فرانکفورتر آلگماینه: اینستکس نشانگر مقاومت اروپا در برابرآمریکا است

تهران – ایرنا – روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» در گزارشی با مثبت ارزیابی کردن ایجاد سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس ) برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، این اقدام را نشانه ای برای مقاومت اروپایی در برابر خواسته های واشنگتن دانست. به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرانکفورتر آلگماینه روز یکشنبه […]

تهران – ایرنا – روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» در گزارشی با مثبت ارزیابی کردن ایجاد سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس ) برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، این اقدام را نشانه ای برای مقاومت اروپایی در برابر خواسته های واشنگتن دانست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرانکفورتر آلگماینه روز یکشنبه در مطلبی به قلم «راینر هرمان» به بررسی عملکرد آتی اینستکس پرداخت.
در این گزارش آمده است: ایده دور زدن تحریم های آمریکایی در تجارت با ایران، به نوبه خود جالب است، اما این که این ایده عملی باشد یا نه باید منتظر ماند و دید.
با این حال ایجاد یک ساز و کار قانونی که بتواند تجارت با ایران را میسر کند، نشانه این امر است که اروپایی ها دیگر نمی خواهند در مقابل خواسته های آمریکا سر خم کنند.
بر اساس این گزارش هر چند بنیانگذاران این ساز و کار مالی که از آن با عنوان اینستکس یاد می شود، کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه هستند اما در صورت فعال شدن آن، راه برای مشارکت دیگر طرف های تجاری نیز باز است.
به اعتقاد نویسنده این گزارش، پیش از آنکه اینستکس وارد فاز اجرایی شود، موسسان آن از جمله «پر فیشر» رئیس آلمانی اش باید روندی پیچیده را طی کنند. ابتدا باید دقیقا مشخص شود که این ساز و کار چه قابلیت هایی دارد و چه مزایایی را برای شرکت ها در نظر گرفته است.
همچنین طرف ایرانی باید تضمین های لازم به ارزش کالاهای مبادلاتی را ارائه کند.
مورد دیگر برای اجرایی شدن اینستکس، اطمینان بخشی به شرکت های اروپایی از طریق توسعه دادن مکانیزمی است که قادر به حمایت از آنها در برابر تحریم های آمریکایی باشد و در صورت متضرر شدن این شرکت ها زیان های وارده را جبران کند.
گزارش مذکور در ادامه می افزاید: همکاری کشورهای اروپایی برای مبادلات تجاری با ایران یک آزمون مهم برای آنها است تا توانایی خود را در خصوص ایستادگی در برابر دیگر قدرت ها به چالش بکشند.
در عین حال موفقیت این تجربه می تواند به کاهش وابستگی اروپا به سیستم مالی رایج در مبادلات بین المللی و مصون ماندن از سیاست های تحریمی آمریکا با استفاده از ابزار دلار بیانجامد.
هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان، وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه پنج شنبه گذشته بیانیه ای مشترک پیرامون سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران دادند.
در متن این بیانیه به نکاتی مانند تعهد جمهوری اسلامی ایران به برجام و توجه به قوانین و سازوکارهای 'گروه ویژه اقدام مالی' (FATF) اشاره شده است.
نهادی که قرار است مبادلات مالی و تجاری میان شرکت‌های اروپایی و بخش خصوصی و دولتی ایران را تسهیل کند و از پیامدهای تحریم‌های امریکا دور نگه دارد «اینستکس» (INSTEX) نامیده شده است.
اروپام**۶۱۴۳** ۱۵۴۶
انتهای پیام/