رها به خانه سلامت بهزیستی منتقل شد

تهران- ایرنا – رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: رها دختر ۱۱ ساله به خانه سلامت بهزیستی ایلام منتقل شده و اکنون خدمات حقوقی، درمانی-روانشناختی و حمایتی به او ارائه می شود. رها دختر بچه ۱۱ ساله اهل هلیلان شهرستان چرداول استان ایلام است که به ازدواج مردی ۴۴ ساله درآمده بود و به […]

تهران- ایرنا – رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: رها دختر ۱۱ ساله به خانه سلامت بهزیستی ایلام منتقل شده و اکنون خدمات حقوقی، درمانی-روانشناختی و حمایتی به او ارائه می شود.

رها دختر بچه ۱۱ ساله اهل هلیلان شهرستان چرداول استان ایلام است که به ازدواج مردی ۴۴ ساله درآمده بود و به عنوان قربانی پدیده کودک همسری با مداخله بهزیستی و دادستان ایلام تحت حمایت قرار گرفته است.
رضا جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از ورود بهنگام و اثربخش دادستانی ایلام به پرونده رها، افزود: والدین رها چند بار از ایلام به تهران و برعکس مهاجرت کرده اند و اکنون در تهران هستند اما رها اکنون در ایلام نگهداری می شود و فقط به شرط فراهم شدن آمادگی های لازم در خانواده به خانواده خود ارجاع داده خواهد شد.
وی اضافه کرد: نگهداری این کودکان در مراکز بهزیستی طولانی مدت نیست. میان مدت و موقتی است اما بازگرداندن آنها به خانواده به شرطی است که خانواده شرایط لازم را داشته باشد چرا که خانواده های آسیب پذیر، آسیب کودک را تشدید می کنند؛ بازگشت موفق و سالم هدف ما است.
وی ادامه داد: رها با توجه به نوع آسیب و سن به خانه سلامت منتقل شده است؛ خانه های سلامت برای دختران در معرض آسیب است؛ هم اکنون ۳۱ مرکز دولتی خانه سلامت در کشور وجود دارد که در مجموع هزار و ۲۰۰ دختر در معرض آسیب در آنها نگهداری می شوند.
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: رها یک مورد نادر نیست، در آمارهای اعلام شده از سوی افراد مختلف، بیان شده که سالانه ۴۵ هزار ازدواج در سنین کودکی انجام می شود ؛ این ازدواج های از روی رضایت باطنی نیست و خودکشی در بین این دختران زیاد است.
جعفری افزود: این گونه ازدواج ها، ازدواج مصلحتی است که از بالا تحمیل می شود. هنگامی که که کودکان به سنی می رسند که می فهمند چگونه ازدواج کرده اند، آن گاه دچار مشکلاتی می شوند.
وی ادامه داد: در ازدواج کودکان با مساله «فاصله سنی» مواجه هستیم و در این گونه ازدواج ها ارتباط موثر و همدلی از بین می رود.
وی اضافه کرد: کودکی که همسرش ۴۰ سال از او بزرگتر است چگونه می توانند به اشتراک نظر برسند. کودک در این ازدواج دچار افسردگی، اضطراب و مشکلات عدیده روانی می شود و به آسیب های اجتماعی گرایش پیدا می کنند.
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قانون مدنی مبنی بر اینکه عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت‌ مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است، گفت: چون ازدواج در سن پایین خواه یا ناخواه منجر به محرومیت از تحصیل می شود، مطابق مصلحت کودک نیست.
جعفری افزود: ازدواج در سن پایین موجب می شود تا کودک تمام مزایای اجتماعی را از دست بدهد ؛ علاوه برآن کودک در سنین پایین به بلوغ جسمی، روانی و اجتماعی نرسیده است.
وی ادامه داد: این گونه کودکان هنگامی که می خواهند باردار شوند با مشکلاتی روبرو خواهند شد؛ می توان پیش بینی کرد که دختری که به سن رشد و تکامل نرسیده نمی تواند وظایف و آموزش های لازم را درباره کودک خود انجام دهد؛ رعایت نشدن اصول تربیتی در مورد فرزندان این گونه دختران، دور از ذهن نیست.
وی اضافه کرد: دختران در سن پایین چون آمادگی لازم برای ازدواج را ندارند، بارداری آنان منجر به تولد نوزاد نارس می شود و احتمال مرگ مادر در سنین کودکی نیز وجود دارد.
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: خانواده هایی که دختر خود را در سنین کودکی شوهر می دهند به این اصل باور دارند که «یک نان خور کم می شود و هزینه های اقتصادی پایین می آید» اما غیر از فقر اقتصادی و معیشتی گاهی ردپای اعتیاد والدین این کودکان نیز دیده می شود.
جعفری افزود: برخی والدین کودک خود را به ازای مواد مخدر یا بدهکاری شوهر می دهند. البته گاهی نیز باورهای فرهنگی در برخی مناطق وجود دارد که ازدواج کودکان در این مناطق متداول است که در این مناطق باید اقدامات فرهنگی صورت گیرد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش به عنوان ناظر فرهنگی باید دست به کار شود و در زمینه کودک همسری، آموزش هایی را ارائه کند.
وی در ادامه با اشاره به لایحه تامین امنیت زنان گفت: این لایحه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و بسیار حائز اهمیت است که هرچه زودتر به تصویب برسد.
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: نمی توان گفت کودک همسری منحصر به برخی مناطق کشور است بلکه در شهرهای بزرگتر نیز که به نظر می رسد در امکانات گوناگون برخوردار هستند، می توان کودک همسری را مشاهده کرد.
اجتمام *۹۱۸۵ * ۳۰۶۳
انتهای پیام/