تذکرات شفاهی نمایندگان به مسوولان اجرایی

صافی - نمایندگان مجلس در مورد نوسانات و افزایش قیمت گوشت و مرغ، حقابه، خصوصی سازی، معافیت مالیات ستاد دیه، مشکلات معیشتی مردم و اصلاحات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور به مسوولان اجرایی تذکر دادند.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی، گفت: نوسانات و افزایش قیمت گوشت در شرایط کنونی اقتصاد کشور، فشارهای زیادی را به مردم وارد کرده و این موضوع علی رغم ظرفیت های بالای کشور در تولید دام جای تامل دارد و عدم مقابله قاچاق دام زنده جای سوال است، در حالی که میزان تولیدات گوشت مرغ کشور بالاتر از میزان مصرف بوده، حال چگونه نمی توانیم کنترل قیمت انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر مرغداری ها نیاز به دانه مرغ دارند، چه کسی باید آن را تأمین کند تا قیمت مرغ افزایش نیابد، از این رو نظارت مستمر قیمت ها را متعادل می کند، از این رو نباید به دلالان تأمین نهاده ها اجازه سوء استفاده بیش از حد را بدهید.

نماینده مردم گرمسار گفت: اجازه ندهید بار دیگر در کشور زاینده رود خشک آن هم در منطقه گرمسار ایجاد شود، از این رو با توجه به اینکه سد نمرود در تابستان گرم منطقه گرمسار، جوابگوی تأمین آب شرب مردم نیست، چطور می توان حق آبه از این سد را به مناطق دیگر اختصاص داد، نگذارید منطقه خشک گرمسار در روزهای گرم سال با مشکل کم ابی مواجه شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در تذکر دیگر به رییس جمهوری، افزود: سازمان خصوصی سازی طی ۱۷ سال فعالیت، تعداد ۸۳۵ شرکت دارای سهام دولتی با ارزشی بالغ بر ۱۴۴ هزار میلیارد تومان را به بخش غیردولتی واگذار کرده به طوری که در میانگین سال بالغ بر ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان واگذار شده است، همچنین در رابطه با تعدیل در قیمت ها توسط هیأت واگذاری، در عمل به جز ضرر و زیان به بیت المال اتفاق دیگری نیفتاده است.

کاتب در تذکر دیگر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: علی رغم اعلام رسمی وزیر علوم درباره موافقت قطعی دانشگاه گرمسار و دستور رئیس جمهوری، متأسفانه با غرض‌ورزی برخی معاونان وزارتخانه، عملا با دستورات شما مخالفت می شود و این رفتار جزء مقابله با منافع ملی نیست.

ستاد دیه از پرداخت مالیات معاف شود

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: ستاد مردمی دیه کشور که زندانی های جرایم غیرعمد را آزاد می کند، مشمول مالیات شده و حدود ۸ میلیارد تومان برای این ستاد مالیات در نظر گرفته شده است، لذا از آقای دژپسند درخواست می شود که این ستاد از پرداخت مالیات معاف شود، چرا که ستادی زندانی آزاد کرده مستحق نیست که مشمول مالیات شود.

پیشنهاد عادل آذر در جلسه کمیسیون تلفیق برای اصلاح بودجه مطرح شود

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی پیرامون گزارش روز گذشته دیوان محاسبات گفت: متاسفانه در گزارش روز گذشته دیوان محاسبات اشکالاتی وجود داشت، به عنوان مثال عدم اشاره به حقوق‌های نجومی بود، متوجه نشدیم چه کسانی حکم این افراد را صادر و اعتبار آنها را پرداخت کردند که هنوز هم ادامه دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دیوان محاسبات باید با قدرت احکام صادر شده را اجرا کند به عنوان مثال فردی در سال ۷۶، ۷۱۰ هزار دلار برای تهیه مواد شیمیایی آزمایشگاه وزارت علوم گرفته است اما نه تنها مواد لازم را تهیه نکرده بلکه پولش را هم به بیت المال بر نگردانده است، از سال ۹۲ این حکم قطعی شده اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: پیشنهادی که در خصوص گزارشات دیوان محاسبات دارم این است که پیشنهادهای آقای عادل آذر در جلسه کمیسیون تلفیق برای اصلاح بودجه مطرح شود و دوم اینکه آنهایی که از قانون استنکاف کرده اند به قوه قضاییه معرفی شوند.

مجتبی ذوالنوری نمایده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در تذکری گفت: درحال حاضر دام کشور و نهاده های دامی به خارج از کشور قاچاق می شود، در گذشته قیمت دام نر گران تر بود اما در حال حاضر شرایط بالعکس شده و این موضوع نشان دهنده یک ساماندهی است که می خواهند کشور را از لحاظ مسائل دامی و تامین مایحتاج مردم دچار مشکل کنند و متاسفانه عزم و اراده ای در برخورد با این مسائل وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مردم توقع دارند برای حل مشکلات اقتصادی، معیشتی و اشتغال آن ها نیز تمام امکانات و همت مسئولان به کار گرفته شود.

۶۲ درصد احکام بودجه عملیاتی نشده است

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: متاسفانه طبق گزارش دیروز دیوان محاسبات ۶۲ درصد احکام بودجه ۹۶ عملیاتی نشده است. براساس این گزارش هیچ پروژه ای به بخش خصوصی واگذار نشده است.

وی گفت: هیچ وجهی به عنوان یارانه سود تسهیلات اشتغال پرداخت نشده است. چطور گفته می شود این همه شغل در کشور ایجاد شده است؟

سلیمی ادامه داد: قیمت ها در واگذاری ها عجیب و غریب هستند؛ مثلا شرکتی که ۳۰۰ میلیارد ارزش دارد ۲۶ میلیارد فروخته شده است؛ ۳۰۰ میلیارد کجا، ۲۶ میلیارد کجا؟ این نحوه عمل حفاظت از بیت المال است؟

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سهم استان مرکزی از پروژه های ملی به شدت کاهش یافته است ، راه آهن نراق- مشهد اردهال و ایستگاه راه آهن دلیجان و راه آهن قطار سریع السیر فراموش شده است. این درخواست مردم استان است.

در برگزاری جلسه شورای عالی محیط زیست کشور تاخیر صورت گرفته است

صفرعلی اسماعیلی نماینده مردم نور در مجلس در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهوری گفت: متاسفانه در برگزاری جلسه شورای عالی محیط زیست کشور تاخیر صورت گرفته و هنوز به درخواست مجوز رصدخانه در منطقه سیاسنگ البرز مرکزی پاسخی داده نشده است که امیدوارم هر چه سریعتر این مسائل تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس در تذکری خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ضعف در فراهم کردن زیرساخت های تلفن ثابت به ویژه در مناطق روستایی بخش مرکزی شهرستان نور افزود: همچنین وزیر ورزش و جوانان باید با توجه به توقف ۱۳ ساله پروژه سالن ورزشی ۳۵۰۰ نفره شهرستان نور، دستور ادامه روند ساخت این پروژه را صادر کند.

وی در تذکری خطاب به وزیر نیرو درخصوص ضعف مدیریت در بخش آب و فاضلاب روستایی استان مازندران گفت: همچنین وزیر راه و شهرسازی باید نسبت به تعیین تکلیف پروژه های مشکل دار مسکن مهر حوزه انتخابیه و ایمن سازی گردنه های منطقه اقدام کند. یکی دیگر از مسائل منطقه ضعف مدیریت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت معلم شهرستان نور است که وزیر علوم باید تدابیری برای آن بیاندیشد.

گوشت تولید ما به سایر کشورها قاچاق می شود

علی محمد شاعری نماینده بهشهر در تذکر شفاهی خود با گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و یاد امام و شهدا گفت: تذکر اول را به وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر کشور می دهم، چرا که گرانی ها کمر مردم را شکسته است. آقایان فکری به حال مردم کنند، قیمت گوشت به یکصدهزار تومان رسیده است و علت اصلی آن قاچاق بی رویه دام زنده است.

نماینده مردم بهشهر، نکا، گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر قیمت گوشت در بازار داخل در عراق چوب زده می شود که این جای تاسف دارد.
وی ادامه داد: گوشت تولید ما به صورت قاچاق به سایر کشورها صادر می شود و مردم در داخل توان خرید گوشت قرمز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان را با قیمت تمام شده حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان ندارند.

وی در تذکری دیگر خطاب به وزیر نفت تصریح کرد: مصرف بی رویه سوخت مازوت سنگین در نیروگاه های شهید سلیمی نکا، اقتصاد و محیط زیست مردم بهشهر، نکا و گلوگاه را به مخاطره انداخته است، ضروری است سوخت مازوت را حذف و گاز طبیعی جایگزین آن شود.

شاعری در تذکری دیگر خطاب به وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: چرا مجوز جمع آوری و بهره برداری درختان شکسته، افتاده و ریشه کن شده که در قانون برنامه ششم آورده شده را به سازمان جنگل ها نمی دهید؟ شرکت هایی همچون نکاچوب و چوب کاغذ مازندران در آستانه ورشکستگی هستند و کارگرانشان بیکار شده اند. آقای وزیر نامه نوشته ایم، چرا اجرا نمی کنید؟

نماینده مردم بهشهر، نکا، گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: تذکر دیگر من به آقای دژپسند وزیر اقتصاد است؛ با توجه به اینکه یک فوریت لایحه عضویت ایران به منطقه اورآسیا به مجلس تقدیم شده و مجلس نیز آن را تصویب کرده است، ضروری است لایحه منطقه آزاد امیرآباد شهرستان بهشهر را به مجلس بفرستید.

مسوولان مشکلات معیشتی مردم را حل کنند

شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان در تذکر خود ضمن تبریک ایام دهه فجر و چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: از حضور معاون اول رئیس جمهوری و برخی از معاونان و وزرای دولت در استان کرمان و به خصوص جنوب این استان تقدیر و تشکر می نمایم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به مسئولان اجرایی کشور گفت: اولویت معیشت مردم است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در پیشنهادی به معاون پارلمانی رئیس جمهور و معاون وزیر کشور گفت: در چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، لذا برای احترام گذاشتن به خواسته های بحق مردم به سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و تمام دستگاه هایی که زیر نظر وزارت کشور فعالیت دارند، دستور فرمایید که ۴۰ درصد تخفیفات برای مردم قائل شوند.

این نماینده مردم در خانه ملت، تصریح کرد: از معاون پارلمانی رئیس جمهوری درخواست می شود که دستور فرمایید که کلیه وزرا، معاونین و روسای سازمان ها و نهادها و کارشناسانی که در وزارتخانه ها مشغول به کار هستند، در دهه فجر انقلاب اسلامی به میان مردم رفته تا از آنها روحیه بگیرند و برخی ازدستورالعمل هایی که در وزارتخانه ها به عنوان دستورالعمل های زاید شناخته می شوند، از میان برداشته تا بتوانند خدمات بهتر و بیشتری را به مردم ارائه دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از هیات رئیسه مجلس تقاضا می شود که بحث استمهال وام کشاورزی را که صدای مردم را درآورده است، پیگیری کند و دستور فرمایند که دولت برای حل این مشکل تسریع کند.

علی مطهری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در مورد استمهال وام کشاورزان با وزیر مربوطه صحبت خواهد شد تا مشکل حل شود.

انتهای پیام/