زلزله تعدادی از مدارس کرمان را از چرخه آموزشی خارج کرد

صافی - زلزله تعدادی از مدارس کرمان را از چرخه آموزشی خارج کرده و این مسئله تراکم دانش‌آموزان در دیگر مدارس شهر کرمان را بالا برده و کرمان وضعیت خوبی از نظر شاخص تراکم دانش‌آموزی ندارد.

در پی وقوع دو زمین لرزه شدید سال گذشته در هجدک و کوهبنان استان کرمان تعدادی از مدارس کرمان به واسطه خطرساز بودن از چرخه آموزشی خارج شدند و این در حالی‌ست که به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان 18 درصد مدارس استان کرمان در حال حاضر تخریبی و 18 درصد هم نیازمند مقاوم‌سازی هستند و هنوز هم تعدادی از دانش‌آموزان کرمانی در مدارس تخریبی درس می‌خوانند.

از سوی دیگر تراکم بالای دانش‌آموزان در مدارس شهر کرمان خود مسئله دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد و در سایه بی‌توجهی و غفلت مسئولان ممکن است آسیب‌های دیگری به دنبال داشته باشد.

زلزله‌خیز بودن استان کرمان و تعداد زیاد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس زنگ خطری است که به صدا درآمده و نه یک زمین لرزه شدید که حتی یک زلزله با شدت کم هم می‌تواند آسیب‌ها و خطرات زیادی برای دانش‌آموزان به ویژه در مقاطع پایین به دنبال داشته باشد.

حمیدرضا دعاگویی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش شاخص‌هایی دارد که یکی از این شاخص‌ها نسبت معلم به تعداد دانش‌آموزان است اظهار داشت: در سطح استان میانگین تعداد معلمان به دانش‌آموزان وضعیت بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه در نقاطی از استان به واسطه جلوگیری از ترک تحصیل حتی یک دانش‌آموز مدرسه تک کلاسه برای فقط یک دانش‌آموز تشکیل شده است گفت: متاسفانه در دو ناحیه آموزش و پرورش شهر کرمان تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها بالاست و وضعیت خوبی در این شاخص در مدارس شهر کرمان نداریم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد عنوان کرد: یکی از مسائلی که به این مشکل دامن زده است خارج شدن تعدادی از مدارس کرمان از چرخه آموزشی به واسطه زلزله‌های سال گذشته است.

وی افزود: مهاجرت‌های صورت گرفته به شهر کرمان مدارس کرمان به ویژه مدارس ما در حاشیه شهر را با تراکم بالای دانش‌آموزان روبه‌رو کرده است.

دعاگویی با تاکید بر اینکه حل این مسئله نیازمند کمک و اعتبارات ملی در این حوزه است بیان کرد: اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان با اعتبارات موجود از عهده حل این مسئله در بازه زمانی کوتاه برنمی‌آید.

وی با بیان اینکه خیرین در حوزه مدرسه‌سازی کمک‌های خوبی در استان دارند افزود: امیدواریم که بتوانیم این مسئله را حل کنیم و این مسئله روز به روز در حال بهتر شدن است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه رشد دانش‌آموزی ما در کشور طی سال‌های گذشته رشد سینوسی دارد خاطر نشان کرد: در سال‌های 72 تا 74 تراکم دانش‌آموزی در کشور به شدت بالا بود و چیزی حدود 17 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان ما حدود 13.5 میلیون دانش‌آموز است گفت: البته تعداد دانش‌آموزان ما در کشور و استان رو به افزایش است.

با وجود همه این صحبت‌ها اگر از پایین آمده کیفیت آموزشی، استاندارد تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، احتمال شیوع بیماری‌ها در کلاسهای کوچک با تعداد دانش‌آموزان بالا و هزار و یک مسئله دیگر بگذریم در آخر این سوال مطرح است که حتما باید اتفاق بدی بیفتد تا وخامت یک مسئله احساس شود و اعتبارات ویژه برای حل یک مسئله اختصاص یابد.

مگر نه این است که وجود مدارس تخریبی و نامقاوم در کرمان، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و زلزله‌خیز بودن استان کرمان در کنار هم یک بحران خاموش است؟