سازوکارمالی باعث تسهیل تجارت ایران و اروپا می شود

تهران – ایرنا – سفیر فنلاند در تهران راه اندازی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس) را مثالی از تعهد اتحادیه اروپا به برجام عنوان کرد و افزود: این سازوکار مالی در آینده باعث بهبود شرایط و تسهیل تجارت شرکت ها و مشتریان ایرانی – اروپایی خواهد شد. «کی جو نوروانتو» روز […]

تهران – ایرنا – سفیر فنلاند در تهران راه اندازی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس) را مثالی از تعهد اتحادیه اروپا به برجام عنوان کرد و افزود: این سازوکار مالی در آینده باعث بهبود شرایط و تسهیل تجارت شرکت ها و مشتریان ایرانی – اروپایی خواهد شد.

«کی جو نوروانتو» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا برجام را عنصری کلیدی در رژیم عدم اشاعه عنوان کرد و گفت: این توافق نقش مهمی در کمک به ارتقای امنیت منطقه ای می کند .
این دیپلمات اروپایی افزود: ما از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران متاسف هستیم. فنلاند به همراه دیگر شرکای اروپایی کاملا به برجام پایبند است و ما نیز ایران را به ادامه اجرای کامل و موثر تعهدات هسته ای تشویق می کنیم.
سفیر فنلاند در تهران با بیان اینکه ما از سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا INESTEX به عنوان مثالی از تعهد اتحادیه اروپا به برجام و اجرای آن استقبال می کنیم،گفت:تاخیر طولانی مدتی برای ایجاد این سازوکار وجود داشته است اما شخصا بر این باورم که این سازوکار مالی در آینده باعث بهبود شرایط و تسهیل تجارت و نیز بهره مندی شرکت ها و مشتریان ایرانی – اروپایی خواهد شد.
نوروانتو در پاسخ به این سوال که آیا فنلاند برنامه ای برای ملحق شدن به سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا دارد؛ گفت: اینستکس توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا بعنوان سهامداران اصلی و اولیه ثبت شده است.ما منتظر اطلاعات بیشتر درباره ترتیبات و شرکت متناظر آن در ایران هستیم و پس از آن درباره ملحق شدنمان بر مبنای منافع شرکت های فنلاندی تصمیم خواهیم گرفت.
وی اضافه کرد: وقتی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا به طور کامل اجرایی شود باور دارم که بنگاه های کوچک و متوسط اروپایی بازگشتشان به ایران را بطور مثبت بررسی خواهند کرد.اما باید ببینیم که چه تعداد از شرکت های فنلاندی به ایران بازخواهند گشت چرا که آنها نسبت به موانع تجارت و دیگر چالش های موجود در دسترسی به بازار حساسیت دارند.
این دیپلمات اروپایی یادآورشد: ما در ارتباط نزدیک با شرکت های فنلاندی هستیم و برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات فرصت های تجارت و سرمایه گذاری در بخش های مختلف، و همچنین قوانین ایران تلاش می کنیم.
سفیر فنلاند در تهران یادآورشد: ما می توانیم از فعالان اقتصادی و شرکت های علاقمند به فعالیت با ایران حمایت و کمک کنیم.اما در یک بازار اقتصادی شرکت ها همیشه بر مبنای عملیات تجاری خود تصمیم می گیرند علی الخصوص وقتی شرکت ها خصوصی بوده و دولتی نیستند.
نوروانتو درخصوص حجم مراودات تجاری ایران و فنلاند گفت:در این زمینه شاهد افزایش سریع در روابط تجاری دوجانبه از سال ۲۰۱۶ بوده ایم برای مثال طی سال گذشته صادرات از فنلاند به ایران به ۱۳۲ میلیون یورو رسید و واردات از ایران نیز ۳.۷میلیون یورو بوده است. اما متاسفانه این روند رو به رشد تا پایان سال ۲۰۱۸ به دلایل کاملا واضح دچار رکود شد.
وی درباره چشم انداز همکاری های دو کشور اظهارداشت: فرصت های بسیاری برای افزایش روابط تجاری دوجانبه و نیز سرمایه گذاری ها در طولانی مدت وجود دارد اما ابتدا موانع موجود باید مرتفع شود.
این دیپلمات اروپایی با تاکید بر اینکه تجارت شکوفا مستلزم عرضه و تقاضا است، یادآورشد: شرکت ها نیازمند محیط تجاری قابل پیش بینی و با ثبات ، و از آن مهمتر کانال بانکی مورد اطمینان هستند.
سفیر فنلاند در تهران در عین حال با اشاره به نقش بنگاه های بخش خصوصی و اس ام ایی ها در ایجاد شغل و ثروت، بر لزوم ایجاد انگیزه و رفع موانع موجود برای ارتقای رشد پایدار اقتصادی تاکید کرد.
نوروانتو مهمترین چالش روابط تجاری دو کشور را کانال های بانکی عنوان کرد و افزود:علاوه بر این شرکت هایی که در بازار آمریکا فعال هستند با چالش های بزرگی درباره تحریم های دوباره آمریکا روبرو هستند.
به گزارش ایرنا ، روز ۱۲ بهمن ماه جاری وزرای خارجه سه کشور انگلیس ، فرانسه و آلمان از راه‌اندازی سازوکار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران موسوم به «اینستکس»خبر دادند. بر این اساس سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند، مسوولیت این سازوکار موسوم به INSTEX (ساز و کار حمایت از روابط تجاری) را به عهده خواهند داشت؛ به طوری که پاریس میزبان این ساز وکار مالی است، آلمان مدیریتش را بر عهده دارد و انگلیس مسوول حسابرسی آن خواهد بود.
بر مبنای اعلام مقامات اروپایی ساز و کار راه‌اندازی شده در مرحله نخست تنها کالاهای بشردوستانه یعنی غذا و دارو را در بر می‌گیرد. اما در مراحل بعدی امکان مبادله تمام کالاها و خدماتی که در دسته تحریم‌های آمریکا یا تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند با ایران فراهم خواهد شد.
سیام**۲۰۲۱**۱۵۵۳
انتهای پیام/