ترانزیت از طریق بنادر تا پنج برابر قابل افزایش است

تهران- ایرنا- معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: سالیانه ۱۰ میلیون تن کالا از بنادر کشور ترانزیت می شود که تا پنج برابر یعنی تا ۵۰ میلیون تن قابل افزایش است. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدعلی حسن زاده» روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری پنجمین نشست روسای مراکز دریایی کشورهای […]

تهران- ایرنا- معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: سالیانه ۱۰ میلیون تن کالا از بنادر کشور ترانزیت می شود که تا پنج برابر یعنی تا ۵۰ میلیون تن قابل افزایش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدعلی حسن زاده» روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری پنجمین نشست روسای مراکز دریایی کشورهای عضو اکو در تهران در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران با دسترسی به سه پهنه آبی در شمال و جنوب کشور، یکی از بهترین موقعیت های جغرافیایی برای تزانزیت کالا به کشورهای همسایه، آسیای میانه و عضو اکو را دارد.
به گزارش ایرنا، اکو یک سازمان منطقه ای دولتی محسوب می شود که در سال ۱۹۸۵ از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاری های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. اکو در واقع جانشین سازمان همکاری منطقه ای برای توسعه ( RCD) است که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ موجودیت داشت.
اکو در سال ۱۹۹۲ هفت کشور جدید شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را به عضویت پذیرفت.
به گفته حسن زاده، در این نشست در جست وجوی راهکارهایی برای استفاده از این موقعیت ترانزیتی با استفاده از پتانسیل های بنادر و حمل و نقل چند وجهی هستیم تا بتوانیم سهم ترانزیت و تجارت کشورمان را از مسیر بنادر به کشورهای آسیای میانه و عضو اکو و دیگر کشورها افزایش دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های بنادر کشور، همچنین امکانات و موقعیت هایی که برای افزایش ترانزیت و ارائه خدمات وجود دارد، می توانیم به هفت کشور محصور در خشکی عضو اکو خدمات رسانی کنیم.
این مقام مسئول اظهار داشت: از هر ابزاری برای افزایش ترانزیت از کشورمان استفاده خواهیم کرد که یکی از آنها برقراری تعرفه ترجیحی بین کشورهای عضو اکو است.
به گزارش ایرنا، موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی توافق هایی بین ۲ یا چند کشور است که در آنها تعرفه‌های وضع شده بر کالاهای تولید شده در کشورهای عضو، کمتر از تعرفه‌های وضع شده بر کالاهای تولید شده در کشورهای غیرعضو است.
معاون سازمان بنادر همچنین از پیشنهاد ایران برای تخصیص زمین در برخی بنادر به کشورهای عضو اکو خبر داد تا این کشورها بتوانند کالاها و محموله های لجستیکی خود را در این بنادر دپو و مستقر و از آنجا به کشتی ها بارگیری یا تخلیه کنند.
وی به برگزاری جلساتی بین نمایندگان ایران و کشورهای عضو اکو برای تسهیل در امور گمرکی اشاره کرد و افزود: هفته گذشته استفاده از کنوانسیون «تیر» برای ترانزیت صادرات افغانستان از بندر چابهار اطلاع رسانی شد و ۲۳ کانتینر کالا از افغانستان در بندر چابهار تخلیه و به هندوستان ارسال شد.
سامانه تیر، سند گمرکی است برای ترانزیت بین‌المللی کالا است؛ این سند در کشور مبدأ صادر شده و حاوی مشخصات کامیون و کالا است و به موجب آن وسیله نقلیه جاده‌ای از کشور مبدا از طریق قلمرو کشورهای بین راهی بدون بازرسی گمرکی عبور می‌ کند.
به گزارش ایرنا، در ۱۰ ماهه ۹۷ در مجموع ۱۳۳ میلیون دلار کالا توسط حمل و نقل دریایی کشور ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۱۴۱ میلیون دلار بود ۶ درصد کاهش یافت.
اقتصام*۳۰۶۵**۲۰۲۵
انتهای پیام/