سند ملی دیپلماسی علمی کشور تدوین شود

تهران – ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیپلماسی علمی را یک ظرفیت دانش بنیان عنوان کرد و خواستار تدوین سند ملی دیپلماسی علمی کشور شد. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سید سعید رضا عاملی» روز یکشنبه در همایش «چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران؛ ظرفیت ها و راهبردها» اظهارداشت: اخیرا یک سند خط مشی […]

تهران – ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیپلماسی علمی را یک ظرفیت دانش بنیان عنوان کرد و خواستار تدوین سند ملی دیپلماسی علمی کشور شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سید سعید رضا عاملی» روز یکشنبه در همایش «چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران؛ ظرفیت ها و راهبردها» اظهارداشت: اخیرا یک سند خط مشی گذاری در روابط بین الملل و دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده ولی ظرفیت سند ملی بزرگ تر از این خط مشی است.
دبیر شواری عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: لازم است وزارت علوم وتحقیقات یک لایحه در زمینه سند ملی دیپلماسی علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دهد تا زمینه قانونی همکاری های بین المللی مهیا شود.
عاملی در این نشست با تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از آغاز بر مبنای احترام به همه و مبارزه با نظام سلطه بنا نهاده شده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و دو نه بزرگ به شرق سلطه و غرب سلطه دکترین متفاوتی را در سیاست خارجی را آغاز مطرح کرده و بنیان این دکترین براین ارزش بزرگ بین‌المللی بوده که بتواند متفاوت از نظام سلطه سیاست خارجی خود را در دنیا پایه‌گذاری کرده این نوع سیاست خارجی در دنیا تنهاست.
این استاد دانشگاه اضافه کرد:علیرغم این که کشورهای حوزه عدم تعهد و بسیاری از کشورها تلاش می کنند در نظام سلطه متفاوت برخورد کنند، ولی کار بسیار سخت و پرهزینه ای است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر به گام دوم بیانیه حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی توجه کنیم باز همین مبنا در گام دوم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی بیان می شود؛ سیاست خارجی مبتنی بر توجه به روابط خارجی ،توجه به مرزبندی با دشمن و توجه به ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی را مورد تأکید قرار می دهد.
وی با بیان اینکه در سیاست همه جانبه نگری قاعدتاً ما با یک جانبه گری مقابله می کنیم، خاطرنشان کرد: نوعی خودخواهی و محدودیت در نگاه یک جانبه نگری وجود دارد به طوری که هم ظرفیت های خود را با یک یا چند کشور می‌بیند و هم به لحاظ همکاری در جهان محدودیت ایجاد می کند در حالی که سیاست همه جانبه نگری ظرفیت بیشتری در حوزه همکاری ایجاد می کند و خود را محدود نمی کند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: گفتمان سلطه جهانی در سیاست خارجی واقعیتی است که وجود دارد.هر مسیری که برای حل منازعه دنبال می کنیم ،می بینیم گفتمان سلطه دکترین خود را اعمال می کند.
عاملی اضافه کرد: از ۲۰۰۹ به بعد که سیاست نهادی بین المللی جایگزین سیاست رویکرد یکجانبه گرایی شد،نهادهای بین المللی استقرار پیدا کردند که این نهادها جهان را اداره می کنند و متاسفانه این نهادها هم در چنبره نظام سلطه قرار گرفته اند.
وی یادآورشد: ظرفیت بزرگی در حوزه پژوهش و آموزش در جهان وجود دارد که توجه به آن یک دیپلماسی چندجانبه گرایانه را می طلبد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۹۶ بودجه تحقیق و توسعه جهان حدود ۴۷۶ میلیارد دلار بوده است .در سال ۲۰۱۰ این رقم به یک تریلیون و ۴۷۲ میلیارد دلار رسید و متوسط سهم آن از تولید ناخالص ملی به ۱.۷ درصد رسید. امروز این عدد بر اساس پیش بینی ها به ۲ تریلیون ۱۹۵ میلیارد دلار رسیده است که رشد ۴درصدی را نشان می دهد.
عاملی اظهارداشت: سرمایه و دیپلماسی علمی کشور می تواند دیپلماسی عمومی کشور را نیز نوعی حمایت کند، البته اگر دیپلماسی علمی ذیل دیپلماسی عمومی در نظر گرفته شود، ضایع می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ظرفیت تحقیق و توسعه، حوزه همکاری های مربوط به دیپلماسی علمی در جهان است. بزرگترین مزیت ما در دوره چهل ساله پس از انقلاب اسلامی، مزیت سرمایه انسانی و اجتماعی است که در این چهار دهه رشد بسیار خیره کننده ای در آن داشته ایم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاهیان و دانشجویان و فارغ التحصیلان ما بسیار فرهیخته و توانا هستند. ما در المپیادهای فیزیک، شیمی، ریاضی،کامپیوتر و زیست فناوری جزو ۱۰ کشور اول جهان هستیم.
عاملی اضافه کرد:ما در رشد علمی جزو چهار کشور اول جهان هستیم.در حالی است که ما کمتر از یک درصد جمعیت جهان هستیم، ۱.۹۶درصد تولید علم جهان متعلق به ایران است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مزیت نسبی ما مزیت سرمایه انسانی است، اگر حوزه همکاری پژوهشی به عنوان یک ظرفیت ملی و در تراز ظرفیت ملی برای آن دیپلماسی طراحی شود، دستاوردهای ارزشمند و متفاوتی خواهد داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تلاش هایی برای همکاری های علمی بین دانشگاهی و چند دانشگاهی شده است و توانستیم ارتباط هایی هم برقرار کنیم و اما هنوز بعنوان یک ظرفیت منطقه ای و جهانی به این جریان نگاه نکردیم.
به گزارش ایرنا، همایش چندجانبه گرایی درسیاست خارجی ایران؛ ظرفیتها و راهبردها امروز یکشنبه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه،کنستانتین زاتولین عضو دومای دولتی روسیه، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده مطالعات جهان در تالار حنانه این دانشکده برگزار شد.
سیام**۳۰۷۰**۲۰۲۱**
انتهای پیام/