۴۸ پزشک متخصص بودند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در زمان حاضر سازمان نظام پزشکی مشهد دارای ۱۳ هزار عضو است که هفت هزار و ۸۱۰ نفر از این تعداد پزشک شامل چهار هزار و ۹۸۰ پزشک عمومی و ۲ هزار و ۸۳۰ پزشک متخصص و فوق تخصص هستند.

بیرجندی نژاد، تعداد دندانپزشکان فعال در مشهد را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۷۴ نفر و تعداد داروسازان را دو نفر عنوان کرد و افزود: به مدد پیشرفت های حاصله پس از انقلاب اسلامی هم اکنون یک هزار و ۷۳۷ دندانپزشک و یک هزار و ۲۴۰ داروساز در این شهر فعالیت دارند.

انتهای پیام/