تصویب حدود ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۹۷

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران درباره آخرین وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: جذب سرمایه ها بیشتر در حوزه صنعت بوده به طوری که از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰طرح با سرمایه گذاری مستقیم حدود ۳.۵ میلیارد دلار توسط هیات سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده است. «احمد […]

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران درباره آخرین وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: جذب سرمایه ها بیشتر در حوزه صنعت بوده به طوری که از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰طرح با سرمایه گذاری مستقیم حدود ۳.۵ میلیارد دلار توسط هیات سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده است.

«احمد جمالی» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از اواخر سال ۱۳۹۴ شاهد حضور هیات‌های خارجی به کشورمان بودیم که در نتیجه، تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری ابراز تمایل کردند.
وی بیان داشت: این سازمان پس از اجرایی شدن برجام بین سال های ۱۳۹۴ تا ۹۶ نسبت به اعطای مجوزهای لازم برای انجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی و آغاز فعالیت این شرکت ها در کشورمان اقدام کرد.
این مقام مسئول اظهار داشت: آنچه این روزها از خروج شرکت های خارجی از کشورمان در محافل عمومی مطرح است، حقیقت ندارد؛ آمارها نشان می دهد عمده شرکت های خارجی از آنجا که شرکای داخلی داشته و سرمایه گذاری مشترک انجام داده اند، اکنون به فعالیت شان در ایران ادامه می دهند.
جمالی گفت: مطابق آمارهای منتشره کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در سال ۹۶ میزان سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده در کشور توسط هیات سرمایه گذاری خارجی بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده، با این حال رقمی بیش از پنج میلیارد دلار جذب شده است.
وی ادامه داد: آنکتاد بر مبنای آمارهای کشورمان، همچنین ورود و خروج سرمایه به سایر کشورها به جمع‌بندی نهایی رسیده و آمارهای خود را معمولا در اواخر ماه می (خردادماه) منتشر می‌کند.
این مقام مسئول یادآورشد: در گزارشی که به تازگی از سوی آنکتاد منتشر شده، روند نزولی و کاهشی برای سرمایه گذاری خارجی در جهان در سال ۲۰۱۹ پیش بینی شده است، اما مطابق آمارها و اطلاعات سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، هرچند تحت تاثیر تحریم ها بوده ایم اما از نظر تعداد طرح ها، روند مثبت به ثبت رسیده است.
«در عین حال امروز نمی توان چشم انداز درستی را برای میزان تاثیرگذاری تحریم ها ترسیم کرد.»
** استفاده از کانال «ساحات» برای جذب سرمایه گذاری خارجی
سرپرست سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران درباره سازوکار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران با عنوان اینستکس (ساحات) نیز گفت: این ساز وکار مالی به حوزه های خاصی بر می گردد؛ با این حال سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران نیز برای انجام نقل و انتقالات سرمایه‌گذاری های خارجی از این کانال مالی در حال مذاکره است.
به گزارش ایرنا، وزیران امورخارجه آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه امسال در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند سازوکار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران با عنوان اینستکس به ثبت رسمی رسیده است. شرکتی که با عنوان اینستکس ثبت شده است در پاریس مستقر می شود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد؛ همچنین انگلیس ریاست هیات نظارت آن است.
جمالی خاطرنشان ساخت: اگر این موضوع نهایی شود می‌توان از آن برای نقل و انتقال سرمایه گذاری های خارجی مربوط به صنایع کوچک و سایر صنایع استفاده کرد و امید می‌رود به نتیجه برسد.
** ادامه مذاکره ها برای بهره گیری از خطوط اعتباری در کشور
جمالی درباره بهره گیری از فاینانس ها و خطوط اعتباری سایر کشورها که پس از برجام نهایی شده بود نیز توضیح داد: نمی‌توان گفت روند جذب این سرمایه‌گذاری‌ها پس از بازگشت تحریم ها متوقف شده است، بلکه مذاکره ها همچنان ادامه دارد که نمونه آن گفت وگوها درباره خطوط اعتباری روسیه و آذربایجان است تا با توجه به شرایط جدید بتوان طرح های معرفی شده از این منابع مالی را بهره مند کرد.
** تاثیر اف.ای.تی.اف
وی همچنین درباره گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف – FATF) گفت: این بخش بیشتر به بازارهای پولی مرتبط است تا مالی؛ بنابراین تأثیر آنچنانی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی نخواهد داشت.
سرپرست سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: با این حال معتقدم هرچقدر ارتباطات مالی ما بیشتر باشد، در جذب سرمایه گذاری خارجی موثرتر خواهد بود.
«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درخصوص ۲ لایحه باقیمانده مربوط به FATF که مقرر شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود، گفت: پذیرش FATF به نفع سیستم بانکی و مالی کشور است و این مهم در جلسه با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز اعلام شده است.
** جذب سرمایه از کشورهای همسایه
جمالی افزود: یکی از کارهایی که این سازمان روی آن متمرکز شده تشویق سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای همسایه است؛ با توجه به مراودات گسترده با آنها امکان جذب سرمایه گذاری از آنها وجود دارد.
وی یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران می خواهد از همه این ظرفیت ها استفاده کند.
اقتصام*۳۰۶۵** ۲۰۲۳
انتهای پیام/