تلاش برای حفظ برجام؛

سفارت تخت روانچی در سازمان ملل چه معنایی دارد؟

صافی - برخی تحلیلگران خبر انتصاب مجید تخت روانچی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل را نشان دهنده تمایل ایران به حفظ برجام خوانده است.

به گزارش صافی نیوز، مجید تخت روانچی معاونت سیاسی دفتر رییس جمهوری به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل انتخاب شده است.

در همین راستا نیویورک تایمز انتخاب یکی از اعضای ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای ایران در راس نمایندگی کشور در سازمان ملل را دال بر تلاش ایران جهت حفظ توافق هسته‌ای خوانده است.در گزارش نیویورک تایمز به ۵ ماه خلاء حضور سفیر ایران در نمایندگی ایران در سازمان ملل اشاره شده و آمده انتخاب تخت روانچی ۶۰ ساله برای این سمت به معنای تلاش ایران برای حفظ برجام با وجود خروج ترامپ از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌هاست.

این رسانه آمریکایی همچنین به انتقادات رهبر ایران از توافق هسته‌ای اشاره کرده و نوشته آیت الله خامنه‌ای برجام را نتیجه اعتماد اشتباه به غرب و آمریکا خوانده بود، اما هرگز خواستار لغو این توافق از سوی ایران نشده است.به گزارش رویداد۲۴ سفارت ایران در سازمان ملل مهمترین پست دیپلماتیک در ایران است.

تخت روانچی با قرار گرفتن در این سمت به عالی رتبه‌ترین مقام ایرانی در آمریکا تبدیل می‌شود که هیچ رابطه دیپلماتیکی با ایران ندارد.تخت روانچی پیش از این به عنوان سفیر ایران در سوییس، معاون سفیر در سازمان ملل، معاون وزیر خارجه و دستیار ارشد وزیر خدمت کرده است.

آخرین پست او به عنوان معاون سیاسی دفتر رییس جمهور با انتصاب اخیر به پایان خواهد رسید.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته تحلیلگران سیاسی معتقدند انتخاب تخت روانچی انتخاب مهمی بوده چرا که نشان می‌دهد نفوذ ظریف در سلسله مراتب قدرت در ایران که در هفته‌های اخیر زیر سوال رفته بود همچنان بالاست.

در جریان دعوت ایران از بشار اسد رییس جمهور سوریه، وزیر خارجه در نشست‌های او با رهبر انقلاب و رییس جمهور ایران حضور نداشت. عدم حضور او در این نشست‌ها به اعتراضی از سوی محمد جواد ظریف و انتشار سند استعفای او منتهی شد. استعفایی که از سوی رییس جمهور پذیرفته نشد.کلیف کوپچان رییس گروه اوراسیا درباره انتصاب تخت روانچی گفته این انتصاب به جای انتخاب یک تندرو، نشان می‌دهد ایران می‌خواهد در برجام بماند و به دنبال گزینه‌های سیاست خارجی است.

تخت روانچی جایگزین غلامعلی خوشرو شد. ماموریت خوشرو اواخر ماه نوامبر سال گذشته به اتمام رسیده بود. واعظی درباره بازگشت خوشرو گفته بود سفیر ایران در سازمان ملل بدلیل ابلاغ قانون بازنشستگی مأموریتش به پایان رسید و این مسأله هیچ ربطی به آمریکا ندارد.واعظی همچنین خبر داده که ویزای تخت روانچی در روزهای گذشته صادر شده است.

انتهای پیام/