تلگرام باز هم حاشیه ساز شد

از چند روز قبل که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر از فیلتر شدن تلگرام در انتهای فروردین ماه داد اخبار شایعات و گمانه زنی ها بالا گرفت تا آنجا که امروز و همزمان با اولین روز کاری رسمی مکتوب بحث فیلتر شدن تلگرام به عنوان یکی از تیترهای صفحه اصلی در اکثر روزنامه ها […]

از چند روز قبل که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر از فیلتر شدن تلگرام در انتهای فروردین ماه داد اخبار شایعات و گمانه زنی ها بالا گرفت تا آنجا که امروز و همزمان با اولین روز کاری رسمی مکتوب بحث فیلتر شدن تلگرام به عنوان یکی از تیترهای صفحه اصلی در اکثر روزنامه ها مورد توجه قرار گرفت اما مهمترین اتفاق امروز سخنان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس جمهور در این مورد بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با حضور در شبکه خبر و مصاحبه زنده اعلام کرد: خروج از انحصار پیام‌رسان‌ها دستور رئیس‌جمهور است، از سوی دیگر رییس جمهور که در اولین روز کاری بعد از تعطیلات میزبان تعدادی از نمایندگان، وزرا و استانداران بود در این خصوص سخن گفت. روحانی در این دیدار گفت: هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام رسان های داخلی فیلتر نیست، رفع انحصار است.

رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور گفت: داشتن پیام رسان های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند ، بی تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام رسان های داخلی فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی ها نباید باشد ، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام رسان ها انجام شود. همچنین روحانی آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را نیز ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن ، تامین خواهد شد.
در همین حال دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به انحصار پیام‌رسان تلگرام در ایران تأکید کرد:‌ خروج از این انحصار دستور رئیس‌جمهور است و همین امروز هم در جلسه‌ای که پیش ایشان بودیم، بحث خروج از انحصار در پیام رسان‌ها را مطرح کردند هر چند به طور مشخص نامی از تلگرام نبردند اما فقط تلگرام در ایران انحصار دارد.
فیروزآبادی گفت: تلگرام هیچ وقت حاضر نشد در کشور نمایندگی بزند. هیچ وقت حاضر نشد با بخش خصوصی کار کند و دشمن بخش خصوصی است. وی با بیان این که تلگرام میتوانست با تبلیغات هدف دار، کسب و کار پر رونق راه بی اندازد، افزود: تلگرام میتوانست با بخش خصوصی، کسب و کار مشترک داشته باشد.

مهمترین بخش از اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی به شرح زیر می باشد:

* تلگرام هیچ وقت حاضر نشد در کشور نمایندگی بزند

* هیچ وقت حاضر نشد با بخش خصوصی کار کند و دشمن بخش خصوصی است

* تلگرام میتوانست با تبلیغات هدف دار، کسب و کار پر رونق راه بی اندازد

* تلگرام میتوانست با بخش خصوصی، کسب و کار مشترک داشته باشد

* گوگل روزی ۱ میلیارد تومن از بازار ایران تبلیغات میگیرد

* تلگرام راهزن است

* چرا از بخش خصوصی ایران دعوت نکرده است که در بخش پول مجازی شرکت کند؟

* رئیس جمهور گفتند کشور باید از انحصار پیام رسان های خارجی خارج شود

* در شورای عالی فضای مجازی به این نتیجه رسیده ایم که باید پیام رسان بومی داشته باشیم

* پیام رسان بومی سکوی اقتصادی و چند منظوره است* این تکنولوژی ها باید حمایت شود

* تلگرام در هیچ کشوری پیام رسان غالبی نیست به جز ایران

* تلگرام به صورت رسمی اعلام کرد به عنوان یک سکوی اقتصادی استفاده خواهد شد

* روش تلگرام تضعیف پول ملی ایران است

* با تولید پول در تلگرام چیزی در کشور خلق نخواهد شد

* هر میزان پول تلگرام در کشور مصرف شود معادل آن پول از کشور خارج خواهد شد

* تلگرام در حال تبدیل به شرکت هرم مجازی است

* نمیتوانیم اجازه دهیم چنین پولی به کشور وارد شود

* تلگرام ۵۰ میلیارد دلار ارز را از کشور خارج کرد

* هدف ارز مجازی این است که کسب و کارها را از بین ببرند

* پولهایی مثل “بیت کوین” امنیت ندارد