عربستان، حج را کاملا سیاسی کرده است

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت عربستان آن هم به صورت ظاهری و در گفتار از ایران برای تنظیم مناسک حج را اقدامی تبلیغی دانست و گفت که حتی در صورت دعوت رسمی نیز باید امنیت و احترام حجاج ما حفظ شود. مجمدجواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با […]

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت عربستان آن هم به صورت ظاهری و در گفتار از ایران برای تنظیم مناسک حج را اقدامی تبلیغی دانست و گفت که حتی در صورت دعوت رسمی نیز باید امنیت و احترام حجاج ما حفظ شود.

مجمدجواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عربستان علیرغم شعارهایش حج را کاملاً سیاسی کرده است، گفت: عربستان در برابر ارائه خدماتی همچون حمل‌ونقل و حتی نظافت مسجدالحرام از حجاج پول می‌گیرد و در مقابل این مبالغ حتی حرمت حجاج را نگه نمی‌دارد.

وی با اشاره به هتک حرمت تعدادی از حجاج ایران در فرودگاهی در عربستان و وقایع سال ۶۶، گفت:‌آخرین نمونه بی‌تدبیری عربستان سال گذشته در منا بود که حتی نگذاشتند پزشکان خبره ما به کمک حجاج آمده و آنها را نجات دهند. دلیل آن است که در عربستان مرگ و میر عادی شده و آنها به دلیل وابستگی به کشورهای ثروتمند هیچ‌گاه مورد مواخذه در سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و نهادهای حقوق بشری قرار نمی‌گیرند.

جمالی ادامه داد: عربستان از دولتمردانی لجباز و متکبر تشکیل شده که با مدیریت ضعیف و نبود نیروهای کافی و متخصص هرجور می‌خواهند عمل می‌کنند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: اینکه در ظاهر از ایران برای حضور در جلسه تنظیم مناسک حج دعوت شده تنها رویکرد تبلیغی و سیاسی است تا در نهایت بگویند ما از ایران دعوت کردیم ولی ایران در حج حضور پیدا نکرد. کما اینکه اگر این دعوت نیز رسمی باشد باید شرایط ما در حفظ احترام و امنیت حجاج ایرانی تأمین شود.