سامانه «انتخاب مشاور» راه اندازی شد

تهران- ایرنا- رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی از راه اندازی سامانه «انتخاب مشاور» (سام) خبر داد تا با این کار ارزیابی طرح های سرمایه گذاران تخصصی تر شود. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمیدرضا حقیقت پژوه» روز یکشنبه در نشست خبری در این باره اظهار داشت: این سامانه در قالب […]

تهران- ایرنا- رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی از راه اندازی سامانه «انتخاب مشاور» (سام) خبر داد تا با این کار ارزیابی طرح های سرمایه گذاران تخصصی تر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمیدرضا حقیقت پژوه» روز یکشنبه در نشست خبری در این باره اظهار داشت: این سامانه در قالب نرم افزاری در کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی تهیه شده و در نخستین گام، بانک صنعت و معدن با آن همکاری خواهد کرد.
وی درباره ویژگی های این سامانه توضیح داد: پیش از این برای سرمایه گذاری، ۶ طبقه بندی مختلف از جمله «ساختمان، مسکن و عمران»، «کشاورزی و صنایع تبدیلی»، «خدمات»، «فلزات و معادن»، «انرژی و نفت و گاز» و «مصنوعات صنعتی» تعریف شده بود اما در شیوه جدید به ۱۵ طبقه تقسیم شده تا کارها تخصصی تر دنبال شود.
حقیقت پژوه اظهار داشت: از جمله مواردی که در طبقه بندی جدید وجود دارد می توان به رسته های عارضه یابی، ارزیابی، خدمات کسب و کار و مطالعات بازار اشاره کرد.
وی گفت: باید طرح هایی که برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی می شود به جای «توجیه پذیری»، مطالعات «امکان سنجی» داشته باشند یعنی از نظر شاخص های اقتصادی، فنی، مالی و ریسک اجرای این طرح ها مورد بررسی قرار گرفته و کار اجرایی شود.
** بانک ها در امکان سنجی پروژه ها پیش قدم شوند
رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی از بانک ها و موسسه های اعتباری خواست نه فقط دایره مشاوران سرمایه گذاری خود را توسعه دهند بلکه برای امکان سنجی طرح های سرمایه گذاری خود با کانون مشاوران همکاری داشته باشند.
حقیقت پژوه خاطرنشان کرد: با وجود تفاهمنامه ای که با بانک ها و موسسه های اعتباری در زمینه استفاده از ظرفیت مشاوره کانون در زمینه سرمایه گذاری داریم اما فقط پنج درصد از طرح های سرمایه گذاری بانک ها – که در مجموع ارزش آنها حدود چهار هزار میلیارد تومان است- از طریق کانون امکان سنجی و اجرا شده اند.
وی این انتقاد را مطرح کرد که بانک ها در شرایط کنونی انواع طرح های سرمایه گذاری فارغ از اینکه در چه حوزه ای باشد اعم از انرژی، دارویی، خدماتی و مهندسی را به یک مشاور می سپارند و ابعاد تخصصی طرح ها دیده نمی شود.
وی علت اصلی این مشکل را در آگاه نبودن بانک ها بیان کرد و گفت: با توجه به کمبود نقدینگی، نظام بانکی نیز باید دغدغه اهلیت سرمایه گذار و بازگشت سرمایه برایش مهم باشد.
رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی اضافه کرد: البته نگاهی بدبینانه نیز در این زمینه وجود دارد؛ به این شکل که افرادی در گذشته مدیر یا عضو هیات مدیره بانکی بوده اند، اکنون شرکت های مشاوره تاسیس کرده اند و اکنون این تصور هست که فقط باید بررسی طرح ها را به این شرکت ها سپرد.
وی یادآورشد: تجربه های تلخ گذشته در زمینه راه اندازی کارخانه های متعدد فرش ماشینی، ماکارونی، صنایع تبدیلی و حتی پتروشیمی ها باید امروز دستمایه فضای فکری بانک ها باشد تا از تکرار آن جلوگیری کنند.
حقیقت پژوه یادآور شد: در مواردی می بینیم که هفت پروژه پتروشیمی یک شکل که ساخت هر کدام ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد در نقاط مختلف کشور اجرا می شود بدون آنکه برای فروش محصول آنها در داخل و خارج فکر اساسی شود.
** امکان اعمال نظرات شخصی در انتخاب طرح ها به حداقل می رسد
حقیقت پژوه در پاسخ به این پرسش ایرنا که سامانه سام تا چه میزان می تواند امکان دخل و تصرف مدیران بانک ها و افراد صاحب نفوذ را عدم پرداخت تسهیلات به طرح های فاقد توجیه اقتصادی را از بین ببرد؟ گفت: این ظرفیت در سامانه وجود دارد اما به شرط آنکه بانک ها نیز همکاری کرده و اطلاعات طرح های خود را به آن بیفزایند.
وی افزود: در حوزه مسکن می بینیم اطلاعات املاک که ارزش آنها حداکثر دهها میلیارد تومان است در سامانه ای یکجا جمع شده اما در حوزه طرح های عمرانی که چند صد میلیار تومان ارزش دارند، فاقد سامانه منسجم هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری بانک ها، شرایطی فراهم شود که اگر طرحی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی نتوانست از بانکی وام بگیرد، نتواند بابت همان طرح از بانک دیگری وام بگیرد.
رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی افزود: اگر طرح های اقتصادی به خوبی امکان سنجی شوند، دیگر نظام بانکی با مشکل منابع مشکوک الوصول یا وصول نشده و نظایر آن مواجه نمی شود زیرا همه اینها از این مشکل سرچشمه می گیرد که هیچ ابزار کنترلی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد.
وی اظهار داشت: با اجرای این سامانه برای بانک صنعت و معدن، همه متقاضیانی که از بانک صنعت و معدن تقاضای تسهیلات دارند با استفاده از سامانه سام می توانند تسهیلات خود را دریافت کنند.
حقیقت پژوه توضیح داد: انتخاب مشاور در این سامانه سیستماتیک بوده و بعد از ورود اطلاعات متقاضی توسط کارشناس بانک با توجه به نوع درخواست، ۵ تا ۶ شرکت مشاور انتخاب شده و بین آنها مناقصه ای برگزار می شود.
رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی درباره نامه سال گذشته این کانون به بانک مرکزی درخصوص توصیه به بانک‌ها برای استفاده از ظرفیت مشاوره ای کانون در سرمایه گذاری ها، اظهار داشت: امروز بزرگترین دغدغه مسئولان کشور نوسانات نرخ ارز، تعادل بین منابع و مصارف و بخشنامه های صادرات و واردات است اما ما می خواهیم به بانک ها یادآوری کنیم که سرمایه گذاری نیز بسیار مهم است.
حقیقت پژوه با بیان اینکه این کانون آمادگی دارد تا رقم پنج درصد میزان مشاوره در سرمایه گذاری بانک ها را بین ۵ تا ۱۰ درصد دیگر با استفاده از ۱۹۰ شرکت مشاوره عضو خود افزایش دهد، گفت: از چهار هزار میلیارد تومان طرحی که توسط کانون برای سرمایه گذاری به بانک ها معرفی شده اند، کمتر از چند صدم درصد از آنها دچار نکول و عدم بازگشت منابع شده اند.
** همکاری با صندوق توسعه ملی در آینده نزدیک
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره همکاری کانون مشاوران با صندوق توسعه ملی در زمینه مشاوره به آن صندوق در زمینه قراردادهای عاملیت ارزی و سپرده گذاری ریالی در بانک ها برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و صادراتی اظهارداشت: رایزنی با صندوق توسعه ملی در این زمینه را آغاز کرده ایم اما این موضوع مشکلاتی از جمله در زمینه قانونی دارد؛ هرچند که خود صندوق توسعه به کانون مشاوران چراغ سبز نشان داده است.
رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی خاطرنشان کرد: اکنون صفی طولانی در پشت صندوق توسعه ملی برای استفاده از تسهیلات آن صندوق قرار دارد و می توانیم به آن صندوق کمک کنیم تا برخی از طرح های ارجاع شده به آن را بررسی کنیم.
وی همچنین گفت که درباره اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به طرح های اشتغالزا در مناطق روستایی و عشایری، رایزنی هایی با این صندوق برای اعتبارسنجی طرح ها داشته ایم زیرا بسیاری از طرح هایی که برای اخذ تسهیلات به بانک ها معرفی می شدند، قابلیت پذیرش را نداشتند.
حقیقت پژوه در مورد کمکی که سامانه سام می تواند به تکمیل طرح های نیمه تمام کند نیز گفت: در طبقه بندی عارضه یابی سامانه سام، مشاوران ما می توانند درباره اینکه با چه راهکاری طرح های نیمه تمام را به پایان رساند به آنها کمک کنند.
اقتصام*۲۰۲۵ ** ۲۰۲۳
انتهای پیام/