در نشست خبری مشترک با اردوغان؛

روحانی: هیچ کشور ثالثی قادر نیست روابط همسایگی ما و ترکیه را خدشه‌دار کند

صافی - رئیس جمهور ایران ضمن تشکر از رئیس جمهور ترکیه به خاطر مواضع قاطع و صریح در برابر یک جانبه‌گرایی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، گفت: هیچ کشور ثالثی قادر نیست که این روابط همسایگی، برادری و صمیمانه ما را خدشه‌دار کند.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران در پنجمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه در نشستی خبری، اظهار کرد: تصمیمات بسیار خوبی برای رفع موانع در زمینه‌ی توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: ما یک جلسه خصوصی و مفصل با آقای اردوغان داشتیم که راجع به مسائل بین دو کشور و همکاری‌هایمان صحبت کردیم. اساس روابط دو کشور بر مبنای روابط تاریخی، فرهنگی، دینی، منافع مشترک و صلح و ثبات منطقه است.

رییس جمهور ایران افزود: هیچ کشور ثالثی قادر نیست این روابط همسایگی، برادری و صمیمانه ما را خدشه‌دار کند. من دراینجا لازم می‌دانم که از جناب آقای اردوغان تشکر کنم. ایشان مواضع بسیار قاطع و صریحی در برابر یک جانبه‌گرایی تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران گرفته‌اند و این به معنای پایبندی دو کشور به قانون، مقررات، فرهنگ مشترک و اخلاق است.

روحانی اقدام آمریکا در شرایط فعلی را یک اقدام «صد درصد تروریستی» خواند و گفت: آمریکا کشورها و شرکت‌های دیگر را برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، تجارت آزاد و خواست ملت‌ها ارعاب کرده و می‌ترساند. عمل آمریکا یک عمل تروریستی، برخلاف قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ است. قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان یک قطعنامه الزامی از همه کشورهای جهان می‌خواهد که از برجام حمایت کند و فضا و مناسبات تجاری با ایران به وجود بیاید.

رییس جمهور ایران افزود: ما همه معتقدیم که دوران قلدرمابی پایان یافته است و ملت‌های منطقه براساس منافع مشترک‌شان تصمیم می‌گیرند. جلسه امروز شورای عالی راهبردی ما نیز به همین مناسبت بود که اگر موانعی در توسعه روابط دو کشور وجود دارد آن موانع را برطرف نماییم. همچنین در زمینه‌ی مالی، پولی، صنعت، گمرک، انرژی، حمل و نقل، توریست با همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور روابط‌مان را گسترش دهیم.

وی با اشاره به توانایی ایران و ترکیه در مساله ترانزیت گفت: در مساله ترانزیت ایران و ترکیه می‌توانند آسیا را به اروپا متصل کند و شرق، غرب، شمال و جنوب را به هم متصل کند و این روابط به نفع کل جهان و تجارت جهانی است.

رییس جمهوری ایران در تشریح جلسه امروز عنوان کرد: ما برای رفع مشکلاتی که تاکنون وجود داشت تصمیم‌گیری کردیم. همچنین مسئولین کمیسیون دو کشور را تعیین کرده و دو طرف توافق کردند که آقای برات و واعظی بتوانند این مسئولیت را برعهده بگیرند و با روابط بسیار نزدیک و همکاری‌های مشترک اقدامات خوبی را انجام دهیم.

روحانی با اشاره به گفت‌وگویی که حول موضوعات منطقه‌ای با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه داشتند، گفت: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه با هم همکاری‌های نزدیکی دارند. ما تصمیم گرفتیم این همکاری‌ها را ادامه دهیم. اجلاس بعدی این سه کشور در روسیه خواهد بود. ما امروز در این زمینه با هم توافق کردیم.

وی اظهار کرد: سوریه برای ما مهم است به این علت که سرنوشت سوریه صرفا به عهده مردم سوریه است و تمامیت ارزی سوریه باید مورد احترام همگان بوده و در این زمینه ما دو کشور اتفاق نظر داشته و همکاری‌های خود را برای صلح در منطقه ادامه می‌دهیم. همچنین با توجه به شرایط بسیار سخت حاکم بر یمن با هم توافق کردیم که در زمینه ایجاد صلح و ثبات در یمن و کمک به مذاکرات یمنی و همچنین کمک‌های دوستانه به یمن این دو کشور با هم رایزنی داشته و همدیگر را یاری کنند.

حسن روحانی بار دیگر از رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه تشکر کرد و گفت: امیدوارم در سال آینده میلادی ششمین نشست مشترک همکاری‌های ما در تهران باشد و ما شاهد توسعه روزافزون دو کشور باشیم.

رجب طیب اردوغان نیز در این نشست مشترک خبری اهتمام کشورش را برای توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار داد و گفت: ترکیه مصمم است روابط خود را با ایران محکم‌تر از گذشته ادامه دهد و بر عزم و اراده خود در راستای تعمیق روابط دو کشور تأکید داریم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین با تأکید بر اینکه تمامی طرفین برجام باید بر آن متعهد باشند و ادامه آن به نفع صلح و امنیت جهانی است، گفت: پایبندی ایران به برجام بارها از سوی آژانس بین‌المللی اتمی تأیید شده و خروج آمریکا از این معاهده درست نیست.

اردوغان با بیان اینکه اعمال تحریم آمریکا علیه ایران امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، گفت: به عنوان ترکیه از این اقدام آمریکا به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و برای کاهش تبعات آن نسبت به ایران آماده همکاری هستیم چرا که حقوق همسایگی ایجاد می‌کند که کشورهایمان در روزهای سخت در کنار یکدیگر باشند لذا به رغم فشارهای ناحق نسبت به ایران در کنار مردم این کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/