حیدری:قدرت اروپا در گرو اجرا تعهدات بین المللی است

بلگراد-ایرنا- سفیر تهران تهراندر بوسنی و هرزگوین درباره 'سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا ( اینستکس – INSTEX) گفت که اتحادیه اروپا اگر مایل است به عنوان یک‌ بلوک قدرتمند، معتبر و مستقل در جهان دیده شود باید اثبات کند اراده و توان پایبندی به تعهداتش را دارد. به گزارش شامگاه چهارشنبه ایرنا […]

بلگراد-ایرنا- سفیر تهران تهراندر بوسنی و هرزگوین درباره 'سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا ( اینستکس – INSTEX) گفت که اتحادیه اروپا اگر مایل است به عنوان یک‌ بلوک قدرتمند، معتبر و مستقل در جهان دیده شود باید اثبات کند اراده و توان پایبندی به تعهداتش را دارد.

به گزارش شامگاه چهارشنبه ایرنا ، 'محمود حیدری ' در مصاحبه با تلویزیون ملی بوسنی و هرزگوین بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: اقدام با تاخیر اروپا در اجرای اینستکس و تعهدات خود گامی در این راستا است .البته برای ارزیابی دقیق آن باید تا اجرایی شدن کامل این سامانه مالی صبر کرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا راه اندازی ساز و کار مالی جدید اروپا می تواند موجب بهبود وضعیت اقتصادی ایران شود، تصریح کرد : در روابط بین المللی هر کشور و هر بلوک قدرتی برای منافع خودش کار می کند لذا فکر نمی کنیم یا انتظار نداریم که اروپا برای منافع ایران کار کند. اما انتظار ما از آنان ایفای تعهداتی است که در موافقتنامه هسته ای به آن ها ملتزم شده است.
سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: بی تردید این تحریم ها و سایر فشارهایی که به ملت ایران وارد می کنند، موجب بروز برخی مشکلات برای مردم می شود ولی هرگز موجب تحقق اهداف شوم بانیان و تحمیل خواست نامشروع آنها به ایران نخواهد شد.
حیدری ادامه داد: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی مهمترین شعار و دستاورد انقلاب اسلامی است.
سفیر ایران تاکید کرد که به اذعان همگان،جمهوری اسلامی ایران یکی از مستقل ترین کشورها در جهان معاصر است و بنیاد آن چهل سال پیش در چنین ایامی با پیروزی انقلاب اسلامی پی افکنده شد.
وی گفت : این درحالی است که برخی قدرت های جهانی به صراحت بعضی رژیم ها و کشورهای خاورمیانه را تحقیر می کنند و در انظار عمومی و در رسانه ها اشکارا می گویند که این حکومت ها بدون حمایت آن ها امکان بقاء ندارند.
حیدری افزود: انقلاب در عرصه های علمی، صنعتی، فناوری، دفاعی و سایر حوزه ها دستاوردهای ارزشمندی داشته است.
سفیر تهران در سارایوو اظهار کرد: حضور گسترده مردم در عرصه های اجتماعی و سیاسی از جمله انتخابات متعدد و همچنین راهپیمایی میلیونی در بیست و دوم بهمن در سراسر کشور، نمادی استمرار آرمان های اصیل انقلاب است.
حیدری در جواب سوالی دیگر با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه اظهار کرد: امروزه همه افراد مطلع اذعان می کنند که شکست داعش و تضعیف تروریسم در خاورمیانه مرهون تلاش ملت های منطقه و حمایت های موثر جمهوری اسلامی ایران است.
وی تاکید کرد : بدیهی است بوجود آورندگان داعش و دیگر گروه های تروریستی آرزوهای شومی داشتند که تغییر نقشه سیاسی منطقه از آن جمله بود و عدم تحقق آرزوهای آنان نتیجه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
حیدری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مواضع ایران در خصوص بحران های سوریه و یمن اظهار کرد: مذاکرات موسوم به روند آستانه که با مشارکت ایران، ترکیه و روسیه شکل گرفته است تا کنون تاثیرگذارترین ابتکار بعمل آمده برای کاهش خشونت و درگیری در سوریه بوده است.
وی اضافه کرد ، استمرار درست و متوازن آن می تواند به باز گرداندن ثبات در سوریه و مشارکت فراگیر همه مردم و جریانات سیاسی در تعیین سرنوشتشان و اضمحلال کامل گروه های تروریستی بینجامد.
سفیر کشورمان در خصوص یمن گفت: از ابتدا ابتکاراتی بر اساس گفت و گوهای یمنی- یمنی ارایه داده شد که اگر کسانی به کشتار بی گناهان و کودکان مبادرت نمی کردند و به طرح و ابتکار ایران توجه می کردند، امروز شرایط در این کشور متفاوت بود.
حیدری افزود: اکنون نیز جا دارد هر چه زودتر برخی کشورهای منطقه و حامیان بیرونی آنها نسبت به تصحیح جهت گیری های سوء خویش اقدام کنند.
وی درباره بحران جاری در آمریکای لاتین و ونزوئلا گفت:به کار گیری استانداردهای دوگانه توسط قدرت های استکباری از عوامل مهم چالش های حاضر در عرصه بین الملل است.
حیدری ادامه داد: تا زمانی که از مفاهیمی نظیر آزادی، دمکراسی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم بعنوان ابزاری برای کسب منافع غیرقانونی و نامشروع از سوی برخی قدرت ها استفاده می شود؛ باید انتظار اینگونه بحران ها و مشکلات را در آمریکای لاتین، خاورمیانه و حتی بالکان داشته باشیم.
سفیر کشورمان در پایان افزود: از مقامات و مردم بوسنی و هرزگوین که به شیوه های مختلف سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت و دولت ایران تبریک گفتند قدردانی و برای این کشور آینده ای درخشان و با ثبات آرزو می کنم.
شبس **اروپام**۴۳۶** ۱۹۱۷
انتهای پیام/