ریشه های سقوط سلطنت وعلل پیروزی انقلاب درهمایش لندن بررسی شد

لندن – ایرنا – شرکت‌کنندگان در همایشی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در لندن، ریشه های تاریخی سقوط سلطنت و ‌علل پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ را موردبررسی قرار داده و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و عملی ۴ دهه گذشته را تبیین کردند. به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، در این همایش که […]

لندن – ایرنا – شرکت‌کنندگان در همایشی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در لندن، ریشه های تاریخی سقوط سلطنت و ‌علل پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ را موردبررسی قرار داده و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و عملی ۴ دهه گذشته را تبیین کردند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، در این همایش که با میزبانی دانشگاه لندن و کالج رویال هالووی برگزار شد، در مورد بسترهای انقلاب به‌طور تاریخی و فرهنگی، منبع الهام انقلابیون، پایگاه‌های اجتماعی و طرز فکرهای گوناگون سخن گفته شد.
«محمدحسین امیرحسینی» دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا به‌عنوان اولین سخنران با استفاده از آمار و ارقام به بررسی دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی پرداخت. وی وضعیت آموزشی و سطح سواد، مشارکت ایران در تولید علم در سطح جهانی و دستاوردهای شاخص علمی ایران در چهل سال قبل و بعد از انقلاب را باهم مقایسه کرد.
امیرحسینی از جمله نشان داد که میزان بی‌سوادی از بالای ۵۲ درصد در سال ۱۳۵۵ به نزدیک ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵ و تعداد دانشگاه‌های کشور از ۲۲۳ در سال ۱۳۵۷ به ۲۹۸۳ در سال ۱۳۹۷ رسیده است. طبق آمار ارائه‌شده، تعداد دانشجویان دختر از ۱۴۵ هزار در سال ۱۳۷۵ در سال ۱۳۹۵ به تعداد ۲ میلیون نفر رشد کرده است.
ازجمله ارقام جالب این سخنران می‌توان به این اشاره کرد که ایران با میانگین نرخ رشد ۲۲ درصدی در تولید علم، از این نظر حائز مقام اول در جهان است.
«فرهنگ جهان پور» استاد دانشگاه آکسفورد نیز سخنان خود را درباره مهم‌ترین چالش‌ها و راهکارهای فراروی ایران در چهل‌سالگی انقلاب اختصاص داد. وی انقلاب اسلامی را یک حادثه کم‌نظیر در تاریخ ایران معرفی و اعلام کرد که حتی انقلاب مشروطه هم به این عظمت نبوده است.
جهان پور گفت برای اظهارنظر در مورد انقلاب ایران مانند هر انقلاب دیگری هنوز زود است. وی بزرگ‌ترین اشتباه جامعه قبل از انقلاب را نبود بحث آزاد اجتماعی و سیاسی معرفی کرد و مدعی شد که در آن سال‌ها حتی یک کتاب در این زمینه وجود نداشت و چه‌بسا اگر زمینه این گفتگوها باز بود، می‌شد راه‌حلی برای اصلاح سیستم پیدا کرد.
وی در ادامه به تحولات اخیر اشاره و بیان کرد که ایران بعد از سال‌ها مخالفت با آمریکا و در ادامه امضای توافق هسته‌ای با دولت اوباما، ناگهان ورق برگشت و رژیمی در آمریکا بر سرکار آمد که حتی در خود آمریکا نیز بی‌سابقه است. رژیمی که به گفته این استاد دانشگاه از همه معاهدات بین‌المللی خارج‌شده یا در حال خارج شدن است.
جهان پور خاطرنشان کرد که نقطه اصلی تهاجم رژیم فعلی در آمریکا، ایران است و این افراد سال‌هاست که به دنبال حمله نظامی و جنگ با ایران هستند. وی گفت: 'من معتقد هستم که پس از حکومت نازی‌ها (در آلمان) تا به امروز ما طرز حرف زدنی مانند جان بولتون در دنیا نداشته‌ایم.'
وی همچنین اظهار داشت که ایران کشور بزرگی در منطقه است و حق دارد در منطقه نفوذ داشته باشد. وی حضور ایران در سوریه را جز در برخی موارد مثبت ارزیابی کرد که به زدودن تروریسم از آن منطقه کمک کرد.
او همچنین نفوذ ایران در یمن را ناچیز توصیف کرد که در مورد آن بزرگنمایی می‌شود. این استاد دانشگاه در ادامه، انقلاب ایران را یک انقلاب دینی توصیف کرد و اظهار داشت که سایر نیروهای سیاسی قدرت و انسجام نیروهای مذهبی را نداشتند.
«منوچهر تکین» کارشناس و تحلیلگر نفتی و از دیگر سخنرانان این نشست مروری مقایسه‌ای بر تحولات صنعت نفت ایران در نیم‌قرن گذشته ارائه کرد. وی گفت بااینکه بعد از جنگ شرکت‌های نفتی خارجی ایران را ترک کرده بودند، کارکنان ایرانی توانستند تولید نفت و صادرات آن را ادامه داده و حتی گاه تولید ۶میلیون بشکه در روز را حفظ کنند.
تکین تنوع و تکثر شرکت‌های گوناگون زیرمجموعه وزارت نفت را یکی از نقاط ضعف این صنعت و یکی از چالش‌ها معرفی کرد. در ارزیابی کلی وی عملکرد صنعت نفت در نیم‌قرن گذشته را که اغلب با تحریم یا جنگ همراه بوده مثبت ارزیابی کرد و گفت صنعت نفت و مهارت‌های آن در ایران بومی و نهادینه‌ شده است.
این کارشناس نفتی از اکتشافات جدید نفت در ایران ابراز خرسندی کرد و افزود: ذخایر شناسایی‌شده در سال ۱۹۸۸ میلادی ۵۵ میلیارد بشکه بود که در ۲۰۱۷ به رقم ۱۵۷ میلیارد بشکه رسیده است.
در خاتمه این همایش «مجید تفرشی» مورخ ایرانی به بیان مطالبی در زمینهٔ روابط فی‌مابین انگلیس پرداخت. وی تأکید کرد که با وجود حساس بودن تاریخی موضوع روابط بین دو کشور، همواره تلاش کرده است با رعایت بی‌طرفی و فقط بر اساس اسناد و مدارک معتبر اظهارنظر کند.
تفرشی توضیح داد که روابط انگلیس با ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد و تا اواخر سلطنت پهلوی بیشتر بر اساس منافع اقتصادی و تجاری شکل‌گرفته بود تا مسائل اطلاعاتی و امنیتی.
وی یادآور شد که در ۱۹۶۸ انگلیس تصمیم گرفت که منطقه خلیج‌فارس را ترک کند و به همین دلیل به تأسیس شیخ‌نشین‌های جدید مبادرت ورزید که عبارتند از هفت شیخ‌نشین تشکیل‌دهنده امارات متحده، قطر، کویت و بحرین.
به گفته این پژوهشگر ایرانی، دولت انگلیس در مورد بحرین تلاش کرد تا شاه ایران را نسبت به نقشه خود متقاعد کند اما بر اساس اسناد و مدارک موجود، او را فریب دادند. آنچه ایران با آن موافقت کرده بود برگزاری همه‌پرسی در میانه راه بود که با تغییر موضع سازمان ملل به یک نظرسنجی تبدیل شد و درهرحال ایران مالکیت خود بر بحرین را واگذار کرد.
تفرشی در ادامه به سردرگمی مقام‌های وزارت خارجه انگلیس و به‌ویژه کادر دیپلماتیک آن در تهران در روزهای منتهی به انقلاب اشاره کرد و اینکه آن‌ها درک درستی از میزان مقبولیت و تأثیر نیروهای مذهبی نداشته و بیشتر نگران گروه‌های چپ و گروهک‌های مسلح بودند.
وی همچنین به بررسی برخی از «افسانه» ها درزمینهٔ روابط انگلیس و ایران پرداخت و به‌عنوان‌مثال گفت که برخلاف ادعای افراد سلطنت‌طلب، بی‌بی‌سی هرگز با شاه مشکلی نداشت و طرفدار انقلاب نبود. به گفته او اولین کسی که افسانه طرفداری بی‌بی‌سی از انقلاب را مطرح کرد خود شاه بود. افسانه دیگری که وی در مورد آن توضیحاتی داد ماجرای کنفرانس گوادلوپ است که برخی معتقد هستند قدرت‌های بزرگ در آن تصمیم گرفتند شاه را سرنگون کنند.
تفرشی تأکید کرد که هیچ مدرک معتبری مبنی بر این مطلب وجود نداشته و این افسانه از بیخ و بن «بی‌ربط» است.
به گفته این پژوهشگر ایرانی آنچه از مذاکرات این کنفرانس می‌توان فهمید این است که تصمیم بر این بود که از شاه و دولت بختیار تا آخرین لحظه حمایت شود و در صورت سقوط رژیم، هدف این بود که جلوی نفوذ کمونیسم در ایران گرفته شود.
وی در پایان سخنان خود، با اشاره به گزارش‌های تحلیلی که به سفارش دولت انگلیس درزمینهٔ علل و عوامل بروز انقلاب اسلامی تدوین‌شده‌اند، ابراز شگفتی کرد که دولت انگلیس نتوانسته است در خصوص روابط خود با ایران درس لازم را بگیرد.
شبد ** هـ ن **۹۱۲۲
انتهای پیام/