سال طلایی در انتظار سامانه گرمسیری کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- پیش از پایان سال ۹۷ رودخانه سیروان وارد تونل ۴۹ کیلومتری نوسود می‌شود تا یک سال طلایی برای طرح ۶ هزار میلیارد تومانی سامانه گرمسیری غرب رقم بخورد. به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح سامانه گرمسیری با هدف مهار رودخانه مرزی سیروان و هدایت آن به سمت دشت‌های کرمانشاه و ایلام اجرایی شده است […]

کرمانشاه- ایرنا- پیش از پایان سال ۹۷ رودخانه سیروان وارد تونل ۴۹ کیلومتری نوسود می‌شود تا یک سال طلایی برای طرح ۶ هزار میلیارد تومانی سامانه گرمسیری غرب رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح سامانه گرمسیری با هدف مهار رودخانه مرزی سیروان و هدایت آن به سمت دشت‌های کرمانشاه و ایلام اجرایی شده است از ابتدای آن در شمال کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام ۴۰۰ کیلومتر طول دارد.
تا پیش از این بیشتر آب پنجمین رودخانه بزرگ کشور بدون آنکه حق‌آبه ایران را بپردازد، از مرز خارج می شود و پس از ورود به سرزمین عراق و یکی شدن با چند رودخانه دیگر در آغوش دجله آرام می گیرد تا بیشتر سودش به عراقی ها برسد.
اکنون سیروان توسط سد ۳۳۸ میلیون متر مکعبی «داریان» در شمال شهرستان پاوه مهار شده و چند کیلومتر پس از آن، تونل نوسود و بازی دراز در ۲ قطعه ۲۳ و ۲۵.۷ کیلومتری آغاز شده است.
بنابر اطلاعات منتشر شده طرح، تونل نوسود با قطر حدود ۶ متری قادر است تا دبی ۴۵ متر مکعب بر ثانیه آب را منتقل کند.
**ورود سیروان به نوسود تا پایان سال
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه به مذاکره خود با معاون تولید زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اشاره و اظهار داشت : ایشان قول دادند که تا پایان سال ۹۷ آب در تونل نوسود وارد شود.
حبیب الله وفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته با توجه به زمان چندماهه برای آزمایش تونل در نهایت تا پایان شهریور ۹۸ نزدیک به ۹۰ درصد طرح سامانه گرمسیری در استان عملیاتی خواهد شد.
وفایی به جلسه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با حضور مسئولان شرکت آب نیروی کشور، وزارت کشور، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و برق منطقه‌ای استان برای رفع مشکلات طرح سامانه گرمسیری اشاره و اظهار کرد: اگر همه دستگاه‌های متولی پای کار بیایند سال ۹۸ یک سال طلایی برای طرح سامانه گرمسیری است.
**سهم کرمانشاه از سامانه گرمسیری
طرح سامانه گرمسیری غرب کشور قرار بود در سال ۹۶ به اتمام برسد اما به دلیل مشکلاتی از جمله زلزله آبان ۹۶ و تعطیلی چند ماهه کارگاه، افتتاح آن به تعویق افتاد.
به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه «هزینه این طرح در مجموع در ۲ بخش کرمانشاه و ایلام ۶ هزار میلیارد تومان است.»
ابتدای عملیات اجرایی طرح عنوان می شد که با تکمیل آن حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زارعی استان کرمانشاه آبی می شود یا توسعه می‌یابد اما این عدد به مرور به حدود یک پنجم کاسته شد.
آنچنان که بهروز مرادی، سرپرست شرکت توسعه آب و نیروی ایران گفته است: با عملیاتی شدن سامانه گرمسیری حدود ۲۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه در ۲ بخش توسعه و بهبود زیرپوشش قرار می گیرد.
به گفته او «سهم استان کرمانشاه از سامانه گرمسیری ۵۵ درصد و استان ایلام ۴۵ درصد است.»
البته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه درباره میزان سهم استان از آب سیروان گفت: این موضوع در دست بررسی و رایزنی است و در آینده روشن و نهایی می شود.
**اشتغالزایی برای هزاران بیکار
مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه درباره مزایای سامانه گرمسیری گفت: یکی از مهمترین مزایای طرح گرمسیری، اشتغالزایی در منطقه است طوری که به ازای آبی شدن هر پنج هکتار زمین یک شغل ایجاد می شود و چند برابر این رقم هم به صورت غیرمستقیم صاحب شغل خواهند شد.
علیمراد حسنی در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از زمین های کشاورزی منطقه هم اکنون هم آبی است اما آب لازم و کافی ندارد که با طرح گرمسیری توسعه پیدا می کنند.
اما علاوه بر این اتفاقات خوب دیگری هم در استان کرمانشاه خواهد افتاد؛ حمید چیت چیان، وزیر سابق نیرو ۳۰ فروردین ۹۵ در کرمانشاه عنوان کرد: افتتاح این طرح گرمسیری فقط مربوط به حوزه آب نیست بلکه اشتغال، تولید، کشاورزی و صنایع تکمیلی نیز با اجرای آن رونق پیدا می کنند و منجر به گسترش شبکه راه ها نیز می شود.
وی طرح سامانه گرمسیری را نقطه اول کریستال توسعه خطاب کرد و گفت: توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شروع شکل گیری تحول بزرگتری در منطقه خواهد بود.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه برداشت می شود.
۷۴۴۴/۸۰۶۶
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام/