شورای مرکزی و بازرسان خانه احزاب انتخاب شدند

تهران – ایرنا – مجمع عمومی خانه احزاب در دوره هفتم برگزار و اعضای شورای مرکزی و بازرسان این نهاد انتخاب شدند. به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، مجمع عمومی خانه احزاب ایران در دوره هفتم صبح پنجشنبه با حضور شماری از دبیران کل ۱۰۵ حزب تایید صلاحیت شده توسط کمیسیون ماده ۱۰ در […]

تهران – ایرنا – مجمع عمومی خانه احزاب در دوره هفتم برگزار و اعضای شورای مرکزی و بازرسان این نهاد انتخاب شدند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، مجمع عمومی خانه احزاب ایران در دوره هفتم صبح پنجشنبه با حضور شماری از دبیران کل ۱۰۵ حزب تایید صلاحیت شده توسط کمیسیون ماده ۱۰ در وزارت کشور برگزار شد.
در شروع مراسم، حسین کمالی رییس خانه احزاب سخنرانی و محمد جواد محمدی نوری گزارش بازرسان را قرائت کردند و در ادامه با رسمیت یافتن جلسه، از هر فراکسیون ۲ نماینده در جایگاه هیات رئیسه موقت قرار گرفتند و ۳ فراکسیون اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالیون برای انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان تشکیل جلسه دادند.
پس از رای گیری فراکسیون ها، از میان اصلاح طلبان افرادی چون حسین کمالی با ۶۰ رای، مصطفی کواکبیان با ۵۳ رای، یدالله طاهرنژاد با ۵۱ رای به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند و احمد حکیمی پور، حسین کاشفی، مهدی علیخانی، فرج کمیجانی، شهیندخت مولاوردی، علی صوفی و فاطمه راکعی به عضویت شورای مرکزی خانه احزاب درآمدند و مجید بهمن زاده و علی ظفرزاده به عنوان بازرسان انتخاب شدند.
در فراکسیون اصولگرایان، حسن غفوری فرد با ۶۲ رای، فهیمه محمدزاده با ۴۱ رای و قدرت ملکی به عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده شدند و عبدالحسین روح الامینی، محمد مهدی مفتح، حبیب الله بوربور، میثم نیک فر، سید محمد حسینی، محسن پیرهادی و سید مهدی جولایی به عضویت شورای مرکزی خانه احزاب درآمدند و ولی زاده و کرمی در جایگاه بازرسان خانه احزاب در انتخاب شدند.
از میان فراکسیون اعتدالیون (مستقلین) محمد تبرایی با ۵۵ رای، شهاب الدین صدر با ۵۱ رای و جمشید ایرانی با ۵۰ رای نفرات اول تا سوم شدند و مهدی پورنامدار، قدرتعلی حشمتیان ، محسن صفرپور، محمد نیشابوری، بهنود نادری، سیاوش میرزایی و محمد فومنی به عضویت شورای مرکزی خانه احزاب در آمدند و میرعطایی و خداقلی زاده به عنوان بازرس برگزیده شدند.
از حاشیه های این نشست می توان به اعتراض محمد فومنی و نرگس خبازان ۲ تن از دبیران کل احزاب به نحوه شمارش آرای فراکسیون مستقلین اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، حمید ملانوری مدیرکل سیاسی کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در این باره روز سه شنبه گفته بود: براساس مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروههای سیاسی صرفاً احزابی که خود را با قانون فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب بیست و دوم آبان ماه سال ۱۳۹۵ مطابقت داده اند، می توانند در این جلسه شرکت کنند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور افزوده بود: براساس مفاد اساسنامه خانه احزاب ایران، هر کدام از احزاب و گروههای سیاسی می‌توانند صرفاً یک نماینده برای حضور در جلسه مجمع عمومی به شکل کتبی معرفی و اعزام کنند.
سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور سه شنبه گذشته (چهاردهم اسفندماه) در حساب توییتری خود، اسامی ۹۸ حزب شناسنامه دار و دارای مجوز برای حضور در مجمع عمومی دوره هفتم را اعلام کرده بود که با اضافه شدن ۷ حزب دیگر توسط ملانوری، شمار تشکل ها به ۱۰۵ حزب رسید که می توانند یارانه دریافت کرده و در انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب حضور داشته باشند.
خانه احزاب ایران؛ عنوان سازمانی مردم نهاد متشکل از احزاب و تشکلهای سیاسی سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل (اعتدالیون) است که با هدف نزدیک تر کردن احزاب در سال ۱۳۷۹ خورشیدی تاسیس شد.
سید حسین موسوی تبریزی روز بیست و دوم اسفندماه ۱۳۷۹ به عنوان رئیس دوره نخست خانه احزاب انتخاب شد و پس از آن، به ترتیب حسن غفوری فرد (۱۳۸۲)، موسوی تبریزی در دو دوره ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶، حسین کاشفی (۱۳۸۸)، حسن غفوری فرد (۱۳۹۴)، قدرتعلی حشمتیان (۱۳۹۵) و در سال سوم دوره ششم حسین کمالی به ریاست این سازمان برگزیده شدند.
به گفته ملانوری، دستور جلسه امروز مجمع عمومی شامل گزارش رئیس خانه احزاب ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان است.
قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب چهارم بهمن ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی در تاریخ هشتم آبان ماه ۱۳۹۵ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید و در تاریخ بیست ودوم آبان ماه ۱۳۹۵ جهت اجرا ابلاغ شد.
این قانون از تاریخ لازم الاجرا شدن جایگزین قانون «فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده»، مصوبه هفتم شهریورماه ۱۳۶۰ مجلس شورای اسلامی شد. براین اساس همه احزاب مکلف شدند که خود را با قانون جدید تطبیق دهند.
سیام**۳۲۰۲**۱۷۵۱
انتهای پیام/