شایگو مذاکرات سران آستانه درباره ادلب را اثر بخش خواند

صافی - وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: مذاکرات سران روسیه، ایران و ترکیه درباره اوضاع در سوریه خوب پیش رفته است و ثمرات آن در منطقه ادلب دیده خواهد شد.

سرگئی شایگو روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران درباره مذاکرات سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در سوچی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: شرایط در ادلب ساده نیست و بدیهی است در این مساله باید گام به گام بسوی اهدافی که می خواهیم دست بیابیم و در مورد آن سال گذشته در سوچی توافق کردیم، حرکت کرد.

وی با مثبت خواندن مذاکرات امروز سران ایران، روسیه و ترکیه درباره وضعیت ادلب گفت: روز گذشته برای فراهم آوردن مقدمات این اجلاس تلاش کردیم و چند روز پیش نیز با همتای ترکیه ای خود در آنکارا به طور مفصل در این باره گفت وگو کردم.

شایگو در ادامه سخنان خود گفت: تاکنون نیروهای آمریکایی از سوریه خارج نشده اند و علاوه بر این شاهد حمایت فعال نیروهای آمریکایی از شبه نظامیان کرد با تسلیحات و جنگ افزارهای مستقر در مناطق شرق رودخانه فرات هستیم.

**روسیه برای حفظ پیمان موشکی تلاش کرد

وزیر دفاع روسیه در بخش دیگری گفت: روسیه تمام تلاش های ممکن را برای حفظ پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد بکار بست و مسکو برای همکاری در این عرصه آماده است.

وی افزود: فرمانده کل نیروهای مسلح ما (ولادیمیر پوتین) توضیحات کامل در این باره پیشتر داده است و اضافه کردن مطلبی به اظهارات پوتین دشوار است.

شایگو با اشاره به نادیده گرفتن اقدامات روسیه برای شفاف سازی مسائل هسته ای خاطرنشان کرد: پس از رد پیشنهادات ما از سوی آمریکا و اقدام این کشور در مورد پیمان موشکی، به طرف آمریکایی پاسخ متقابل دادیم.

وی با بیان اینکه آمریکا از روسیه خواسته است که موشک مورد اختلاف و سکوی آن را نابود کند، اضافه کرد: ما نیز به آنها گفتیم که سکوها و موشک هایی که در رومانی مستقر کرده اند را نابود و از استقرار سکوهای خود در لهستان خودداری کنند.

گفتنی است روابط روسیه و آمریکا از سال ۲۰۱۴ در سه محور گسترش نفوذ نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا، تغییر اوضاع در اوکراین و سوریه تیره شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور و الحاق کریمه به خاک روسیه، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند.

تعداد تحریم های واشنگتن علیه روسیه هم اکنون از ۶۵ بسته عبور کرده است.

اعلام تعلیق پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد از سوی آمریکا تازه ترین رویارویی مسکو و واشنگتن بوده است.

پوتین نیز همزمان با آمریکا فرمان به تعلیق درآمدن این پیمان از سوی روسیه را صادر کرد، پیمانی که صاحبنظران دو طرف آن را زمینه ممانعت از آغاز جنگ هسته ای می دانند.

انتهای پیام/