رشد ۳ تا ۲۸ برابری راه سازی در دوران انقلاب

کرمانشاه- ایرنا- در کنار محرومیت بخش زیادی از مردم حتی از پایین‌ترین سطوح آموزش و بهداشت و درمان، راه‌های ارتباطی بسیاری از نقاط استان کرمانشاه بویژه روستاها تا پیش از انقلاب بی‌سامان بود؛ در دوران انقلاب اسلامی اما این محرومیت بزرگ به تدریج رفع شده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، تا سال ۱۳۵۷ حتی یک […]

کرمانشاه- ایرنا- در کنار محرومیت بخش زیادی از مردم حتی از پایین‌ترین سطوح آموزش و بهداشت و درمان، راه‌های ارتباطی بسیاری از نقاط استان کرمانشاه بویژه روستاها تا پیش از انقلاب بی‌سامان بود؛ در دوران انقلاب اسلامی اما این محرومیت بزرگ به تدریج رفع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تا سال ۱۳۵۷ حتی یک کیلومتر بزرگراه در کل استان کرمانشاه وجود نداشت اما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طول بزرگراه‌های استان به ۴۱۷ کیلومتر رسیده است.
طول راه‌های اصلی و فرعی آسفالته هم از ۷۰۳ کیلومتر در پیش از انقلاب به ۲ هزار و ۴۱۵ کیلومتر رسیده که رشد بیش از ۳.۳ برابری را نشان می دهد.
مانند بسیاری از خدمات ضروری، محرومیت عشایر و روستاییان استان کرمانشاه در دوران پیش از انقلاب از دسترسی به جاده و راه ارتباطی مناسب هم مشهود بود.
طول کل راه‌های روستایی استان کرمانشاه تا سال ۵۷ از ۱۹۰ کیلومتر تجاوز نکرد؛ این رقم طی چهار دهه انقلاب اسلامی با یک خدمت‌رسانی بزرگ همراه بود و از پنج هزار و ۲۵۰ کیلومتر هم فراتر رفت؛ یعنی رشد ۲۸ برابری.
مشخص نیست که چند کیلومتر از ۱۹۰ کیلومتر راه روستایی دوران پیش از انقلاب آسفالته بوده اما این عدد امروز به سه هزار و ۵۸۳ کیلومتر رسیده است.
براساس گزارش اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، در مجموع طول کل راه‌های استان از ۲ هزار و ۵۰۰ به بیش از هشت هزار و ۱۷۰ کیلومتر افزایش یافته و همزمان با این رشد کمی، کیفیت راه‌ها (آسفالته شدن، تعریض جاده‌ها، احداث بزرگراه و…) هم رشد چشمگیری پیدا کرده است.
** ورود آزادراه به استان
از سوی دیگر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عملیات اجرایی اولین آزادراه استان هم کلید می خورد.
استاندار کرمانشاه در این باره گفت: آزادراه کرمانشاه-حمیل در هفته جاری و با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود که با اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پلیس راه بیستون را به حمیل متصل می کند.
همچنین آزادراه همدان- کرمانشاه طرح دیگری است که هوشنگ بازوند به آن اشاره و عنوان کرد: هزینه این طرح ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که قرار است نیمی از آن توسط بخش خصوصی تامین شود اما مذاکره درباره اجرای آن همچنان ادامه دارد و در نهایت هر تصمیمی درباره آن باید در هیات دولت تصویب شود.
تحول در احداث راه‌های ارتباطی به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه نه فقط تردد مردم استان کرمانشاه بویژه روستائیان را سهل و سریع کرده بلکه دسترسی آنها به شهر و تامین نیازهای ضروری را راحت و آسان کرده است.
در نتیجه تکمیل راه‌های ارتباطی مناسب بوده که به مرور خدمات آموزشی، بهداشتی، کشاورزی، سرگرمی و صنعتی به بسیاری از روستاها راه یافته و سطح زندگی روستانشینان را در مقایسه با گذشته بشدت بالا آورده است.
** بین‌المللی شدن فرودگاه و ورود راه‌آهن
اکنون زیرساخت‌های حمل و نقل در کرمانشاه با بین‌المللی شدن فرودگاه و احداث راه‌آهن تکمیل شده و اهالی این استان به راحتی و در کمترین زمان ممکن به دورترین مقصدهای خود می رسند.
فرودگاه کرمانشاه به عنوان فرودگاه مرکز منطقه غرب کشور در هفته ۱۳۰ تا ۱۴۰ پرواز برنامه‌ای به مقاصد داخلی و چند مقصد خارجی، جایگاه نهم را در بین فرودگاه های کشور دارد.
راه‌آهن کرمانشاه هم که در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده در هفته ۲ قطار را راهی تهران و مشهد می کند.
۷۴۴۴/۸۰۶۶
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام/