در خطبه‎های نماز جمعه تبریز مطرح شد؛

تقدیر امام جمعه تبریز از اقدام فرهنگی در «ائل‌گلی»/ شهید «حسن باقری» از افتخارات آذربایجان است

صافی - امام جمعه تبریز با اشاره به ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم در پارک ائل‌گلی تبریز، گفت: باید از حرکت زیبای فرهنگی جمعی از همشهریان که با اهدای شاخه‌های گل از خانم‌ها عذرخواهی کردند، تقدیر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه تبریز که در مصلی اعظم امام خمینی این شهر برگزار شد، با اشاره به ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم در پارک ائل‌گلی تبریز، اظهارکرد: البته با گزارش مردم و برخورد قاطع نیروی انتظامی و دادستان محترم تبریز مساله جمع شد اما باید از همراهی مردم در اعلام موضوع به مسوولان و بعد از این جریان نیز از حرکت زیبای فرهنگی جمعی از همشهریان که با اهدای شاخه‌های گل از خانم‌ها عذرخواهی کردند، تقدیر کرد.

وی افزود: نیروهای ارزشی باید پارک‌ها و مراکز تفریحی را پر کنند تا حضور چنین افراد کم‌رنگ شود بطوریکه این امر یکی از راه‌های مبارزه با این ناملایمات فرهنگی است.

امام جمعه تبریز با اشاره به دیدار اخیر مسوولان و محققان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار تاکید فرمودند شتاب علمی کشور نباید کُند شود. از ابتدای انقلاب در حوزه‌های مختلف علمی همواره توسعه داشته‌ایم و اکنون نیز در بخش‌های نانو، پزشکی، سلول‌های بنیادی و بسیاری علوم دیگر در سطح جهان مطرح هستیم که این امر با تکیه بر استعدادهای درونی کشور به دست آمده که جوانان جزو پایه‌های بنیادی این امر هستند.

آل‌هاشم گفت: برای پیشرفت در علوم می‌توان از توانایی‌های کشورهای دیگر استفاده کرد اما نباید به برنامه‌های آن ها اعتماد کرد لذا از مسوولان انتظار می‌رود که در آستانه ورود به دهه پنجم حیات انقلاب اسلامی، روند پیشرفت علم در تمامی حوزه‌ها سرعت بیشتری پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: یکی از برجسته‌ترین درخشش‌های جوانان این مرز و بوم، در حوزه‌های علمی است که به‌منظور تحقق تمدن اسلامی باید گام‌های بیشتری در این حوزه برداشت.

او با تشریح بخشی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، گفت: سومین استخراج کننده سلو‌های بنیادی از دندان شیری در دنیا، سومین تولیدکننده زیر دریایی، دومین تولیدکننده پهباد رادارگریز در جهان، نخستین کشور تولیدکننده قطعات تلسکوپ، دارای بزرگترین حوزه تعمیر و ساخت کشتی در خاورمیانه، یکی از کشورهای مجهز به تکنولوژی انحراف موشک‌های کروز در سطح دنیا، یکی از کشورهای تولیدکنند لباس‌های فضانوردی در سطح جهان، یکی از کشورهای توانمند در ارسال موجود زنده به فضا در سطح دنیا، تنها کشور تولیدکننده تانک در خاورمیانه، تولیدکننده سریعترین اژدر رادار گریز در دنیا، سومین تولیدکننده دکل‌های انتقال برق در جهان، تنها بخشی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های علمی و فناوری می‌باشد پس نه‌تنها این پیشرفت‌ها بایستی ادامه داشته باشند، باید به این دستاوردها نیز قانع نباشیم.

آل‌هاشم با اشاره به فرارسیدن سالگرد شهادت سردار شهید حسن باقری، افزود: سردار باقری از بزرگترین شهدای دفاع مقدس و از افتخارات آذربایجان است که سردار سلیمانی در وصف این شهید می‌گوید حسن مانند یک رهبر بود؛ او بهشتی جنگ بود و همان تاثیری که آیت الله بهشتی برای انقلاب و امام (ره) داشتند، او برای جنگ و جبهه‌ها داشت. قطعا تمام فرماندهان نظرشان این بود که اگر او‌ زنده می‌ماند در سرنوشت جنگ تحمیلی تاثیر می‌گذاشت.

خطیب جمعه تبریز با اشاره به اینکه برادر سردار باقری در مراسم گرامیداشت این شهید در تبریز حضور خواهند داشت، یادآور شد: سردار سلیمانی می‌گوید حسن باقری پرورش‌دهنده همه ما بود و اعتقاد وافری به جوانگرایی داشت.

به گفته وی، شهید «حسن باقری» که نابغه جنگ محسوب می‌شود، کشف مقام معظم رهبری در ابتدای انقلاب بود و به‌عنوان خبرنگار در حزب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.

آل‌هاشم در ادامه به لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی با وجود موانع خارجی تاکید کرد و افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی باید با موفقیت‌های کشورهای غربی و عربی منطقه و یا با وضعیت قبل از انقلاب بررسی و مقایسه شوند تا مشخص شود کجا بودیم و به کجا رسیده‌ایم.

وی در ادامه، «ارتقای جایگاه ایران و امیدافزایی در سطح منطقه»، «رشد بیداری اسلامی در سطح دنیا»، «رشد آزادی و تشویق جوانان به آزاد اندیشی»، «محرومیت‌زدایی» و «رشد و گسترش معنویت در بین احاد جامعه و مخصوصاً در میان جوانان» را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در طی چهل سال گذشته برشمرد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی با مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و انقلاب‌های فرانسه و الجزایر و تاکید بر امتیازات فراوان انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب‌ها، خاطرنشان کرد: ‌رشد علمی امروز و شتاب در پیشرفت فناوری از برکات انقلاب اسلامی است.

آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نشست ضدایرانی در ورشو – پایتخت لهستان – که قرار است ماه آینده میلادی تحت عنوان «صلح و ثبات در خاورمیانه» برگزار شود، تصریح کرد: برگزاری این نشست از ابتدا با مخالفت بسیاری از کشورهای اروپایی‌ و روسیه مواجه شد و بسیاری اعلام کردند که در این نشست شرکت نخواهند کرد که چنین واکنش‌هایی نشان می‎دهد این نشست از ابتدا با شکست مواجه شده است.

وی افزود: وزیر خارجه ایران نیز در سخنانی این نشست را محکوم و آن را حرکتی ضدایرانی و از پیش شکست خورده عنوان کرده است همچنین وزیر خارجه روسیه، این تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف ضدایرانی را اقدامی علیه امنیت منطقه برشمرده است.

آل‌هاشم ادامه داد: یکی از دیپلمات‌های آمریکا اعلام کرده هدف این نشست ضدایرانی نبوده و در جهت تدوین اصول معماری امنیتی مستحکم‎تر در خاورمیانه، بررسی بحران انسانی در سوریه و یمن و همچنین مبارزه با افراط گرایی و تقویت امنیت سایبری در منطقه است اما این فرد بر ضرورت اقدام علیه برنامه موشکی ایران، علیه حزب الله در داخل خاک لبنان و آنچه اقدامات تحریک‌آمیز از سوی ایران و سوریه مبنی بر شلیک موشک به سوی رژیم صهیونیستی است، تاکید کرده است.

امام جمعه تبریز، بیان کرد: همه این‌ها نشان می‌دهد هدف استکبار جهانی و نظام سلطه، حدف محور مقاومت در منطقه است اما پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری آن‎ها تاکنون نتوانسته‌اند به این خواسته خود برسند و بعد‌ها نیز به این خواسته خود نخواهند رسید.

نماینده ولی فقیه در استان در اعلام مناسب‌های هفته، روز گمرک را مورد اشاره قرار داد و گفت: به کارکنان غیرتمند گمرک، امانتداری در امر گمرکات و برخورد هرچه مناسب‌تر با مراجعین به گمرکات را توصیه می‌کنم.

آل‌هاشم در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه برپایی نماز جمعه در سراسر کشور از برکات انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: لحاظِ ادبیات سنجیده و انتقادِ همراه با ملاحظه شرایط خاص کشور، باید از جایگاه و تریبون نماز جمعه مطرح شوند چراکه انتظارات فراوانی از این جایگاه وجود دارد.