جامعه پزشکی سرمایه اجتماعی بدون جایگزین است

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پزشکان را سرمایه اجتماعی بدون جایگزین دانست و گفت: جامعه پزشکی به دلیل زحماتی که برای نجات جان مردم می‌کشد، مستحق تحقیر نیست. به گزارش ایرنا از خانه ملت، «سعید نمکی» امروز- یکشنبه- در گفت و گویی در واکنش به درخواست پزشکان از مسئولان حوزه سلامت […]

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پزشکان را سرمایه اجتماعی بدون جایگزین دانست و گفت: جامعه پزشکی به دلیل زحماتی که برای نجات جان مردم می‌کشد، مستحق تحقیر نیست.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، «سعید نمکی» امروز- یکشنبه- در گفت و گویی در واکنش به درخواست پزشکان از مسئولان حوزه سلامت مبنی بر این که نباید در مقابل موج پزشک‌ستیزی که در جامعه ایجاد شده سکوت کنند، افزود: پزشکان هنوز هم از اقشار بسیار زحمتکش هستند، چنانکه در روزهای سخت جنگ تحمیلی افتخار همراهی با آنها را داشتم.
وی اظهار داشت: پزشکان در دوران جنگ تحمیلی حماسه هایی در بیمارستان‌های صحرایی خلق کردند و فقط دکتر ایرج فاضل دو هزار و صد آئورت ترکش خورده را که یک لحظه تاخیر می‌توانست به مرگ رزمنده مجروح منتهی شود در بیمارستان صحرایی جراحی کرد که وقتی گزارش آن در سطح دنیا منتشر شد، باعث حیرت همگان شده بود.
**مردم از قشر روحانی و طبیب انتظار تخلف ندارند
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: جامعه پزشکی به دلیل زحماتی که برای نجات جان مردم کشیده است، مستحق تحقیر نیست، هر چند در بین پزشکان ممکن است تعداد محدودی هم وجود داشته باشند که حریم را نشناخته و در این حوزه مرتکب تخلف شوند.
نمکی یادآور شد: علت رنجش مردم هم این بوده که از قشر روحانی و پزشک که دو قشر مرجع جامعه هستند، توقع ندارند که مرتکب تخلف شوند.
وی خاطرنشان کرد: البته در بین پزشکان، هزاران نفر هم هستند که نه تنها حق ویزیت از بیماران دریافت نمی‌کنند، بلکه داروهای آنها را نیز تهیه کرده و هزینه برگشت این بیماران به محل زندگیشان را هم پرداخت می‌کنند.
**روپوش سفید پزشکی همان لباس احرام است
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: وقتی ما، روپوش سفید به تن می‌کنیم، احساس می کنیم که لباس احرام پوشیده‌ و به کعبه عشق رفته‌ایم تا دور مردم بگردیم، بنابراین اگر دو نفر از همکاران خلافی مرتکب شوند، نباید آن را به حساب سایر پزشکانی بگذاریم که به صورت شبانه‌روزی جان صدها بیمار را نجات می‌دهند.
**وزارت بهداشت با پزشکان متخلف به طور جدی برخورد می‌کند
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما قطعا در درون حرفه با کمک سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی بنا داریم که با افراد متخلف برخورد کنیم که اگر، در دل گلزار جامعه پزشکی علفی وجود دارد، به دست خودمان بچینیم و دور بریزیم، اما این که به دلیل تعداد محدود تخلف‌های صورت گرفته، چهره پزشکی کشور را مشوش کنیم، انصاف نیست.
نمکی خاطرنشان کرد: من نگران این هستم که یک جریان مرجع که سرمایه اجتماعی است در ذهن مردم نابود کنیم که هیچ جایگزینی هم برای آن نداشته باشیم، به ویژه برای روزهای سختی که هر لحظه ممکن است کشور با آن روبرو شود.
وی تاکید کرد: جامعه پزشکی هنوز از شریف‌ترین اقشار کشور هستند، ضمن این که نمی‌توان کتمان کرد که در دل این جامعه افراد خطاکاری هم هستند که ممکن است به حقوق مردم احترام نگذارند و بیماران را در مطب خود مورد تکریم قرار ندهند و تلاش کنند که بیش از حق خود از آنها بستانند که تعدادشان اندک است و می‌توان با ارائه راهکارهای درون حرفه آین افراد را به مسیر صحیح هدایت کرد.
سیام*۳۰۶۱**۱۳۳۶
انتهای پیام/