تیم بی ستاره بسکتبال، نیازمند آشتی عمومی

صافی - با جود آن که تیم ملی بسکتبال مردان ایران به عنوان تیم سوم گروه F با کسب ۲۰ امتیاز یکی از ۷ سهمیه آسیا – اقیانوسیه را به دست آورده و راهی جام جهانی بسکتبال شده، اختلافات پیرامون این تیم باعث مشکلاتی شده است.

تیم ملی بسکتبال مردان ایران برای گرفتن بلیت حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ بسکتبال در پنجره ششم این بازی‌ها در تهران روبروی ژاپن و استرالیا قرار گرفت. شاگردان شاهین‌طبع به ژاپن باختند، اما استرالیا را به زانو درآوردند و به عنوان تیم سوم گروه F با کسب ۲۰ امتیاز یکی از ۷ سهمیه آسیا – اقیانوسیه به دست آورده و راهی جام جهانی بسکتبال شدند. اما این روزها حاشیه‌های بسکتبال به اوج خود رسیده و این باعث ایجاد نگرانی بین اهالی بسکتبال شده است.

شرایط طوری پیش رفته که تیم ملی تقریباً بدون ستاره شده و ستاره‌های ما هر کدام به دلایل مختلف از تیم ملی دور شده‌اند. سیستم بازی و مربیگری جوری است که بازیکن مدام عصبی و از کنترل خارج می‌شود. منتقدان مهران شاهین‌طبع معتقدند مشکل اصلی او این است که هیچ‌وقت نتوانسته با بازیکن‌های بزرگ کار کند. مهدی کامرانی، صمد نیکخواه‌بهرامی، اصغر کاردوست، فرید اصلانی، ارسلان کاظمی، اوشین ساهاکیان، حامد حدادی و .. ستاره‌هایی هستند که دیگر جای در تیم بسکتبال ما ندارند و اکنون زمانی برای پایان این اختلاف‌هاست.

اهمیتی در حد بازی‌های المپیک

جام جهانی بسکتبال، تا سال ۲۰۱۰ مسابقات قهرمانی جهان نامیده می‌شد و یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهانی بسکتبال محسوب می‌شود، اما این بازی‌ها هرگز نتوانست در عمر ۷۰ ساله‌ خود اهمیتی در حد جام جهانی فوتبال یا حتی پیکارهای بسکتبال در بازی‌های المپیک را پیدا کند. به همین منظور فدراسیون بین‌المللی بسکتبالFIBA پس از آخرین دوره که سال ۲۰۱۴ در اسپانیا برگزار شد، برای ارتقای اهمیت این مسابقات دو تغییر مهم ایجاد کرد.

تغییراتی که به سود ایران شد

اولین تغییر، یعنی تاخیر یک‌ساله زمان برگزاری این جام که هر ۴ سال یکبار بود، موجب می‌شد از هم‌زمانی با جام جهانی فوتبال خارج شود تا از زیر سایه سنگین رسانه‌ای فوتبال بیرون بیایید و تغییر دوم این فدراسیون، افزایش تیم‌های شرکت کننده از ۲۴ تیم به ۳۲ تیم بود. در کنار این تغییرات فیبا از کشورهای صاحب بسکتبال نظیر آمریکا، اسپانیا، صربستان، فرانسه و لیتوانی تضمین خواست تا بهترین بسکتبالیست‌های خود را راهی این پیکارها کنند. تغییری که بیشترین تاثیر را روی شانس حضور تیم بسکتبال ایران در جام جهانی داشت، ترکیب شدن سهمیه آسیا و اقیانوسیه و افزایش مجموع سهمیه برای این دو قاره بود. اکنون این دو قاره در مجموع ۷ سهمیه در جام جهانی دارند که در این دوره به دلیل میزبانی چین به ۸ سهمیه رسید.

اقبال بلند ظهور نسل طلایی

اگر فرض را بر صعود قطعی تیم‌های بسکتبال نیوزیلند و استرالیا بگذاریم، کشورهای آسیایی حالا به جای ۳ سهمیه صاحب ۵ سهمیه شده‌اند که خبر خوبی برای حضور تضمینی بسکتبال ما در این رویداد مهم جهانی است. بسکتبال مردان ایران در ۱۰ سال گذشته با اقبال بلند ظهور نسل طلایی همچون حدادی، کامرانی، ساهاکیان، برادران نیکخواه بهرامی، آفاق و مقام‌های آسیایی فراوانی کسب کرده و در دو جام جهانی و یک المپیک حاضر شده است. تیم ملی بسکتبال ما با استفاده از مهره‌های آماده باقی مانده از این نسل به همراه ستاره‌های جوانی مانند ارسلان کاظمی، محمد جمشیدی، بهنام یخچالی و استفاده جسته و گریخته از بازیکنان دو رگه نظیر مایک رستم‌پور و نوید نیکتاش مواد لازم برای صعود بی دردسر به این جام را در اختیار داشت، اما اختلافات اخیر موجب آزرده خاطر شدن اهالی این ورزش دانشگاهی شد.

بازگشت حامد و صمد

اما گویا این حرکت فدراسیون بین‌المللی بسکتبالFIBA برای بسکتبال ما «آمد» نداشت! تغییرات در فدراسیون و کادر فنی تیم ملی بسکتبال ما بدون «ترکش» نبود و تیم ملی بسکتبال ما در اولین قدم و اولین تجربه مدیریت جدید فدراسیون بسکتبال و سرمربی جدید ایرانی خود، بدون حامد حدادی برابر عراق باخت و مقابل قطر در تهران نیز باز هم بدون حدادی، با امتیازآوری مثیم میرزایی و سجاد مشایخی و بازی بسیار موثر ارسلان کاظمی به سلامت عبور کردیم. در پیروزی برابر قزاقستان، حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی ستون فقرات تیم شدند و ۴۱ امتیاز که ۵۵ درصد امتیاز ما در این بازی بود را این دو بدست آوردند. از آن نقطه به بعد با حضور کامل بازیکنان کلیدی ما توانستیم از سد تیم‌های عراق، قطر، قزاقستان و حتی فیلیپین بدون دردسر عبور کنیم، اما با کنار گذاشتن این ستاره‌ها، مقابل تیم‌های ژاپن -۲ بار- و استرالیا متحمل ۳ شکست شدیم، تا صعودمان به اما و اگر کشیده شود.

استفاده از همه بضاعت

صعود به جام جهانی بسکتبال افتخاری برای جامعه بسکتبال کشورمان محسوب می‌شود که باید به آن بالید، اما همزمان نباید گذاشت این دستاورد مشکلات تیم‌داری فدراسیون بسکتبال ما را پنهان نماید. به دنبال بیش از یک دهه حضور در راس آسیا، اکنون سطح انتظار از بسکتبال ما بیشتر از صرف حضور در جام ۳۲ تیمی است. در واقع باید بگوییم، بسکتبال کشورمان توان رقابت در این جام را دارد، اما برای این مهم باید از همه بضاعت خود استفاده کند و نگذارد حواشی باعث سرخوردگی این رشته مهیج دانشگاهی شود.

با یک نگاه اجمالی به سایر تیم‌های حاضر در این شش پنجره متوجه می‌شویم تیم‌های خوب بسکتبال نظیر استرالیا و نیوزیلند در مسابقات انتخابی از همه بضاعت خود استفاده نکردند. استرالیا؛ بن سیمنز، پتی میلز، دانته اگزم و تان میکر و نیوزیلند؛ استیون آدمز و آرون بینز را در انتخابی به کار نگرفت. حتی فیلیپین از جوردن کلارکسون هم استفاده نکرد. دلیل عدم حضور این ستاره‌ها حضور همزمان آن‌ها در لیگNBA و سایر لیگ‌های حرفه‌ای است، اما ما چه دلیلی برای عدم استفاده از حدادی، کاظمی و نیکخواه داشتیم؟!

حق جامعه بسکتبال

البته این حق سرمربی تیم ملی است که نفرات تیم را بر اساس تفکرات خودش انتخاب کند، اما حق جامعه بسکتبال هم هست که بداند چرا در مراحل نهایی حدادی، کاظمی، نیکخواه‌بهرامی و … برای عضویت تیم در نظر گرفته نشده‌اند. بازیکنانی که بدون تردید قبراق و سرحال بوده و هیچ‌‌گونه محرومیت یا حکم انضباطی داخلی یا از سوی فیبا برای آن‌ها صادر نشده، کنار گذاشته شده‌اند. می‌دانیم عدم رضایت بازیکنان از شرایط اردو و سفرهای تیم ملی، برخورد‌های شخصی بین مسئولین و سرپرست‌های تیم با ستارگان و سوء تعبیر و تضاد شخصیتی بین سرمربی و ستاره‌ها باعث شد کلیدی‌ترین مهره‌های بسکتبال کشورمان در دو بازی آخر پنجره ششم همراه تیم نباشند. اما رقابت‌های جام جهانی شبیه بازی با تیم «نیمه محروم» فیلیپین و تیم «بی‌بازیکن» استرالیا نیست که ما بدون مهره‌های کلیدی‌ خود به دنبال پیروزی در آن باشیم.

آشتی عمومی

بسکتبال ما نیاز به آشتی عمومی دارد. چالش فدراسیون بسکتبال در زمان باقی مانده تا شروع جام جهانی ۲۰۱۹ چین یافتن راه حلی برای توجیه افکار عمومی و تنبیه و حذف فیزیکی ستاره‌ها به بهانه فرهنگ‌سازی و عبرت گرفتن بقیه نیست، بلکه باید دغدغه این فدراسیون جذب حداکثری استعداد‌های موجود در داخل و خارج کشور و حل مساله تضاد شخصیتی بین کادر فنی با مهره‌های کلیدی تیم باشد. بسکتبال ما باید با ترکیبی از بازیکنان مستعد جوان و ستاره‌های میدان دیده‌اش در جام جهانی حضور یابد تا بتواند با درخشش در این رقابت‌ها برگ زرین دیگری را در دفتر خود به ثبت رساند.

قرعه کشی ۲۵ اسفند

فدراسیون بین‌المللی بسکتبالFIBA اعلام کرده مراسم قرعه کشی جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹، روز شنبه ۱۶ مارس – ۲۵ اسفند – در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی در شهر شن‌ژن چین برگزار می‌شود. کوبی برایانت، اسطوره تیم لس‌آنجلس لیکرز که در سال گذشته میلادی به عنوان سفیر جام جهانی بسکتبال انتخاب شد، قرعه‌کشی مسابقات را انجام خواهد داد. در مراسم قرعه کشی بسیاری از هنرمندان مشهور جهان نیز حضور خواهند یافت و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن روز نیز ترتیب داده می‌شود. این مراسم برای اولین بار با حضور تماشاگران انجام خواهد شد که بلیت‌های ۴۱ تا ۱۵۹ دلاری برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

برای اولین بار در ۸ شهر

مسابقات جام جهانی بسکتبال از روز شنبه ۳۱ آگست تا روز یکشنبه ۱۵ سپتامبر -۹ تا ۲۴ شهریور ۱۳۹۸- برای اولین بار در ۸ شهر پکن، شانگ‌های، نان‌جینگ، ووهان، فوشان، دانگ‌وان، شن‌ژن و گوان‌ژو برگزار خواهد شد. این مسابقات در ۸ گروه چهار تیمی انجام خواهد گرفت. در این رقابت‌ها ۱۲ تیم از قاره اروپا، ۸ تیم از قاره آسیا، ۷ تیم از قاره آمریکا و ۵ تیم از آفریقا باید حضور داشته باشند که تاکنون حضور ۲۹ تیم‌، چین -میزبان-، استرالیا، ایران، ژاپن، اردن، نیوزلند، فیلیپین و کره جنوبی از قاره آسیا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لیتوانی، لهستان، روسیه، صربستان، اسپانیا و ترکیه از قاره اروپا، آنگولا، ساحل عاج، نیجریه، سنگال و تونس از قاره آفریقا، آرژانتین، برزیل، ونزوئلا، کانادا و آمریکا از قاره آمریکا در جام جهانی قطعی شده و پس از رقابت‌های حذفی سرنوشت ۳ تیم دیگر مشخص می‌شود.

انتهای پیام/