طرفدار کوچک «لیونل مسی» هدف تهدیدهای طالبان

تهران – ایرنا – کودک هفت ساله افغان که با پوشیدن لباسی از جنس نایلون و نوشتن نام «لیونل مسی» ستاره تیم آرژانتین برروی آن به شهرت جهانی دست یافته است، در حال حاضر به دلیل ارتباط با این ستاره فوتبال به شدت از جانب طالبان و دیگر گروه های افغان با خطر مرگ تهدید […]

تهران – ایرنا – کودک هفت ساله افغان که با پوشیدن لباسی از جنس نایلون و نوشتن نام «لیونل مسی» ستاره تیم آرژانتین برروی آن به شهرت جهانی دست یافته است، در حال حاضر به دلیل ارتباط با این ستاره فوتبال به شدت از جانب طالبان و دیگر گروه های افغان با خطر مرگ تهدید می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری سی ان ان، شهرت جهانی برای هر کودک هفت ساله ای دشوار است، اما در افغانستان این شهرت می تواند به قیمت جان کوک تمام شود.
ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، عکسی از «مرتضی احمدی» پسر بچه افغان منتشر شد که در آن لباسی به رنگ آبی و سفید از جنس نایلون بر تن کرده بود و پشت پیراهنش نام و شماره «لیونل مسی» ستاره جهان فوتبال دیده می شد، همین موضع سبب اهمیت زیاد این عکس و مشهور شدن مرتضی در صفحات اجتماعی شد.
درست ۱۱ ماه پس از انتشار این عکس، مرتضی با این فوتبالیست میلیونر دیدار کرد و دو پیراهن و یک توپ امضا شده از مسی هدیه گرفت.
امروزه، افراد زیادی هستند که مرتضی را بشناسند اما این پسر بچه برای نجات جانش به همراه مادرش از محل زندگی خود گریخته اند.
به نوشته این شبکه خبری، مشکل مرتضی پس از سفر کوتاهش به قطر و دیدار با مسی آغاز شد. مشکلات او ناشی از تبدیل شدن به کانون توجه دائمی روزنامه نگاران نبود بلکه مشکل عمده مرتضی 'طالبان' بود؛ گروهی که ماه نوامبر سال گذشته به منطقه 'جاغوری' ولایت 'غزنی' جایی که مرتضی در آنجا بزرگ شده بود، حمله کردند.
مرتضی در مصاحبه با سی ان ان گفت: طالبان خویشاوندان ما را قتل عام کرد و خانه به خانه در جستوجوی ما بود؛ نیروهای طالبان خودرو ها را متوقف می کردند و تمام سرنشینان آن را به قتل می رساندند.
وی افزود: ما اجازه نداشتیم فوتبال بازی کنیم یا از خانه بیرون برویم، اما صدای اسلحه، موشک و فریاد مردم را از خانه های اطراف می شنیدم.
'شفیقا' مادر مرتضی با اشاره به شهرت پسرش می گوید: از روزی که مرتضی مشهور شد زندگی برای خانواده ما به شدت دشوار شده است؛ نه تنها طالبان بلکه دیگر گروه های تروریستی نیز بر این باور هستند که مسی پول زیادی به خانواده ما داده است؛ ما مرتضی را از رفتن به مدرسه منع کردیم و تمام مدت از جانب این گروه ها تهدید می شویم.
به نوشته سی ان ان، در نهایت مرتضی به مادرش گفت که او را به مکانی دیگر منتقل کنند و پدر مرتضی به او و مادرش کمک کرد تا شهر 'بامیان' واقع در مرکز افغانستان بروند.
مرتضی می گوید آخرین باری که پدرم را دیدم اولین روزی بود که به این شهر آمدیم و دیگر او را ندیدم.
مرتضی و مادرش از بامیان به کابل سفر کردند و در میان هزاران پناهجوی این شهر مخفی شدند اما مادر مرتضی می گوید که هنوز هم احساس امنیت نمی کند و بر این باور است که برخی در صدد دزدین پسرش به دلیل ارتباط با فوتبالیست میلیونر هستند.
شفیقا می گوید: ای کاش مرتضی به شهرت نمی رسید؛ حالا زندگی همه ما در خطر است. مرتضی تمام وقت خود را در خانه می گذراند.
این شبکه خبری در ادامه نوشت، وضعیت دشوار این خانواده با این واقعیت که آنها از اقلیت 'هزاره' هستند به مراتب بدتر می شود. هزاره ها اقلیتی شیعه هستند که به شدت مورد آزار و اذیت طالبان و داعش قرار می گیرند.
حالا شفیقا دوباره به مسی متوسل شده است اما این بار برای کمک به خروج از کشور؛ او می گوید: دلم می خواهد مسی به مرتضی برای خروج از افغانستان کمک کند، این تنها راهی است که مرتضی آینده بهتری داشته باشد.
مرتضی نیز می گوید: در کابل من نمی توانم از خانه خارج شوم، مادرم به دلیل ترس از طالبان، اجازه این کار را به من نمی دهد؛ دلم می خواهد از افغانستان بروم زیرا اینجا جنگ و درگیری وجود دارد. دلم می خواهد همانند مسی و با مسی فوتبال بازی کنم.
**آساق**۹۴۷۰**۱۶۶۳**
انتهای پیام/