صید با قلاب؛ ازیادرفته یا لاکچری شده؟

تهران- ایرنا- بعضی می گویند دیگر چه کسی حال و حوصله ماهیگیری با قلاب دارد؟ برخی البته معتقدند که این تفریح-ورزش نسبت به گذشته رونق بیشتری گرفته اما به شکل لاکچری، آن هم عمدتا نزد عده ای از طبقات خاص و پردرآمد جامعه. علاقه مندان به ماهیگیری با قلاب می گویند اگر بخواهید تجهیزات موردنیاز […]

تهران- ایرنا- بعضی می گویند دیگر چه کسی حال و حوصله ماهیگیری با قلاب دارد؟ برخی البته معتقدند که این تفریح-ورزش نسبت به گذشته رونق بیشتری گرفته اما به شکل لاکچری، آن هم عمدتا نزد عده ای از طبقات خاص و پردرآمد جامعه.

علاقه مندان به ماهیگیری با قلاب می گویند اگر بخواهید تجهیزات موردنیاز این تفریح- ورزش را به طور کامل و حرفه ای فراهم کنید و به شکل اصولی به آن بپردازید هزینه هایتان زیاد و چند میلیونی خواهد شد و هرکسی توان تهیه آن را به طور مداوم در طول سال ندارد؛ لذا تنها برخی طبقات پردرآمد خاص جامعه می توانند این کار را انجام دهند.
گزارش شده که برخی سفیران کشورهای خارجی در کشور نیز از جمله افرادی هستند که در کنار برخی ایرانیان علاقه مند به این تفریح- ورزش به ماهیگیری با قلاب اقدام می کنند.
البته برخی شهروندان هم به سبب علاقه شان به این تفریح – ورزش که سبب آرامش روحی و روانی شان می شود، با هزینه های به نسبت کمتری، تجهیزاتی هرچند نه خیلی گران تهیه و ماهیگیری می کنند که تعدادشان هم خیلی زیاد برآورد نمی شود.
**استرس ها را به آب بده
اما آنچه مشخص است اینکه در مقایسه با ماهیگیری با تور یا دیگر اقداماتی که برخی مخربان محیط زیست انجام می دهند، ماهیگیری با قلاب هم مورد تاکید مدافعان محیط زیست قرار دارد و هم از نظر روانشناسان سبب آرامش روحی و روانی و تخلیه هیجان های مخرب می شود.
ساعت ها نشستن کنار آب، تمرکز بر ایجاد هماهنگی بین ذهن، دست، قلاب و جریان آب خود مهارت هایی می خواهد که سبب تخلیه هیجان های مخرب و استرس ها و نیز ایجاد آرامش روحی و روانی می شود؛ این را فعالان این حوزه که ماهیگیری را تجربه کرده اند می گویند.
بیشتر روانشناسان هم معتقدند ماهیگیری به دلیل آنکه به طور مستقیم با آب سروکار دارد یکی از راه های درمان اضطراب و افسردگی نیز به شمار می رود و ماهیگیران حرفه ای تنها برای سیرکردن شکم به این کار نمی پردازند.
«ستاره جلالیان» روانشناس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است: ماهیگیران ارتباط مستقیم با آب دارند و در کنار آب قرار گرفتن خود بتنهایی سبب کاهش استرس و اضطراب می شود، اگرچه این تفریح- ورزش، تاثیرهای مناسب دیگری هم برای افراد دارد.
وی افزود: فرد وقتی در کنار آب ساعت ها در فضایی آرام و خلوت می نشیند و بر به کارگیری مهارت های استفاده از تجهیزات ماهیگیری با قلاب تمرکز می کند، سبب می شود کمتر به دغدغه های ذهنی خود توجه کند و آرامش بیشتری برای فرد حاصل شود.
جلالیان گفت: برخی روانپزشکان حتی برای بعضی بیماران خود ماهیگیری با قلاب را تجویز می کنند.
وی توضیح داد: ماهیگیر برای رسیدن به هدف( گرفتن ماهی) باید بردباری بالایی به کار ببرد و این سبب افزایش تمرکز و ضریب هوشی نیز می شود.
جلالیان با بیان اینکه دو دسته هوش ژنتیکی (وراثتی) و نیز هوش اجتماعی داریم، گفت: انسان می تواند هوش اجتماعی خود را تقویت کند و یکی از راههای آن نیز می تواند فعالیت هایی مانند ماهیگیری باشد.
به گفته وی، در فرآیند ماهیگیری، با استفاده از سازوکارهای محیطی می توان هوش اجتماعی را افزایش داد و مجموع آن اقدامات دوری از استرس های شهری، افزایش صبر و بردباری و در نهایت آرامش کلی را برای فرد به دنبال دارد.
**قلاب به جای تور و سم
به گزارش ایرنا طی سال های اخیر همواره صدای مدافعان حفاظت محیط زیست بلند بوده است که عده ای با استفاده از تور یا از طریق مسموم کردن آب در برخی مناطق، قصد صید تعداد زیادی ماهی به منظور اشتغال با فروش ماهی را داشته اند که به منابع آبی و زیست محیطی نیز آسیب زده اند.
باوجود همه استدلال های مدافعان و مخالفان ماهیگیری با قلاب، این رشته در ایران هنوز جای خودش را پیدا نکرده است و اگر هم رونق گرفته بیشتر بین طبقات مرفه جامعه بوده نه توده جامعه.
**تعداد ماهیگیران حرفه ای چقدر است؟
ماهیگیران حرفه ای می گویند که این رشته به عنوان یک رشته ورزشی هم هنوز جای خودش را در جامعه حتی نزد مسئولان ورزشی پیدا نکرده است.
به گفته این افراد حتی متولیان فدراسیون ورزش های همگانی، نیاز است که بخش ها یا باشگاههای دارای مجوز مرتبط با این رشته در کشور افزایش یابند.
به گفته متولیان انجمن ماهیگیری حدود دو هزار ماهیگیر حرفه‌ای در کشور فعالیت دارند. البته به گفته کارشناسان ظرفیت های موجود در کشور می تواند پذیرای تعداد بسیارزیادتری از این رقم باشد.
حسین طاووسی دبیر فدراسیون ورزش های همگانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: انجمن ماهیگیری از سال ۸۵ به صورت غیررسمی فعالیت خود را آغاز کرده و فعالیت رسمی آن از سال ۸۹ شروع شده است.
به گفته وی باشگاههای همگانی رسمی زیرنظر این فدراسیون در زمینه ماهیگیری نداریم و قرار است در ماههای آینده تمامی باشگاههای همگانی راه اندازی شوند که یکی از آنها باشگاههای ماهیگیری است.
وی اظهارداشت: باشگاههای موجود که در این زمینه فعالیت می کنند زیر نظر سایر نهادها مثل شهردرای یا بخش خصوصی هستند.
**هزینه های تجهیزات ماهیگیری
بررسی خبرنگار ایرنا در مراجعه به برخی مغازه های فروش تجهیزات ماهیگیری با قلاب در تهران نشان می دهد که تامین این تجهیزات تا بالای پنج میلیون تومان هم می تواند هزینه داشته باشد.
برخی قلاب های دارای چرخ به صورت اتوماتیک کار می کنند و گرانتر از قلاب های دستی هستند؛ گرچه این تجهیزات را با قیمت های کمتر از بین ۷۰۰هزار تا حدود دو میلیون تومان هم می توان تهیه کرد.
چوب، قرقره، نخ، طعمه، چاک(توری برای بالاآوریدن ماهی)، چکمه بلند، چراغ پیشانی و جعبه ابزار تجهیزات اصلی موردنیاز ماهیگیری با قلاب است.
البته طعمه ماهی انواع مختلف بویژه وارداتی دارد که برخی از آنها خودش قیمت های بالایی تا کیلویی ۵۰ هزارتومان دارند.
**ماهیگیری در پایتخت و اطراف آن
دریاچه های مصنوعی چیتگر و المهدی، پارک ارم و نیز پارک آزادگان از جمله مناطقی داخل پایتخت به شمار می روند که امکان ماهیگیری در آنها وجود دارد.
البته برخی حوضچه های کوچک تر دیگر نیز در برخی بوستان های تهران مانند پارک رازی آماده سازی شده اند که به صورت محدود تر می توانند پذیرای علاقه مندان به ماهیگیری با قلاب باشند.
در اطراف شهر تهران نیز دریاچه ها و سدهایی وجود دارد که علاقه مندان می توانند برای ماهیگیری به آنجاها بروند که سدهای کرج، ساوه، لتیان، لار، طالقان و سد خاکی ماملو و نیز دریاچه هایی چون رودخانه نسن، هزار آب اسک، امامزاده علی و تار و هویر ازجمله آنها هستند.
**نباید اصل کار را محدود کرد
عیسی معصومی یکی از ماهیگیران حرفه ای که می گوید چند سالی به این حرفه می پردازد معتقد است: اصل فرهنگ ماهیگیری با قلاب، تفریح- ورزش مناسب و خوبی است که باید ترویج شود و برخی متولیان، آن را محدود نکنند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت رفتار برخی افراد در ماهیگیری با تور یا سمی کردن برخی مناطق به منظور گرفتن ماهی به تعداد زیاد و درآمدزایی از این راه، برخی نهادهای متولی نسبت به این ورزش و نیز فعالان این حوزه بدبین شده اند.
معصومی گفت: ماهیگیران حرفه ای اتفاقا با استفاده از تور یا مسموم کردن زندگی طبیعی آبزیان مخالفند اما متولیان این دو موضوع را از همدیگر تفکیک نمی کنند و کل موضوع را محدود می کنند و موانعی پیش روی ماهیگیران حرفه ای با قلاب می گذارند.
وی تاکید کرد: این درحالی است که اگر سازمان های متولی مانند محیط زیست از ظرفیت همین ماهیگیران حرفه ای با قلاب استفاده کنند، می توانند تاثیر بسیاری در ترویج فرهنگ صحیح تفریح-ورزش ماهیگیری با قلاب داشته باشند و جامعه نیز بیشتر با آن آشنا شود.
معصومی در پاسخ به این پرسش چرا این ورزش لاکچری شده است گفت: در عصر کنونی که انواع ابزارهای موردنیاز وجود دارد، شما می توانید تجهیزات چندین میلیونی هم بخرید و به این رشته بپردازید، کما اینکه برخی افراد مرفه جامعه همین کار را می کنند و در خلاء حضور شهروندان طبقه متوسط جامعه، تصور می شود این ورزش لاکچری شده است.
وی افزود: این درحالی است که شما با هزینه های کمتر هم می توانید یک قلاب مناسب و سایر تجهیزات تهیه کنید و به این تفریح- ورزش بپردازید؛ ورزشی که نه تنها به صیانت از محیط زیست کمک می کند بلکه تاثیرهای بسیار روحی و روانی نیز برای افراد به دنبال دارد.
این ماهیگیر که معتقد است گرفتاری های زندگی شهری و استرس های این سبک زندگی سبب کم شدن تعداد ماهیگیران با قلاب شده است پیشنهاد داد: باتوجه به وضعیت زندگی شهری، هرچه بیشتر ماهیگیری با قلاب معرفی و قوانین مترتب بر آن نیز تبلیغ شود تا با نظارت متولیان حوزه های زیست محیطی و نهادهای ورزشی، تعداد بیشتری از افراد جامعه به این سمت گرایش پیدا کنند.
به گفته وی، برگزاری مسابقات ماهیگیری با قلاب نیز زیر نظر فدراسیون مربوطه می تواند بسیار در این زمینه راهگشا باشد.
** پای صحبت یک فعال محیط زیست
دکتر جمال قدوسی فعال حوزه محیط زیست نیز با بیان اینکه ماهیگیری در تمامی نقاط دنیا هم به عنوان شغل شناخته می شود و هم ورزش – تفریح اظهارداشت: در ایران ماهیگیری بیشتر به عنوان شغل و ورزش شناخته می شود تا تفریح صحیح.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: اگر بحث شغل در ماهیگیری را کنار بگذاریم می توانیم بگوییم در دهه های گذشته در ایران ماهیگیری به عنوان تفریح وجود داشته و مردم بیشتر برای دوری از دغدغه های زندگی به ماهیگیری روی می آورده اند.
این فعال حوزه محیط زیست گفت: امروزه می بینیم برخی افراد به نام تفریح، برای ماهیگیری، از وسایل غیراستاندارد مانند تور استفاده می کنند و در برخی از مناطق نیز مواد شیمیایی به کار می گیرند که علاوه بر از بین بردن ماهی ها تمامی دیگر جانوران آبزی آن منطقه را نیز می کُشند.
وی افزود: برخی از سمی به نام «مرگ ماهی» استفاده می کنند که علاوه بر خفه کردن ماهی ها جانداران آبزی دیگر که اصلا مصرف خوراکی ندارند را نیز از بین می برند و این کار باعث تغییر اکوسیستم در آن منطقه می شود.
به گفته این فعال حوزه محیط زیست همچنین برخی افراد سودجو از وسایلی همچون دینامیت، تورهای عرضی و نیز موتور برق استفاده می کنند که این اقدام نسل ماهی های آزاد را منقرض خواهد کرد.
وی گفت: اصل مقوله ماهیگیری یک ورزش شاد است اما به دلیل خشک یا فصلی شدن رودخانه ها و اجازه نداشتن ماهیگیری در بیشتر سدها تعداد ماهیگیران که این کار را به عنوان تفریح می بینند، طی سال های اخیر کم شده است.
قدوسی با بیان اینکه فرهنگ غلط ماهیگیری یکی از عوامل انقراض نسل برخی از ماهیان است افزود: برای اینکه مردم به این کار به عنوان ورزش نگاه کنند باید فرهنگ دوستدار طبیعت بودن را جا بیندازیم.
وی تاکید کرد: همه آموزش های مرتبط با فرهنگ ماهیگیری با قلاب نیز ازجمله منع ماهیگیری در فصل تخم ریزی باید به جامعه ارائه شود.
گزارش از امیر پرندآور
تهرام/۳۲۲۵/ ۱۰۰۸
انتهای پیام/