تعرفه تولید و فروش عکس های مطبوعاتی رونمایی شد

تهران-ایرنا- تعرفه رسمی و پایه‌ای تولیدوفروش عکس‌های مطبوعاتی با حضور پیشکسوتان عکاسی خبری و دبیران عکس رسانه‌ها رونمایی شد. به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، تعرفه تولید و فروش عکس های مطبوعاتی در سال های اخیر با افزایش عکاسان حق التصویر یکی از مهمترین دغدغه جامعه عکاسی مطبوعاتی ایران بوده است. نبود سند جامع […]

تهران-ایرنا- تعرفه رسمی و پایه‌ای تولیدوفروش عکس‌های مطبوعاتی با حضور پیشکسوتان عکاسی خبری و دبیران عکس رسانه‌ها رونمایی شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، تعرفه تولید و فروش عکس های مطبوعاتی در سال های اخیر با افزایش عکاسان حق التصویر یکی از مهمترین دغدغه جامعه عکاسی مطبوعاتی ایران بوده است. نبود سند جامع با پشتوانه نهادی تخصصی سبب شده است برخی رسانه ها با نگاه های سلیقه ای حقوق مادی و معنوی عکاسان را نادیده بگیرند.
انجمن عکاسان مطبوعاتی در فرایند کارشناسی شده نسبت به تجربه های گذشته این حوزه و طرح های جدید از تعرفه تولید و فروش عکس های مطبوعاتی رونمایی کرد. همچنین در این نشست تاکید شد، این سند به عنوان اولین گام محسوب می شود و انعطاف تغییرات لازم در راستای بهبود آن را نیز در نظر گرفته است.
امیر نریمانی عضو هیات رئیسه انجمن عکاسان مطبوعاتی در شروع برنامه ضمن خوشامدگویی به حاضرین دراین مراسم گفت: جای خالی این تعرفه در فضای عکاسی مطبوعاتی از گذشته تا کنون احساس شده و امیدواریم در آینده بتواند در احقاق حقوق عکاسان موثر باشد.
**وظایف صنفی عکاسی را دنبال می کنیم
رئیس انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران نیز از پیشکسوتان و دبیران رسانه ها در تدوین این تعرفه تشکر کرد و گفت: ما دنبال انجام وظایف صنفی خود هستیم و امروز این تعرفه نیز در راستای اهداف انجمن تعریف شده است.
حمید فروتن گفت: تلاش های زیادی برای انجام این کار درگذشته شده است؛ ولی با توجه به شرایط اقتصادی همچنین هزینه های بالای ابزار و تجهیزات عکاسی به خصوص عکاسان ورزشی، مبلغی بسیار ناچیز و غیرمنطقی به عکاسان پرداخت می شود و نسبت به سال های گذشته نیز افزایش محسوسی نداشته است.
فروتن انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی را یک مجموعه مظلوم خواند و گفت: نهادهای مختلف نسبت به ما بسیار کم توجه هستند و این تعرفه می تواند جریانی باشد تا بتوانیم حقوق خود را دنبال کنیم. این قیمت ها نیز به عنوان پایه تعریف شده است و در توافق عکاس با مجموعه امکان افزایش آن نیز وجود دارد.
وی با تشریح عملکرد انجمن در این سال رو به اتمام گفت: اردیبهشت امسال با همکاری سفارت هلند نمایشگاهی از آثار برگزیده ۳ سال اخیر «ورد پرس فوتو» به عنوان معتبرترین بنیاد و مسابقه عکاسی خبری در جهان را برای اولین بار در ایران پس از بیست سال برگزار کردیم که در موزه هنرهای معاصر اصفهان نیز به نمایش درآمد.
رئیس انجمن عکاسان مطبوعاتی با اشاره به دیگر فعالیت های انجمن در سال ۱۳۹۷ شامل برگزاری دومین دوره مراسم «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران» و نمایشگاه عکس های برتر این دوره در اردیبهشت گفت: سومین دوره را خرداد سال جدید، برگزار خواهیم کرد و طبق سیاست گذاری این رویداد، امسال نیز بدون تعییر برگزار می شود و تنها تفاوت، برگزاری عکس های نامزدهای دریافت نشان، قبل از شناخت افراد نهایی است.
این عکاس پیشکسوت افزود: قرار بر برگزاری نمایشگاه عکس های برگزیده نشان مطبوعاتی در شهرهای متفاوت بود که در نهایت تنها در شهر قم برگزار شد، همچنین در مراسم ۱۰ روز با عکاسان سال ۹۷ روی دیوار رفت.
فروتن با اشاره به حضور اعضای انجمن در داوری رویدادهای مختلف گفت: بهمن سال جاری، داوری عکس های مطبوعاتی جشنواره فجر امسال به انجمن سپرده شد که با داوری بابک برزویه، امیر پورمند و امیر نریمانی انجام شد. همچنین در هفته های اخیر داوری جشنواره مطبوعات شهری به انجمن سپرده شد که با داوری یلدا معیری و علی آقای ربیع و مهدی حسنی انجام شد.
وی افزود: با پیگیری و جلسات متعدد با سازمان ترافیک قرار شد سهمیه مجوز ورود به طرح ترافیک عکاسان خبری در سال ۹۸ در اختیار انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی قرار داده شود تا انجمن نسبت به واگذاری آن اقدامات لازم را انجام دهد.
فروتن با اشاره به تلاش های انجام شده برای طرح ترافیک اعضای انجمن گفت: به دلیل تجهیزات سنگین و گران قیمت عکاسان امکان تردد با وسایل نقلیه عمومی وجو ندارد، با تلاش های انجام شده عکاسان در اولویت اول رسانه ها و مدیران و مسئولان در اولویت های بعد قرار گرفتند.
**بار عکاسی مطبوعاتی بر دوش عکاسان حق التصویر است
عضو هیات رئیسه انجمن عکاسان مطبوعاتی و دبیر کارگروه نیز در این مراسم گفت: امروز، بار عکاسی مطبوعاتی روی دوش عکاسان آزاد و به اصطلاح حق التصویر است و این مطالبه گری در فضاهای مختلف باعث شد از تدوین تعرفه ها شروع کنیم، با توجه به ارتباطی که با بدنه عکاسان مطبوعاتی داشتیم جلسه های متعددی در راستای انجام آن برگزار کردیم.
ساتیار امامی با تشریح پروسه شکل گیری این تعرفه افزود: در گام اول دنبال جلب نظر مدیران رسانه ها بودیم و تصمیم گرفتیم از دیدار با «سید ضیاء هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی شروع کنیم، استقبال مدیرعامل این مجموعه به نحوی بود که قبل از رونمایی این تعرفه از اجرای آن استقبال کردند.
وی با اشاره به نقش مدیر عامل ایرنا در این تعرفه گفت: هاشمی در حاشیه دیدار با مدیران رسانه های مختلف این طرح را مطرح کرده است که استقبال آنها روبرو شد.
امامی در دفاع از نقش مشورتی و کارشناسی این طرح گفت: امیر نریمانی عضو هیات رئیسه این انجمن در یک نظرسنجی مجازی در خصوص مشکلات عکاسان و دبیران، گزارش میدانی را به دست آورد که در روند شکل گیری این تعرفه بسیار مهم بود.
د
بیر کارگروه تعرفه تولید و فروش عکس های مطبوعاتی از آمادگی دبیران عکس خبرگزاری ها برای انجام این تعرفه خبر داد و گفت: این تعرفه می تواند به عنوان یک مرجع لحاظ و درنهایت با ملاحظات درون سازمانی رسانه ها به نتیجه منطقی منتهی شود. این قوت قلبی برای عکاسان است که با توجه به اساسنامه انجمن که یک نهاد کارگری نیز محسوب می شود می تواند از پشتوانه وزارت کار نیز بهره مند شود.
امامی با اشاره به بخش فروش عکس به رسانه های خارجی گفت: جلسه ای با دبیران عکس رسانه های خارجی در ایران برای تکمیل این تعرفه داشتیم که نخست با مخالفت آنها روبرو شد و خواستار قیمت گذاری از طرف مجموعه خود بودند؛ ولی در نهایت به نتیجه رسیدیم.
وی با انتقاد از نمایش غیرحرفه ای عکس در خبرگزاری ها گفت: متنی با عنوان «استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است» در خبرگزاری ها سبب شده است دبیران عکس رسانه های خارجی مدعی باشند که پرداخت مبلغ لطفی است از سوی ما به عکاسان و این امکان برای ما فراهم است که عکس را به صورت رایگان استفاده کنیم.
امامی با اشاره به تجربه فروش عکس در خبرگزاری فارس گفت: فروش عکس را به عنوان یک تجربه موفق در خبرگزاری فارس داشتیم که می تواند برای عکاس و رسانه سودآور باشد.
وی در پایان گفت: امروزه با عکاسان زیادی روبرو هستم که شاید حق و حقوق خود را ندانند. این گامی است برای شناخت حقوق افراد که می تواند فضایی برای آموزش های تخصصی و همچنین برخورد صحیح جوانان با پیشکسوتان را مهیا کند.
**تحول، از درون باید اتفاق بیفتد
محمد فرنود عکاس پیشکسوت با تاکید بر ضرورت شناخت عکاس از حقوق خود گفت: تحول، از درون باید اتفاق بیافتد نه بیرون؛ از جامعه عکاسی و اگر جامعه عکاسی خودش به خودش احترام بگذارد بسیاری مشکلات حل خواهد شد.
وی افزود: افرادی که سال هاست در جامعه عکاسی به صورت حرفه ای فعالیت می کنند به حقوق عکاسان ضربه زدند. برای مثال جمع آورنده نمایشگاه «عکس های روزهای انقلاب» که ماه گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد، در کنار سیاست های جشن «تصویر سال» که ریالی به عکاس پرداخت نمی کند مثال هایی برای زیرپا گذاشتن حقوق عکاسان است.
فرنود با اشاره به پوستر تعرفه عکاسان مطبوعاتی گفت: روی این تعرفه «تولید و فروش» نوشته شده است درحالی که جای مدیریت در آن خالی است. با شناخت از وضعیت اقتصاد در جهان امروز است که عکاس پس از تولید باید بداند که چطور مدیریت کند و چگونه از آن بهره‌برداری کند.
این پیشکسوت افزود: نزدیک به ۱۰ سال است که روی موضوع اقتصاد عکاسی مطبوعاتی کار می کنم؛ زیرا اگر ما به عنوان پیشکسوتان بتوانیم از حقوق خود دفاع کنیم انتقال تجربه مهم است.
وی با تاکید بر حقوق مادی و معنوی عکاس گفت: امروز همه نگاتیوهایی که در«آژانس سیپا» (محل کار محمد فرنود) است متعلق به من است؛ درحالی که نگاتیوهای علی فریدونی و سعید صادقی (عکاسان جنگ) در آرشیو رسانه هایشان است. در دنیای دیجیتال باید بند مالکیت عکس به آن اضافه شود تا حقوق معنوی عکاسان رعایت شود و این را به عنوان یک بند را نیز به وزارت کار ابلاغ کرد.
وی با اشاره به ورشکستگی و مشکلات مالی رسانه ها گفت: خبرگزاری فرانسه ۷۰۰ عکاس خود را اخراج کرده است، آژانس عکس «سیپا/» ۳۳۰۰ عکاس در گذشته داشت، آژانس «سیگما/Sigma» آرشیو خود را به «کربیس/corbis» فروخت و آن نیز مجبور شد کل مجموعه خود را به «گیتی ایمیج/ getty images» بفروشد. در ایران نیز با توجه به وضعیت اقتصادی روزنامه ها نمی توانند پول کاغذ خود را تامین کنند و در مجموع نباید تعرفه‌ های غیر منطقی تدوین کرد که رسانه ها از پرداخت آن عاجز باشند.
وی با تاکید بر ضرورت نگاه کارشناسی در این تعرفه گفت: در شرایط حاضر باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که همیشه کاربرد داشته باشد. با شناخت کامل از مسائل متعدد باید آن را نهادینه کرد و امضای تمام عکاسان مطرح کشور زیر این تعرفه باشد. تمام نهادهای مختلف رسانه ای و نهادهای دیگر همچون وزارت کار پشت آن بایستند و حتی در صورت اعمال نشدن، تمام عکاسان در یک روز خاص دوربین خود را زمین بگذارند و این تهدید نیست بلکه «تحدید» است.
**تعرفه باید ضمانت اجرا داشته باشد
سردبیر عکس خبرگزاری ایرنا نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت اسانامه ای جامع که ضمانت اجرا در سازمان ها و نهادها را داشته باشد افزود: خبرگزای ها، روزنامه ها و دیگر رسانه ها نخست اساسنامه خود را تدوین می کنند، سپس عکاس با متنی از قرارداد روبرو است که ناچار به پذیرقتن آن می شود و وظیفه انجمن این است که مباحث کلی و دغدغه های این حوزه را وارد قراردادهای سازمانی کند تا عکاس به صورت فردی با مجموعه خود در نیافتد تا دچار مشکل شود.
ناصر جواهری با اشاره به دیگر مشکلات عکاسان مطبوعاتی گفت: این تعرفه یک شروع و یک پایه است و باید اصلاحاتی همچون افزایش سالیانه و مباحث دیگر را درآن دید و همچنین در تسهیل رابطه عکاس با نیروی انتظامی و مجموعه های دیگر تلاش هایی از طرف انجمن انجام شود.
محمد صیاد، محسن شاندیز، محمد فرنود، پیام ثانی، مازیار نیک خلق، فرزام صالح، احسان رفعتی، مرتضی فرج آبادی نیز در این نشست حضور داشتند و در حاشیه این برنامه بحث های تخصصی میان عکاسان با محوریت ضعف ها و قدرت های این تعرفه انجام شد که اعضای هیات مدیره انجمن این طرح ها را قابل اصلاح و تغییر عنوان کردند.
مراسم رونمایی از تعرفه رسمی و پایه ای تولید و فروش عکس های مطبوعاتی با حضور پیشکسوتان و دبیران عکس
خبرگزاری ها و آژانس های عکس روز (چهارشنبه) در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فراهنگ ** ۹۰۳۱ **۹۱۵۷
انتهای پیام/