عصر جدید؛ عصر رسانه های با برنامه

صافی - به بهانه آغاز پخش برنامه استعدادیابی عصر جدید از شبکه سه سیما؛ سید مرتضی موسوی تبار، تحلیل گر رسانه ها،یادداشتی را جهت نشر در پایگاه خبری، تحلیلی صافی ارسال نموده است.

عصر جدید برنامه جدیدی است که از ۲۸ بهمن ماه به روی آنتن رفت. برنامه بسیار جذابی که هرچند کپی مو به موی نمونه های خارجی است اما برای خود نکات ویژه بسیار داشت که فعلاً موضوع اصلی این بحث نیست فقط یک نکته که کپی کردن یکی از روش های برنامه سازی است و ایرادی ندارد و لازمه پیشرفت است اما باید سعی شود این کپی برداری همراه با نبوغ باشد و ایده های بومی نیز در آن لحاظ شود که مجموعه عصر جدید تا حدودی این ویژگی را دارد هرچند کار بیشتری برای نیل به این هدف لازم است.

اما مساله ای که مورد توجه بنده است بحث زمان پخش برنامه است.

این برنامه که توانایی جذب مخاطبان بسیاری را دارد روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته پخش می شود و طبق اعلام رسانه ها و تیزر زمان پخش بعد از خبر ساعت۲۲ شبکه ۳ اعلام شده است در حالی که قسمت نخست آن با ۳۵ دقیقه تاخیر و قسمت دوم با ۱ ساعت تاخیر پخش شد.

این مساله که متاسفانه هیچ گاه مورد عنایت مسئولان رسانه ملی قرار ندارد عامل بسیار مهم در فرار مخاطبان و رویگردانی آنان به سمت شبکه های ماهواره ای است.
اگر به زمان پخش برنامه های شبکه های رسانه ملی و شبکه های ماهواره ای فارسی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم یکی از دلایل موفقیت شبکه هایی چون من و تو و بی بی سی فارسی در جذب مخاطبان فارسی رعایت زمان پخش اعلامی برنامه ها و همچنین رعایت و احترام زمان مخاطبان است.

معمولاً شبکه های من و تو و بی بی سی فارسی به عنوان دو شبکه جذاب و پرمخاطب فارسی زبان علاوه بر این که زمان اعلام شده برای پخش را رعایت می کنند بر شرایط و نوع مخاطبان نیز واقفند و اجازه نمی دهند برنامه های پرمخاطب شبکه به ساعات پایانی شب موکول شود در حالی که متاسفانه رسانه ملی ما هیچ گاه به مخاطب احترام نگذاشته و علاوه بر این که زمان اعلام شده را رعایت نمی کند متاسفانه پخش برنامه های پرمخاطب خود را به ساعات پایانی شب که وقت استراحت مخاطبان است اختصاص می دهد که این کار باعث می شود مخاطبان جذب شبکه های ماهواره ای فارسی زبان شوند و اگر هم افرادی علاقمند دیدن برنامه های دیروقت باشند یا باید روز بعد تا پاسی از روز را در خواب سپری کنند یا اگر هم دانشجو و دانش آموز و کارگر و کارمند باشند در محل کار و در کلاس باید چرت بزنند و به این ترتیب کارایی خود را از دست خواهند داد.

پخش برنامه پرمخاطبی چون عصر جدید که مخاطبینی

از گروه های مختلف بیننده آن هستند و در دو روز ابتدایی هفته پخش می شوند و نیز برنامه های پرمخاطبی چون نود و هفت و … بایستی همانند روشی که شبکه ای چون من و تو در پیش گرفته است در ساعت ۱۰ شب پخش شده و نهایت تا قبل از ساعت ۱۲ شب پخش برنامه پایان یابد تا مخاطبان به موقع به خواب و آرامش برسند و روز بعد بدون کم خوابی و فشارهای روحی به امورات خود برسند.

در زمانه حاضر و عصرجدید تنوع گسترده رسانه ها باعث شده است رسانه هایی که ویژگی های مخاطبان را شناخته و به وقت و زمان و شرایط آنان احترام می گذارند در جذب مخاطب موفق باشند و رسانه هایی که به این موارد عمل نکنند روز به روز مخاطبان خود را از دست داده و به سوی نابودی سوق پیدا خواهند کرد.

رسانه ملی ما نیز با روش غلطی که در این راستا در پیش گرفته است هیچ گاه در جنگ رسانه ای دشمن موفق نخواهد شد و لازم است مسئولان امر برای این مساله که به سادگی قابل حل است، توجه نمایند.

انتهای پیام/