سرپرست وزارت بهداشت:

توزیع منابع در طرح تحول نظام سلامت منطقی نیست

صافی - سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از مشکلات پیش روی طرح تحول نظام سلامت، گره نخوردن طرح به منابع مالی و اینکه توزیع منابع در طرح منطقی و عادلانه نیست.

سعید نمکی پنجشنبه شب در نهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی در دانشکده دندانپزشکی تهران افزود: این مشیت الهی بود که توفیق یافتم در خدمت مردم باشم اما یکی از دغدغه های ما طرح تحول نظام سلامت است چون دستاورد مهمی برای افراد فرودست داشت، کمک به بیماران صعب العلاج و کاهش هزینه ها از جیب مردم از مزایای این طرح بود اما نقصان هایی هم داشت.

وی اظهار داشت: از همه دعوت می کنیم کمیته ای با همکاری همه گروه ها و انجمن ها تشکیل شود که انجمن های علمی در برنامه ریزی به ما کمک کنند چون باید واکاوی طرح تحول سلامت را داشته باشیم تا بسته هایی را که تهیه کرده ایم بیشترین اثر برای فرودستان و کمترین اثر برای افراد دارای توان مالی را داشته باشد.

نمکی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و انجمن های علمی به عنوان یک راهبرد است و معتقدیم اگر هر وزیری از این پتانسیل استفاده نکند به بیراهه رفته است. اگر رای اعتماد مجلس را کسب کنم به عنوان اتاق فکر از آنها استفاده خواهم کرد.

وی با بیان اینکه برای استفاده از این ظرفیت برنامه دارم، اظهار داشت: اگر در همه عرصه ها نگاه کنیم، پیشرفت های عرصه سلامت از همه عرصه ها بیشتر است.
نمکی ادامه داد: در عرصه نظام سلامت دستاوردهایی داشتیم که به عنوان نمونه در کنترل بیماری های واگیردار موفق شدیم بچه ها را علیه پنج بیماری مهلک واکسینه کنیم. با توسعه خدمات در خانه های بهداشت و تمرکز بر دو گروه آسیب پذیر مانند زنان و کودکان خدمات خوبی داشته ایم.

وی تصریح کرد: البته امروز با یک چالش جدی در نظام سلامت به نام بیماری های غیرواگیر مواجه هستیم و وزارت بهداشت کمترین تاثیر بر این بیماری ها را دارد و برای این وزارتخانه به تنهایی مقدور نیست که در کنترل این بیماری ها نقش جدی داشته باشد، بلکه مشارکت همه را می طلبد.

سرپرست وزارت بهداشت به بار بیماری ها اشاره کرد و گفت: در کشور توسعه یافته اگر بار بیماری در توزیع منابع گرفتار رانش شود، بار بیماری ها ما را غافلگیر خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از چالش های جدی حوزه سلامت این است که گرفتار رانش بار بیماری ها هستیم و اگر به آن توجه نکنیم این موضوع ما را فلج خواهد کرد. در تمام عرصه ها به رغم دستاوردها، چالش های زیادی نیز داریم.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: در هیچ کجای دنیا با درآمد ۵٠ یا ۶٠ هزار دلار هرکسی نمی تواند همه خدمات را بگیرد، پس باید در ایجاد زیرساخت مانند پزشک خانواده و سیستم ارجاع پرونده الکترونیک سلامت اقدام های جدی انجام شود و باید این دستاوردها را داشته باشیم و این ساختار معیوب نظام سلامت را ترمیم کرد.

وی تصریح کرد: در آموزش عالی کشور تنگناهای زیادی داریم و هنوز فارغ‌التحصیلان جامعه محور فکر نمی کنند و دیوار بتنی بین دانشگاه و جامعه وجود دارد و دانشجوی ما با جامعه بیگانه است.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: در کجای دنیا آموزشگاه بهیاری را تعطیل و دکترای فلان رشته را راه می اندازند، باید گفت یکی از مشکلات جامعه این است که دانشجویان تک بعدی تربیت می شوند.

نمکی افزود: حکیم تربیت نمی کنیم و این یکی از مشکلات نظام آموزشی ایران است، در پژوهش جزیره ای عمل می کنیم، مراکز تحقیقاتی به هم وصل نیستند. به اندازه یک قاره امکانات داریم اما به اندازه یک شهر از آن استفاده نمی کنیم و هنوز اولویت های پژوهشی رفع مشکلات نظام سلامت نیست.

وی تصریح کرد: در نظام بهداشت کشور مشکلات عدیده داریم، بیماری های غیرواگیر، بیماری سلامت روان، بهداشت سالمندانی که جوانی نکرده و دارند پیر می شوند، کمااینکه کودکان، کودکی نکرده جوان می شوند.

نمکی افزود: سالمندان پرهزینه گریبان نظام سلامت را در آینده می گیرند، در حوزه زنان و کودکان اقدام های خوب و توفیق های مناسبی داشتیم اما برای سلامت مردان آسیب پذیر کارهای جدی انجام نشده است و امروز ۵٠ درصد مشکلات برای مردان را فراموش کرده ایم و به این موضوع توجه نکرده ایم. حاشیه شهرها گریبانگیر نظام سلامت می شود آنها را رها کرده ایم و زیر پوست شهر این مشکلات رفت و آمد می کند.

نمکی در پایان تاکید کرد: مقابل هر تعرضی به این مجموعه گرانقدر یعنی پزشکان خواهم ایستاد.

انتهای پیام/