تزریق قطره چکانی کالا به بازار کامپیوتر

صافی - در حالی که بازار کامپیوتر در ماه‌های اخیر به دلیل مشکلات ارزی و گمرکی و مراحل ترخیص، با کمبود و گرانی مواجه بود، نظر می‌رسد هنوز تزریق کالا به این بازار به صورت قطره‌چکانی است.

عباس نمازی‌فرد -یک فعال بازار- با بیان اینکه وضعیت کسب‌وکار فعالان بازار کامپیوتر همانند سایر صنوف مطلوب نیست، گفت: تزریق کالا به بازار کامپیوتر به‌دلیل مشکلات وارداتی اعم از نوسان نرخ ارز، ثبت سفارش، گمرک و مراحل ترخیص کالا بسیار کاهش یافته و به صورت قطره‌چکانی است. نه تنها صنف کامپیوتر، بلکه تمام صنوفی که تکنولوژی‌محور هستند و بخش مهمی از کالاهای بازار آن از طریق واردات تأمین می‌شوند، درباره بحث عرضه و تقاضا دچار مشکل شده‌اند.

وی با بیان این‌که در حالی‌که تکنولوژی دائم در حال تغییر است و دنیا منتظر ما نمی‌ماند، افزود: بازار هم‌چنان تشنه تکنولوژی است. در حال حاضر تکنولوژی به تمام لایه‌های زندگی مردم رسوخ کرده و کسب‌وکارهای جدیدی بر اساس آن ایجاد شده است. به همین دلیل با توجه به نیازی که وجود دارد، بازار با کمبود کالا مواجه است.

نمازی‌فرد اضافه کرد: کالایی که در صنف کامپیوتر عرضه می‌شود، با کالایی که در دیگر صنوف تولید و توزیع می‌شود، متفاوت است. به این معنا که فروشندگان صنف کامپیوتر باید تکنولوژی روز را بفروشند و اگر وقفه طولانی حد فاصل تهیه و فروش آن صورت گیرد، مدلی جدیدتر و پیشرفته‌تر از آن تولید می‌شود. بنابراین فعالان حوزه رقیبی دارند با عنوان تولیدات تکنولوژی روز دنیا که باید با آن همگام باشند.

بنا بر اعلام اتحادیه فناوران رایانه، او با بیان این‌که کند شدن واردات کالاهای کامپیوتری باعث شده تا از دنیای تکنولوژی چندین قدم عقب بمانیم، گفت: کالای کامپیوتری کالایی نیست که گذر زمان بر ارزش آن بیافزاید لذا انباشت آن‌ها در انبار و یا گمرکات به واسطه طول عمر کوتاهی که دارند، باعث خروج سریع آن‌ها از گردونه بازار می‌شود.

فروشندگان سردرگم

نمازی‌فرد همچنین درباره وضعیت فروش در بازار کامپیوتر اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز باعث سردرگمی فروشندگان بازار شده است. به گونه‌ای که فروشنده نمی‌داند آیا کالایی را که فروخته می‌تواند جایگزین کند یا نه. در واقع تأمین مجدد کالا در انبارها دچار مشکل شده است. ثبات نرخ ارز برای فروشندگان بازار بسیار مهم است. زیرا حاشیه امنی برای خریداران ایجاد می‌کند. مشتریان عمدتاً وقتی نرخ ارز نوسان داشته باشد، دست نگه داشته و تا ثبات منجر به ارزانی خرید نمی‌کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که برخی از فروشندگان بازار به دلیل رکودی که از ابتدای سال در بازار حاکم شده، فروشگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، گفت: بازار، بازار خوب و مطلوبی نیست. این وضعیت فروش کسی را راضی نمی‌کند. خیلی از فروشندگان به امید این‌که وضع بهتر شود، فروشگاه‌های خود را باز نگه داشته‌اند. در هر مجتمع تجاری درصدی از فروشگاه‌ها تعطیل و یا متمایل به تعطیلی تا پایان سال شده‌اند، زیرا فعالیت آنها هیچ توجیه اقتصادی نداشته و نتوانسته‌اند شرایط موجود را تحمل کنند.

رقابت ناسالم فروش

او با بیان این‌که به غیر از مشکلات اقتصادی و وارداتی، فروشندگان کالا در بازار کامپیوتر با معضل رقابت ناسالم فروش نیز مواجه هستند، گفت: متأسفانه در شرایط اسفبار کنونی برخی همکاران نیز با زیرفروشی کالا برای دیگر فروشندگان ایجاد مشکل کرده‌اند. در حال حاضر حاشیه سود فروشندگان بسیار پایین است، با این وجود عده‌ای با ایجاد کسب و کار کاذب، کالا را زیر قیمت می‌فروشند که اساساً منطقی به نظر نمی‌رسد. بدین ترتیب با شرایط کنونی موجودیت آینده صنفی خود و همکاران را به مخاطره می‌کشانند.

وی افزود: این در شرایطی است که هرگونه اقدام به فروش زیر قیمت عرف و نرخ سود مصوب تحت عنوان حراج، غیرقانونی بوده، مگر از طریق مجوز اتحادیه و این نیز خود شرایط ویژه‌ای می‌طلبد، از جمله اثبات به عدم ایجاد اخلال در نظم فروش دیگر همکاران و همجواران صنفی. از تمامی همکاران صنف رایانه تقاضا دارم تا با رعایت ریز نکات همجواری صنفی تصویر شایسته‌تری از این صنف در اذهان عمومی بگذارند. آنچه مسلم است، آثار تخلف زیرفروشی به مراتب زیان‌بارتر از گران‌فروشی است.

استرسی به نام مالیات

نمازی‌فرد هم‌چنین مالیات را دیگر معضل صنف کامپیوتر عنوان کرد و گفت: هراس مالیاتی با توجه به اوضاع فعلی، صنف را فراگرفته و فروشندگان بیمناک از موضع غیرعادلانه سازمان امور مالیاتی، از هم‌اکنون استرس ارائه اظهارنامه مالیاتی را دارند. زیرا فروشی نداشته که بخواهند مالیات آن را پرداخت کنند.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی باید این موضوع را لحاظ کند که وضعیت کسب امسال نسبت به سال‌های پیشین رو به وخامت گذاشته و فروشندگان دچار ضرر و زیان زیادی شده‌اند. عدم تفاهم بین سازمان امور مالیاتی و صنف، خروجی به غیر از تضعیف فروشندگان و تعطیلی واحدهای صنفی نداشته و لاجرم سازمان امورمالیاتی نیز طرف دیگر بازنده این موضوع خواهد بود. حذف موردی از گردونه کسب‌وکار قطعاً کارنامه خوبی برای حوزه‌های مالیاتی نخواهد بود.

انتهای پیام/