تصمیمات گمرک موجب تعطیلی ۶۰۰ غرفه منطقه آزاد چابهار شده است

چابهار- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تصمیمات و بخشنامه های گمرک و ترخیص نشدن به موقع کالاهای خریداری شده موجب تعطیلی ۶۰۰ غرفه منطقه آزاد چابهار شده و بسیاری از مشکلات را برای فعالان اقتصادی و تجار ایجاد کرده است. به گزارش ایرنا؛ احمدعلی موهبتی جمعه شب در نشست فعالان اقتصادی که با حضور […]

چابهار- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تصمیمات و بخشنامه های گمرک و ترخیص نشدن به موقع کالاهای خریداری شده موجب تعطیلی ۶۰۰ غرفه منطقه آزاد چابهار شده و بسیاری از مشکلات را برای فعالان اقتصادی و تجار ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا؛ احمدعلی موهبتی جمعه شب در نشست فعالان اقتصادی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: برخی تصمیمات موجب شده تا مردم در چابهار با مشکلات جدی مواجه و کسب و کار خود را از دست بدهند.
وی ابراز امیدواری کرد که بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد مرتفع شود.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: چابهار با چالش های جدی نظیر سر درگمی فعالان اقتصادی و تجار از بخشنامه های گمرک رو به رو است و باید این استان بویژه چابهار که از مرکز کشور دور است از این مشکلات دست و پا گیر رهایی یابد.
وی ادامه داد: مسائل و مشکلات معافیت های مالیاتی و گمرکی مهمترین دغدغه های مردم است و باید وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مسئولان مرتبط مشکلات را پیگیری کنند.
موهبتی در نظر گرفتن یارانه ها و موارد تشویقی برای مردم و کارکنان این منطقه به دلیل محرومیت را خواستار شد و گفت: در گذشته کارکنان دولت در این منطقه یک ماه مرخصی اضافه داشتند و بلیط های هواپیما برای آنان ۲ بار رایگان بود.
وی بر حل مشکلات کارخانه برنج، تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی و رفع موانع، اختصاص ارز دولتی برای واردات برخی کالاها نظیر واحدهای تولیدی و فرآوری برنج، ممنوعیت ورود برخی کالاها، واردات مواد اولیه، کالاهای مسافری و حل مسائل گمرکی و معافیت های مالیاتی در منطقه آزاد چابهار تاکید کرد.
**ضمانت ارزی و تعهدنامه های مربوطه از مشکلات پیش روی تجار است
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: ضمانت ارزی و تعهدنامه های مربوطه از مشکلات و موانع پیش روی فعالان اقتصادی و تجار است که باید برطرف شوند.
مرتضی بانک اظهار داشت: امیدواریم بانک مرکزی توجه بیشتری به روند فعالیت های ارزی در مناطق آزاد داشته باشد و مشکلات را حل و فصل کند.
وی انسجام و همکاری را راه رهایی کشور از شرایط سخت اقتصادی عنوان کرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به آخرین وضعیت لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید اشاره کرد و افزود: در این خصوص نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته شده تا سرعت در تصویب نهایی این لایحه در دستور کار قرار گیرد.
وی درباره روند فعالیت های گمرک جمهوری اسلامی ایران در مناطق آزاد هم گفت: برخی مشکلات ناشی از تصمیم گیری هاست و گمرک ایران همکاری خوبی را با مناطق آزاد آغاز کرده اما این روند در همه مناطق یکسان نیست.
بانک ادامه داد: در برخی مناطق کمک ها و همکاری ها مطلوب و در برخی مناطق مشکلات و موانع حل نشده است.
وی از تصویب ورود مواد اولیه سرمایه ای بدون انتقال ارز و ثبت سفارش به مناطق آزاد خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر موضوع ورود کالا تا سقف ۸۰ دلار در مناطق آزاد را مشابه به قوانین مسافر خارجی به کشور تغییر دهیم گام مثبتی در این راستا برداشته ایم که این موضوع نیازمند همکاری نهادهای مرتبط است.
مشاور رئیس جمهوری بر حل مشکلات و موانع تولید و تعطیلی برخی از واحدهای کس تاکید کرد و افزود: باید دولت برخی مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی را به جد پیگیری کند.
بانک اظهار داشت: نباید در مناطق آزاد دغدغه مالیات و اظهارنامه مالیاتی وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: فعالان اقتصادی نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند و باید گمرک و سایر نهادها کمک کنند تا مشکلات پیش نیاید.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: شرایط سخت کشور را همه می دانند و باید این زمان را طی کنیم تا مشکلات مرتفع شود.
وی از حمایت وزیر امور اقتصادی و دارایی از مناطق آزاد قدردانی کرد و افزود: امیدواریم با نظرات مثبت وزیر بسیاری از مشکلات مرتفع شود.
۳۰۴۳**۳۲۱۳ **۶۰۸۱
انتهای پیام/