تبادلات تجاری ایران باید فراتر از اروپا باشد

یزد – ایرنا – سفیر آفریقای جنوبی در ایران با بیان اینکه ایران در تبادلات تجاری خود نباید فقط منتظر اروپا باشد، گفت: جمهوری اسلامی باید تنوع تجاری خود را بالا برده و با تعریف سیستم های مالی، با آفریقا ، آسیا و آمریکای جنوبی بیشتر تجارت داشته باشد. به گزارش ایرنا 'ویکامازوری کومالو' چهارشنبه […]

یزد – ایرنا – سفیر آفریقای جنوبی در ایران با بیان اینکه ایران در تبادلات تجاری خود نباید فقط منتظر اروپا باشد، گفت: جمهوری اسلامی باید تنوع تجاری خود را بالا برده و با تعریف سیستم های مالی، با آفریقا ، آسیا و آمریکای جنوبی بیشتر تجارت داشته باشد.

به گزارش ایرنا 'ویکامازوری کومالو' چهارشنبه شب در دیدار با فعالان اتاق بازرگانی یزد با اشاره به تقویت ارتباطات میان دو کشور از زمان نلسون ماندلا نخستین رئیس جمهوری آفریقا تاکنون اظهار داشت: روابط دو کشور بسیار صمیمی است و آفریقای جنوبی در سخت ترین شرایط در کنار ایران بوده و هست.
وی افزود: هم اکنون بین آفریقای جنوبی و ایران بیش از ۵۰ توافق نامه همکاری وجود ندارد که بسیاری از آنها هم اجرایی نشده که اتاق بازرگانی می تواند وارد عمل شده و برای اجرای آنها تلاش کند.
** ایران از مشکل تحریم، عبور می کند
سفیر آفریقای جنوبی با بیان اینکه آمریکا ، تحریم های سختی را علیه ایران برقرار کرده تصریح کرد: این شرایط ، فرصت هایی را فراهم کرده تا ایران همچون ۴۰ سال گذشته با کمک دوستانی همچون آفریقای جنوبی بتواند از این مشکلات عبور کند.
کومالو درباره تبادلات مالی هم گفت: یکی از راههای ایجاد تبادلات مالی و تجاری ، بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط است و برای مباحث مالی هم هر چند که اروپا ، ساختاری ویژه را تعریف کرده ولی هنوز ویژه نشده و نیازمند اصلاحاتی است.
** کشورها خواستار بهره مندی از منافع برجام هستند
وی تأکید کرد: ایران باید بداند که اروپایی ها تنها کشورهایی نیستند که می تواند با آنها مبادلات تجاری داشته باشد بلکه بسیاری از کشورها در آفریقا ، آسیا و آمریکای جنوبی هستند که تمایل به همکاری با ایران دارند.
وی با بیان اینکه برجام یک موافقت نامه بین المللی مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است ، تأکید کرد: این موافقت نامه ، تنها مختص آمریکا و اروپا نیست و بقیه کشورها نیز خواستار استفاده از منافع آن هستند.
سفیر آفریقای جنوبی اضافه کرد: در ساز و کار مالی هم ایران نباید تنها به اروپا دل ببندد چون آنها به فکر منافع خودشان هستند ، ضمن آنکه در هیچ جایی نیامده که دیگر کشورها نمی توانند ساز و کار مالی ایجاد کنند.
کومالو ، بر حمایت کشورش از این موافقت نامه تأکید کرد و افزود: تجارت در این شرایط باید خلاقانه و همراه با نوآوری باشد و باید بتوانیم در کنار هم ، این مشکل ایران را که مشکل دنیای تک قطبی است حل کنیم.
وی یادآور شد: ما با راه حل آمده ایم و توقع نداریم از آسمان برای مشکلات ، راه حل بیاید بنابر این باید وارد عمل شده و به هم کمک کنیم .
** یزد، فرصتی برای تقویت ارتباطات ایران و آفریقای جنوبی
وی ، استان یزد را فرصتی طلایی برای تقویت روابط میان ایران و آفریقای جنوبی اعلام کرد و گفت: علاوه بر ظرفیت معادن و صنایع ، گردشگری یزد هم می تواند موجب تقویت ارتباطات دو کشور شود.
سفیر آفریقای جنوبی افزود: یزد ، منابع طبیعی و معدنی زیادی دارد و آفریقای جنوبی هم در این ذخایر ، غنی است و می توانیم در این زمینه ها بوِیژه روشهای جدید اکتشافی که در کشور ما وجود دارد با هم مبادلاتی داشته باشیم .
** آفریقای جنوبی، دروازه ورود به قاره آفریقا
رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در ایران هم با تشریح برخی زمینه های فعالیت فعالان اقتصادی در این کشور گفت: یکی از زمینه های موجود، وجود فصل های مخالف در دو کشور است و این امر موجب می شود بتوان در هر فصلی از میوه ها و تولیدات فصل دیگر در کشورهایمان استفاده کنیم.
« سارا دین » افزود: آفریقای جنوبی در واقع دروازه ورود به قاره آفریقاست و ایران و استان یزد می توانند این کشور را نقطه شروعی برای گسترش مبادلات تجاری با سایر کشورهای آفریقا در نظر بگیرند.
وی تصریح کرد: اخیرا توافق نامه تجاری میان ۴۹ کشور آفریقایی به ریاست مصر امضا شده که ظرفیت خوبی برای مبادلات تجاری ایران با قاره آفریقا فراهم می کند.
وی تأکید کرد: از تحریم ها هم می توان با کنار هم بودن پشت سر گذاشت و راه حل آن استفاده از توان بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط مورد حمایت دولت آفریقای جنوبی است.
** طرف های قابل اعتماد برای تجارت با یزد را معرفی کنید
رئیس اتاق بازرگانی یزد هم با تشریح ظرفیت مختلف این استان در حوزه های صنعتی ، معدنی و گردشگری از شجاعت سفیر آفریقای جنوبی در سخنانش و حمایت از جمهوری اسلامی و موافقت نامه برجام تقدیر کرد.
محمدرضا قمی درباره مبادلات تجار یزدی با کشورهای آفریقای اظهار داشت: تا پایان سال ۲۰۱۸ با سه کشور اتیوپی ، غنا و کنیا مبادلات داشته ایم و از سفارت آفریقای جنوبی تقاضا داریم طرف های قابل اعتماد برای تجارت با یزدی ها را معرفی کند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم هیأتی برای بازدید از ظرفیت های کشور آفریقای جنوبی بویژه در حوزه معدن و گردشگری آماده و به این کشور سفر کند.
آفریقای جنوبی از اعضای گروه صنعتی۲۰ و ۵ ، قدرت نوظهور اقتصادی (بریکس) دنیا، گروه ۷۷ و جنبش غیرمتعهدها هست و با توجه به اینکه از اعتبار خوبی در دنیا برخوردار است می تواند شریک قابل اتکای ایران در حوزه وسیع قاره آفریقا و جهان باشد چرا که اقتصاد رو به رشد آن به دنبال منابع باثبات در حوزه اقتصاد انرژی است و ایران با دارا بودن منابع غنی انرژی و ثبات سیاسی حاکم، از جمله کشورهای قابل اتکا در این زمینه است.
آفریقای جنوبی در زمره کشورهای باثبات و تأثیرگذار در حوزه روابط بین الملل و مورد احترام نهادهای بین المللی است که چند دوره ریاست شورای امنیت سازمان ملل را نیز به عهده داشته و در شرایط افزایش اعضای دائم شورای امنیت یکی از کاندیداهای مطرح برای کسب کرسی عضویت دائم شورای امنیت است که در حوزه سیاست خارجی برای ایران حائز اهمیت است.
سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰ هزار میلیارد ریال و با حدود ۱۰۰ هزار نفر اشتغال در استان یزد وجود دارد.
این استان در حالی که ۱.۱ درصد جمعیت کشور را داراست ولی به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را در اختیار خود دارد.
یزد به عنوان چهارمین استان توسعه یافته صنعتی و دومین استان معدنی شناخته می شود که در تولید محصولات کاشی و سرامیک رتبه نخست ، محصولات نساجی با ۲۵ درصد تولید جایگاه دوم و تولید فولاد ، جایگاه سوم ایران را دارد.
برپایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در آبان ماه سال ۱۳۹۵، استان یزد یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت دارد.
۱۹۶۸/ ۶۱۹۷
انتهای پیام/